












Hyundai Ioniq I-Motion EV
202035.500 km
De Hyundai IONIQ is een auto met een blits uiterlijk. Het is een zogeheten hatchback. Dat betekent dat de bagageruimte niet afgesloten is van de rest van de auto. Maar het uiterlijk is niet de voornaamste reden om deze auto aan te schaffen. De Hyundai IONIQ is namelijk opvallend laag geprijsd voor een hybride auto. Hybride wagens zijn auto’s die rijden op zowel elektriciteit als brandstof. Ze zijn daarmee aantrekkelijk, omdat ze relatief lage gebruikskosten hebben. Je gebruikt tenslotte veel minder benzine, omdat een deel elektrisch werkt. Daarom zijn hybride auto’s ook een stuk beter voor het milieu. Bovendien is er ook een volledige elektrische IONIQ beschikbaar.
Dat elektrisch rijden populairder aan het worden is, valt geen verrassing meer te noemen en Hyundai speelt daar goed op in. Een Hyundai IONIQ is overigens op wel meer punten gericht op de toekomst, dan alleen hybride rijden. Zo heeft het model van 2019 een automatisch remsysteem, dat kettingbotsingen moet voorkomen. Met slimme technologie kan de Hyundai IONIQ zien of er een kettingbotsing ontstaat en meteen veilig remmen, uit zichzelf.
Een camera die aangaat bij parkeren, zit ook standaard ingebouwd. Zo wordt inparkeren wel heel makkelijk. Om parkeren of achteruit rijden ook nog eens veiliger te maken, maakt de auto extra geluid wanneer deze naar achter rijdt. Zo worden omstanders gewaarschuwd en worden ongelukken voorkomen. Dit maakt de Hyundai IONIQ echt een auto voor de toekomst: veilig en zuinig.
Hoewel wij al overtuigd zijn van elektrisch rijden, moet de infrastructuur af en toe nog een stapje bijzetten. Een vaak gehoord argument om geen elektrische auto te nemen is dan ook dat je niet overal kan opladen. Ook daar is over nagedacht. Neem bijvoorbeeld de ook beschikbare volledig elektrische variant, de Hyundai IONIQ Electric. Door de tamelijk grote capaciteit en de mogelijkheid om te snelladen, is een lege accu geen groot risico.
De prijs van een Hyundai IONIQ is gunstig voor een hybride auto, maar je moet ergens op inleveren. In het geval van de Hyundai IONIQ is dat ruimte in de achterkant van de auto. De achterbak is prima, maar daar is het dan ook mee gezegd. Je kan er redelijk wat spullen in kwijt, bijvoorbeeld een kinderwagen met twee weekendtassen. Of twee grote koffers en een kleintje. Qua achterbank is de auto voor langere mensen simpelweg te klein. Bij een lengte van meer dan 1.80 m, zal je snel met je hoofd tegen het dak zitten.