

Opel Manta
Van jongensdroom tot designklassieker
De Opel Manta is inmiddels uitgegroeid tot een waar icoon. Met het model gaf Opel de gewone man de kans om een sportief gelijnde sportcoupé voor de deur te zetten. De auto moet het dan ook vooral van zijn looks hebben. Echt snel was de Manta immers alleen in de exotische rally-uitvoeringen. Ooit was de Manta zo populair dat er films en boeken over gemaakt werden. Inmiddels is het een steeds zeldzamer wordende – maar nog altijd bereikbare – klassieker.
Pluspunten
Minpunten
De Opel Manta op een rij
Prestaties en rijgedrag: Wat prestaties betreft is de Manta in beide generaties geen uitblinker. Het exotische Manta 400 rally-model is daarop echter een belangrijke uitzondering.
Verbruik: De vroegere modellen zijn niet bijzonder zuinig, tenzij je voor de kleine 1,2 of 1,3 liter motoren gaat. Vanaf 1982 werd de efficiëntere 1,8 liter OHC motor leverbaar.
Uitrusting en comfort: De meeste Manta’s zijn naar moderne maatstaven spartaans uitgerust. Zelfs de toerenteller was een optie. Een uitzondering is het GSi Exlusive uitzwaaimodel, waarin zelfs airco standaard was.
Betrouwbaarheid: De eenvoudige techniek maakt dat de Manta relatief betrouwbaar is voor een klassieker.
Kosten: Opel staat niet bekend als duur merk, maar doordat de Manta steeds zeldzamer wordt kunnen bepaalde delen prijzig zijn. Standaard onderhoud blijft echter relatief goedkoop.

Opel Manta A (1970-1975)
De eerste Manta verscheen in 1970 als Opels antwoord op de populaire Ford Capri. Net als zijn rivaal was de prachtige sportcoupé gebaseerd op een doodgewone gezinsauto: de Opel Ascona. Ook onder de kap was de Manta gelijk aan zijn saaiere broer: je had de keuze uit een 1,6 of 1,9 liter viercilinder. Speciaal voor landen met belasting op grotere motoren werd in 1972 een 1,2 liter motortje toegevoegd.
Voor kopers die toch wat meer pit wilden was er de GT/E, met een 105 pk sterke 1,9 liter injectiemotor. Daarnaast was er de zeldzame TurboManta (156 pk) en de TE2800, een onofficieel model met de 2,8 liter zescilinder van de grote Commodore. Door zijn relatief korte productieperiode en roestgevoeligheid is de Manta A tegenwoordig een zeldzaamheid.

Opel Manta B (1975 - 1989)
De Opel Manta B volgde hetzelfde recept als zijn voorganger. Opnieuw was het de sportieve coupé-variant op de Ascona. De auto kreeg een hoekiger, moderner lijnenspel mee, maar was op technisch vlak nog altijd bescheiden en behouden. In 1978 kreeg de coupé gezelschap van de CC (Combi-Coupé) met een sterk aflopende daklijn en een praktische hatchback. Nieuw kostte de Manta B tussen de €9.884 en €17.225
De Manta B was er met benzinemotoren tussen de 1,2 en 2,4 liter. De grootste motor was gereserveerd voor de 144 pk sterke Manta 400, een speciaal model bedoeld voor de rallysport. Het reguliere topmodel was de GT/E (later GSi) met 110 pk. De Manta B bleef uiteindelijk maar liefst 14 jaar in productie, waardoor er voor tuners meer dan genoeg tijd was om allerlei verfraaingskits te ontwikkelen. Een exemplaar in volledig originele toestand is daardoor vrij zeldzaam geworden.
In 1989 werd het icoon opgevolgd door de gestroomlijnde, voorwielaangedreven Opel Calibra.
Voer jouw postcode hieronder in en kijk welke auto's er bij jou in de buurt te koop staan.

AutoTrack-expert Dylan over de Opel Manta
“De Manta heeft zijn reputatie als sportwagen voor het volk meer dan verdiend. Wat betreft de prestaties en wegligging is het misschien geen hoogvlieger, maar dat maakt de auto meer dan goed met zijn charme en karakter. Voor liefhebbers van traditionele, sportieve coupés zonder poespas is de Manta een echte aanrader, zeker als begeerlijke GSi, i200 of exotische 400.”
Veelgestelde vragen over de Opel Manta
Vergelijkbare modellen Opel Manta




