Opel Insignia

De Opel Insignia is een sedan, hatchback of stationwagen. Voor alle drie de carrosserievormen geldt dat ze een strakke en stijlvolle vormgeving hebben. Het is een ruime representatieve auto, die het goed deed in het zakelijk verkeer.

Bekijk 314 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Opel Insignia biedt veel binnenruimte.
  • PluspuntHet is een betrouwbare auto.
  • PluspuntDe vormgeving van de Opel Insignia is tijdloos.
  • MinpuntVolwassenen op de achterbank hebben niet altijd evenveel hoofdruimte.
  • MinpuntHet rijgedrag is weinig dynamisch.
  • MinpuntDe 1,6-liter motor met 115 paardenkrachten is voor enkele situaties niet krachtig genoeg.

Opel Insignia op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Opel Insignia is verkrijgbaar met tal van diesel- en benzine-aandrijvingen die sterk onderling verschillen, vooral wat betreft het maximale vermogen. Besturing, vering en demping houden het midden tussen sportiviteit en comfort. Daarbij is de Insignia een vrij grote auto. Het gevolg is dat het niet bepaald een auto is die uitnodigt om zo snel mogelijk een rotonde te nemen.
  • Verbruik: Het verbruik van een Opel Insignia wijkt niet veel af van dat van vergelijkbare modellen. Hoeveel je moet tanken is mede afhankelijk van het type motor dat je hebt gekozen.
  • Uitrusting en comfort: Een Opel Insignia heeft van binnen en van buiten een verzorgd uiterlijk. Dat komt niet alleen door het ontwerp, maar ook door de gebruikte materialen. De bewegingsvrijheid rond de knieën is achterin prima voor volwassen passagiers. Rond het hoofd wordt dat lastiger voor lange mensen. Bij de voorganger van de Insignia - de Opel Vectra - was dat beter verzorgd. De uitrusting kan bijzonder compleet zijn.
  • Betrouwbaarheid: De Opel Insignia staat te boek als een betrouwbare auto. Controleer wel de onderhoudshistorie, want sommige onderdelen zijn prijzig.
  • Kosten: De Opel Insignia is geen goedkope auto, maar daar staat tegenover dat je ook echt een degelijk en comfortabel product voor je geld krijgt. Vergeet niet om ook brandstof, wegenbelasting, reparatie en onderhoud in je budget op te nemen.
De Opel Insignia heeft het met zijn klassieke vormen verrassend lang volgehouden in de concurrentiestrijd tegen de populairdere SUV’s. Dat is mede te danken aan zijn vele kwaliteiten.
Harry
Automotive expert
Opel Insignia (2008 tot 2017)

Opel Insignia (2008 tot 2017)

De Opel Insignia rijdt op diesel of benzine. Ook bestaan er enkele Bi-Fuel aandrijvingen die ook op LPG kunnen rijden. Het overgrote deel van het aanbod op AutoTrack bestaat uit modellen met benzinemotoren. Als ze van de eerste generatie zijn, hebben ze een cilinderinhoud tussen 1,4- en 2,8-liter. In het eerste geval is er sprake van maximaal 140 paardenkrachten, in het tweede van maximaal 325. Deze Opel Insignia 2.8 V6 Turbo 4x4 OPC accelereert in pakweg 6 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur. Dat is snel. Diesels waren er met een inhoud van 1,6- tot 2,0-liter en 110 tot 195 paardenkrachten.

Het andere uiterste is de Opel Insignia 1.6 Edition, die met zijn 115 paardenkrachten 13 seconden voor dezelfde spurt nodig heeft. Dit is de auto die je niet wilt hebben als je graag met de caravan op vakantie gaat in de bergen. De nieuwprijs van dit instapmodel - als sedan - was € 28.000. Het duurste model kostte nieuw € 88.000. Voor dat geld kreeg je de stationwagen in de snelle hierboven al genoemde OPC-versie. Die drie letters staan voor ‘Opel Performance Center'.

Opel Insignia (2017 tot 2022)

Opel Insignia (2017 tot 2022)

De tweede generatie van de Opel Insignia is net iets groter dan zijn voorganger. Een stationwagen meet sindsdien net geen 5 meter. Dat scheelt een decimeter met een hatchback. De sedan heeft het veld moeten ruimen in de tweede generatie en is niet langer nieuw verkrijgbaar. Hetzelfde geldt voor de OPC’s en de Bi-Fuels.

Belangrijke verbeteringen betreffen de veiligheidssystemen en de aandrijvingen, die schoner en efficiënter zijn geworden. De benzinemotoren hebben een cilinderinhoud van 1,5- tot 2,0- liter en leveren een maximaal vermogen van 140 tot 260 paardenkrachten. Nieuwprijzen varieerden van € 33.000 tot € 79.000. De diesels zijn er met een inhoud van 1,5- tot 2,0-liter en vermogens van 110 tot 210 paardenkrachten. Ook kostten ze enkele duizenden euro’s meer dan de benzineversies.

Een ander pluspunt van de tweede generatie betreft het dashboard; waar de eerste generatie een overdaad aan knoppen vertoont, biedt deze versie meer overzicht.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op