
Opel Ampera
De Opel Ampera is een van de allervroegste elektrische auto’s. Als de batterij leeg is wordt de benzinemotor gestart om stroom aan te leveren. Op hoge snelheden helpt de benzinemotor ook een beetje met de aandrijving. Vandaar dat hij ook wel als een plug-inhybride wordt beschouwd.
Bekijk 14 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Opel Ampera biedt veel bedieningsgemak.
- Met name in de stad kun je er veel brandstof mee besparen.
- Het is bijzonder stil in het interieur.
- Achterin kunnen slechts twee passagiers plaatsnemen.
- De tweede zitrij biedt weinig hoofdruimte voor volwassenen.
- De bagageruimte van de Opel Ampera is niet groot.
Opel Ampera op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Opel Ampera heeft ondanks zijn lengte van 4,5 meter nog een behoorlijk gewicht, namelijk 1635 kilogram. Dat merk je amper tijdens het rijden. De auto ligt stabiel op de weg en voelt eerder comfortabel dan sportief. Dankzij de krachtige elektromotor kun je binnen 10 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur accelereren. De topsnelheid ligt rond de 160 kilometer per uur.
- Verbruik: Het elektrische bereik van de Opel Ampera ligt om en nabij de 60 kilometer. Om zuinig te rijden moet je dus na het afleggen van die afstand de batterij opladen met de stekker. Wanneer je dat niet lukt of wilt, genereert de benzinemotor de benodigde elektriciteit en dat kost brandstof.
- Uitrusting en comfort: Het interieur van een Opel Ampera ziet er strak uit. Het overzichtelijke dashboard maakt de bediening eenvoudig. De standaarduitrusting is zeer compleet. Op verschillende plekken vind je handige opbergruimtes en bekerhouders. Onder de vijfde deur van deze hatchback is sprake van een tildrempel en de bagageruimte is kleiner dan bij andere auto’s van deze omvang. De tweede zitrij bestaat uit 2 stoelen, waardoor de Ampera slechts plaats biedt voor 4 personen. De schuin naar achteren aflopende achterruit snoept aardig wat hoofdruimte weg.
- Betrouwbaarheid: De Opel Ampera is een betrouwbare auto, maar is zeker niet probleemloos. Met name in de elektronica kan een en ander misgaan. Denk daarbij onder andere aan een vastzittend stuurslot, een vreemd zoemgeluid of een dood dashboard. Ook kan het voorkomen dat de auto de sleutel niet herkent. Deze relatief kleine storingen laten zich over het algemeen snel en eenvoudig verhelpen.
- Kosten: Voor een comfortabele elektrische auto is een Opel Ampera occasion niet duur. Houd er echter rekening mee dat het elektrisch bereik beperkt is.
De Opel Ampera is een revolutionaire auto en een van de pioniers op het gebied van elektrisch rijden. Alleen daarom kun je het al een geslaagd product noemen.
Automotive expert

Opel Ampera (2011 - 2015)
De Opel Ampera stamt uit een tijd dat dit merk nog eigendom was van General Motors, een grote autofabrikant uit de Verenigde Staten. Vandaar dat je de Ampera ook tegen kunt komen als een Chevrolet Volt. Behoudens enkele optische verschillen zijn deze twee auto’s volledig identiek.
Iedere Opel Ampera heeft dezelfde aandrijflijn die bestaat uit een elektromotor en een benzinemotor, die ook werkt op benzine die is vermengd met ethanol. Het elektrisch bereik is weliswaar beperkt, maar het totale bereik ligt rond de 500 kilometer. Met een vermogen van 150 paardenkrachten is het best een krachtige auto. De oorspronkelijke nieuwprijs lag rond de € 35.000.
Vanwege zijn bijzondere techniek heeft de Opel Ampera geen voorganger. Een opvolger is er wel, namelijk de Opel Ampera-e. Deze volledig elektrische auto stond van 2017 tot 2020 nieuw in de showrooms. Dit model is iets kleiner, iets hoger en iets sneller. De Amerikaanse tegenhanger is de Chevrolet Bolt.
Andere modellen van Opel
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- anwb.nl
- euroncap.com
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op