
Opel Ampera-e
De Opel Ampera-e is een volledig elektrisch aangedreven hatchback met 5 deuren. Groot is hij niet, maar wel ruim en compleet. Daarbij is hij ook degelijk gebouwd. Wat is er eigenlijk niet goed aan deze auto?
Bekijk 31 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De rijprestaties van de Opel Ampera-e zijn uitstekend.
- Storingen komen niet of nauwelijks voor.
- Het interieur is verrassend ruim.
- Als je niet van plastic houdt, ga je de binnenruimte niet waarderen.
- Navigatie is geen optie.
- Het infotainmentsysteem laat zich lastig doorgronden.
Opel Ampera-e op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Opel Ampera-e ziet er niet bijzonder spannend uit, maar heeft desondanks een behoorlijk versnelling in zich; vanuit stilstand versnelt hij binnen 7,5 seconden naar 100 kilometer per uur. De besturing werkt soepel. De vering en de demping bieden veel comfort. De actieradius van 350 kilometer is voor een auto van deze leeftijd grensverleggend.
- Verbruik: De Opel Ampera is de eerste volledig elektrische Opel ooit. Zijn verbruik in kilowattuur per 100 kilometer is in dat licht bezien bijzonder goed; het wijkt niet veel af van dat van de nieuwe elektrische Opel Astra.
- Uitrusting en comfort: De vormgeving van het interieur is strak en overzichtelijk. Het veelvuldig gebruikte harde plastic doet enigszins afbreuk aan het geheel. De Opel Ampera-e is 177 centimeter breed en dat maakt dat je niet met 3 volwassenen op de achterbank kunt zitten. De hoofd- en beenruimte laat daar niets te wensen over, behalve voor volwassenen van bovengemiddelde lengte. Onder de vijfde deur bevindt zich een tildrempel. De standaarduitrusting is zeer compleet.
- Betrouwbaarheid: Een Opel Ampera-e is uitermate betrouwbaar. Pechhulpdiensten hoeven er zelden of nooit iets aan te doen.
- Kosten: Het is mogelijk om een goedkopere elektrisch aangedreven hatchback te vinden op AutoTrack, maar vergeet dan niet om onder andere de actieradius, de uitrusting en de omvang van de binnenruimte in je overweging mee te nemen. Als je dat doet, kom je erachter dat de prijs relatief laag is.
De Opel Ampera-e is een innovatieve auto die ook naar de huidige maatstaven heel aardig presteert. Als je goedkoop elektrisch wilt rijden, doe je er goed aan hem op je shortlist te zetten.
Automotive expert

Opel Ampera-e (2017 - 2020)
De Opel Ampera-e is de opvolger van de Opel Ampera, die naast een elektrische aandrijving ook een benzinemotor heeft. Zoals de Opel Ampera technisch is gebaseerd op de Chevrolet Volt is de Opel Ampera-e verwant aan de Chevrolet Bolt. Technische verbeteringen betreffen onder andere het elektrisch bereik en de sportieve prestaties.
Een Opel Ampera-e heeft een lengte van 416 centimeter. Daarmee is hij dik drie decimeter korter dan de Ampera. De batterijen bevinden zich aan de onderkant. Dit heeft tot gevolg dat het gewicht gelijkmatig over de carrosserie is verdeeld. Daarbij creëert dat een hoge instap die veel mensen als prettig ervaren. Ieder exemplaar heeft een maximaal vermogen van 204 paardenkrachten. Nieuwprijzen lagen tussen € 33.000 en € 40.000.
Dat de Opel Ampera-e slechts een korte tijd nieuw in de showrooms stond komt doordat Opel overgenomen werd door Peugeot-Citroën. Hierdoor werden de banden met moederbedrijf General Motors, die de techniek van de Ampera-e voor zichzelf hield om de Chevrolet Bolt te kunnen blijven maken. Dat is best jammer, want daardoor verdween een kwalitatief goede auto vrij abrupt uit het aanbod. De huidige generatie van elektrische Opels is ontwikkeld in samenwerking met merken als Peugeot, Citroën en Fiat.
Andere modellen van Opel
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- anwb.nl
- euroncap.com
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





































