Opel Tigra

In een compacte coupé of cabriolet als de Opel Tigra rijd je voor je plezier. Dat zie je direct aan zijn even eigenzinnige als sportieve vormgeving. Het beste nieuws is dat hij financieel voor bijna iedereen bereikbaar is.

Bekijk 38 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Opel Tigra is een opvallende verschijning.
  • PluspuntTechnisch is het een betrouwbare auto.
  • PluspuntVoor deze luxe hoef je niet rijk te zijn.
  • MinpuntDe Opel Tigra is niet zo sportief als hij eruit ziet.
  • MinpuntHij is niet geschikt voor lange mensen of meer dan één passagier.
  • MinpuntVoor praktisch gebruiksgemak moet je niet bij deze auto zijn.

Opel Tigra op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Het aerodynamische design van de Opel Tigra doet vermoeden dat je er snel mee kunt accelereren en vervolgens iedere bocht met hoge snelheden kunt nemen. Het tegendeel is echter het geval; de motoren zijn weliswaar krachtig genoeg om goed mee te komen in het dagelijks verkeer, maar bieden niet meer dan dat. En de besturing reageert goed, misschien een beetje aan de doodse kant, maar niet geweldig. De Tigra is geen supercar, maar staat op de basis van de bescheiden Corsa. De vraag is of dat erg is, want voor iedere liefhebber is het desondanks een feest om in zo’n eigenzinnige verschijning te toeren.
  • Verbruik: De Opel Tigra is klein en licht. Hetzelfde geldt voor de motoren. Daardoor verbruikt hij bij lange na niet zoveel brandstof als een grote Italiaanse sportwagen. In dat opzicht kun je hem eerder vergelijken met een Opel Corsa, de auto waar hij technisch op is gebaseerd.
  • Uitrusting en comfort: Als je groot en minder lenig bent moet je je serieus afvragen of de Opel Tigra een auto voor jou is, want instappen kan dan best lastig zijn. Alleen de eerste generatie heeft een tweede zitrij, maar die is enkel bruikbaar voor sporttassen, kinderen en slangenmensen. Ook de bagageruimte is met een inhoud van maximaal 250 liter miniem. Daar staat tegenover dat het open dak van de tweede generatie een ultiem gevoel van luxe geeft en dat van beide generaties de inrichting gezien de prijs en de bouwjaren gul is.
  • Betrouwbaarheid: In de basis is de Opel Tigra een betrouwbare auto. Kleinere storingen komen voor, maar deze laten zich doorgaans eenvoudig verhelpen en hebben zelden grote financiële gevolgen. Controleer desondanks altijd de onderhoudshistorie op volledigheid. Wees bij de cabriolets alert op lekkages, met name bij de rubbers. Bij de eerste generatie is het aan te raden te speuren naar sporen van roest, met name aan de bodem.
  • Kosten: Nieuw kostte de Opel Tigra al niet de hoofdprijs en nu hij alleen als occasion verkrijgbaar is hoef je al helemaal niet meer de hoofdprijs te betalen. De wegenbelasting is relatief laag en de kosten voor onderhoud zijn bijzonder overzichtelijk.
De Opel Tigra is geen auto voor verlegen, zakelijke of serieuze types. Koop hem vooral als gewoon voor jou niet gek genoeg is. Het is een auto met een grote funfactor.
Harry
Automotive expert
Opel Tigra (1995 - 2000)

Opel Tigra (1995 - 2000)

De eerste generatie van de Opel Tigra is een coupé met tweede zitrij en heeft een lengte van 392 centimeter. Hij is alleen verkrijgbaar met een benzinemotor. Deze kan een cilinderinhoud van 1,4- of 1,6-liter hebben, met een maximumvermogen van 90 of 106 paardenkrachten.

Nieuwprijzen varieerden (omgerekend vanuit guldens) van ongeveer € 16.000 tot € 19.000. Tegenwoordig kost het moeite om een net en origineel exemplaar te vinden. Vanwege de relatief lage prijzen en het sportieve uiterlijk werd deze generatie van de Tigra namelijk vaak ‘verfraaid’ door jeugdige eigenaren. Op AutoTrack zul je ze niet vaak tegenkopmen.

Opel Tigra (2004 tot 2010)

Opel Tigra (2004 tot 2010)

De tweede generatie van de Opel Tigra is goed vertegenwoordigd op AutoTrack. Het is een cabriolet coupé met twee zitplaatsen, die luistert naar de naam Tigra TwinTop. Het stalen dak laat zich automatisch inklappen boven de bagageruimte. Het systeem maak de Tigra wel flink groter en zwaarder dan zijn voorganger.

Wel moet je hem boven het raam zelf handmatig vast- of losklikken. De benzinemotoren met een inhoud van 1,4- en 1,8-liter leveren maximaal 90 of 125 paardenkrachten. Nieuwprijzen lagen tussen € 22.000 en € 26.000.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • euroncap.com

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op