
Hyundai IONIQ 5 review (2021+)
De Hyundai Ioniq 5 is een volledig elektrische vijfdeurs SUV, die op de markt is sinds 2021. Hij deelt diverse onderdelen met de Kia EV6, maar is op alle fronten duidelijk een andere auto dan zijn landgenoot. Zowel aan de binnen- als buitenkant oogt de styling futuristisch en op allerlei manieren is ervoor gezorgd dat de auto een geheel eigen look heeft. Het is een vrij grote SUV, al lijkt hij op het eerste gezicht op een compacte hatchback. Neem er echter in plaats en de afmetingen blijken ruim voldoende voor een gemiddeld gezin.
Bekijk 264 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De styling geeft een zeer opgeruimd en futuristisch voorkomen.
- De auto heeft een uitstekende uitrusting.
- De ruimte binnenin is dik in orde voor een gemiddeld gezin.
- De actieradius is minder ruim dan bij menig concurrent, zeker bij de vierwielaangedreven varianten.
- Het stuurgedrag is een tikje licht en geeft zodoende niet veel gevoel.
- Elektrische aandrijving is altijd prijziger in de aanschaf.

Modeleigenschappen Hyundai Ioniq 5 (2021+)
Wie een eerste blik werpt op de Hyundai Ioniq 5, ziet een auto die rechtstreeks uit een Back To The Future-film lijkt te komen. De vormgeving is bijzonder modern en binnenin is het gebrek aan opsmuk ronduit opvallend. Dit zorgt voor een overzichtelijk interieur, dat plaats biedt aan vier tot vijf personen. Verder staat de auto relatief hoog op zijn wielen, wat betekent dat je goed zicht rondom hebt. En mocht dat nog niet genoeg zijn, dan kan je rekenen op de hulp van diverse camera’s, die helpen met inparkeren en andere handelingen.
Diverse uitvoeringen
Kopers van een Hyundai Ioniq 5 kunnen kiezen uit diverse uitvoeringen. Instapmodellen beschikken over het minst krachtige accupakket, maar wie het geld wil besteden kan zijn hart ophalen. De topmodellen hebben niet alleen genoeg vermogen voor overtuigende sprintjes, ze zijn eveneens voorzien van vierwielaandrijving. Dat zorgt voor extra tractie, dat met name te merken is op verraderlijk wegdek. Tegelijk maakt deze aandrijving het mogelijk om het avontuur enigszins op te zoeken en op onverhard terrein te rijden. Let wel: deze Hyundai is geen volwaardige terreinwagen, ook niet met vierwielaandrijving.

Afmetingen Hyundai Ioniq 5 (2021+)
Zoals gezegd is de Hyundai Ioniq 5 een ruime auto, waarmee een gemiddeld gezin uitstekend uit de voeten kan. Zowel voor- als achterin is de hoofd- en beenruimte dik in orde. Zelfs bovengemiddeld lange mensen hebben niks te klagen op de achterbank. De kofferbak is eveneens meer dan genoeg voor gemiddeld gebruik en biedt genoeg plaats voor een setje koffers voor een vakantie naar de zon. De Ioniq 5 is ondanks zijn afmetingen prima door druk stadsverkeer te manoeuvreren en mede dankzij de hulpmiddelen is het inparkeren een eitje.
Niet de zuinigste
De actieradius van de Hyundai Ioniq 5 behoort niet tot de beste die je in dit segment zult vinden. Zeker bij koud weer moeten de ritten niet te lang zijn en zal je de vierhonderd kilometer niet halen op een volle accu. Echter, gebruik je de Ioniq 5 voor dagelijks woon-werkverkeer, dan heb je niets te klagen. Het gebrek aan efficiëntie komt trouwens eveneens door de brede banden, die de rolweerstand verhogen. Het ziet er zeker stoerder uit, maar het gaat wel ten koste van je actieradius.

Prestaties en rijgedrag Hyundai Ioniq 5 (2021+)
Welke versie je ook neemt, de Hyundai Ioniq 5 is een vlotte, soepele auto. De prestaties die dit model levert zijn keurig en stellen je in staat om sprintjes te trekken wanneer dat nodig is. De auto accelereert traploos en het hele proces voelt bijzonder strak en soepel aan. Het rijgedrag is ingericht op comfort boven sportiviteit, wat betekent dat hij prima stuurt, maar tegelijk geen bochtenvreter is. Dat hoeft ook niet, want daar is de Ioniq 5 niet voor gebouwd. Dit is geen SUV met sportieve pretenties, maar juist eentje voor dagelijks gebruik.
Comfort Hyundai Ioniq 5 (2021+)
Zoals gezegd is het comfort van de inzittenden een grote prioriteit in deze auto. Dat is allereerst te merken aan de luxe stoelen en de aangename zit die ze bieden. Tegelijk biedt het touchscreen een uitgebreide selectie aan mogelijkheden en is het gemakkelijk te bedienen. Het enige nadeel van dit scherm is dat het net een tikje te ver weg staat voor mensen met armen van gemiddelde lengte. Dat betekent dat je altijd ietsje uit je stoel moet komen om het scherm te bedienen. Onderweg is het onderstel van de Hyundai Ioniq 5 aangenaam afgesteld en worden langere ritten probleemloos afgewerkt.

Betrouwbaarheid Hyundai Ioniq 5 (2021+)
Net zoals bij zoveel Zuid-Koreaanse modellen, valt er bij de Hyundai Ioniq 5 niet veel aan te merken als het gaat om betrouwbaarheid. Deze auto is bijzonder goed gebouwd met vooruitstrevende techniek, die wel af en toe voor storingen kan zorgen. Met name op het gebied van de elektriciteit gaat er af en toe iets mis. Dat kan iets kleins zijn als een sleutel die opeens niet werkt, tot iets groters zoals een accu die niet wil opladen. Gelukkig zijn deze klachten zeer beperkt en in de regel goed te verhelpen.
Kosten Hyundai Ioniq 5 (2021+)
Binnen dit segment is de Hyundai Ioniq 5 keurig geprijsd en een volwaardige concurrent voor bijvoorbeeld Tesla. Zet hem echter tegenover SUV’s met een brandstofmotor en de Ioniq 5 is aan de prijzige kant. Dat hoort zo bij elektrische modellen en is bij elke fabrikant het geval. En er staat natuurlijk wel iets tegenover: je hoeft nooit meer een fossiele brandstof te tanken en het op de weg houden is eveneens geen prijzige aangelegenheid.

AutoTrack oordeel over de Hyundai Ioniq 5 (2021+)
Hyundai heeft met de Hyundai Ioniq 5 een SUV neergezet die binnen zijn klasse tot de absolute top behoort. De auto is luxe, comfortabel, rijdt uitstekend en is zeer goed uitgerust. De beperkte actieradius is een nadeel, maar tegelijk voor slechts weinigen een dealbreaker.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op






