













Opel Kadett 1.1
197170.904 km
Weinig auto’s roepen zoveel sympathie op als de Opel Kadett. Het is een auto die vreugdevolle herinneringen oproept aan lang vervlogen dagjes uit en familiebezoek. De zeven generaties van deze Opel staan gegrift in het collectieve geheugen van Nederland.
De lange geschiedenis van de Opel Kadett start in 1937. Versie I is een goedkope vereenvoudigde versie van de Opel Olympia met een voor Europa revolutionaire zelfdragende carrosserie. Versie II is in hoofdlijnen dezelfde auto, maar dan met een zwaardere motor. De Tweede Wereldoorlog veroorzaakte een productiestop tot 1962.
De Opel Kadett A - de derde generatie - markeert het begin van de succesvolle naoorlogse carrière die tot 1991 duurt. De achtereenvolgende generaties zijn de Kadett B (1965-1973), de Kadett C (1973-1979), de Kadett D (1979-1984) en de Kadett E (1984-1993). Deze auto’s halen jarenlang in verschillende gedaantes uitstekende verkoopcijfers; van coupé tot sedan en van hatchback tot stationwagon. Ook het soort motoren loopt sterk uiteen.
De Opel Kadett City uit 1975 is een compacte wendbare stadsauto met drie deuren. Een Opel Kadett C2 Coupé Rallye uit 1977 of 1978 is iets groter en beschikt over een motor met verschillende inhouden van 1.0 tot en met 2.0 liter. Een Kadett uit 1980 verschilt in twee opzichten van de twee eerder genoemde modellen: Hij heeft voorwielaandrijving en een hoekige vormgeving. Een Kadett uit 1985 heeft daarentegen weer een ronde neus. De Opel Astra is sinds 1991 de opvolger van de Kadett.
Niet iedere Kadett is Duits. De Sovjet Russische Moskvitch 400-serie komt uit een fabriek nabij Moskou, terwijl grote delen van het ontwerp en de motor tot 1958 als twee druppels water op de vooroorlogse Kadett lijken. Dat is geen toeval, want de in 1945 ontmantelde productielijn van Opel bevond zich in de Duitse bezettingszone van de Sovjets.
De Zuid-Koreaanse Daewoo Nexia, geproduceerd van 1995 tot 1998, is in feite een reïncarnatie van de geliefde Kadett. Dit als gevolg van een internationaal samenwerkingsverband.
Het aanbod is niet groot en bestaat grotendeels uit handgeschakelde exemplaren met benzinemotoren. Voor oudere types betaal je meer, zeker als ze in goede staat zijn. Meestal is die goede staat het resultaat van heel veel liefde, energie en tijd die een vorige eigenaar erin heeft gestopt. Desondanks hoef je voor een klassieke Kadett zeker niet de hoofdprijs te betalen. Het blijft een betaalbare auto.