Hyundai IONIQ review AE (2016-2022)

De Hyundai IONIQ is een wigvormige hatchback met een aerodynamisch silhouet. Al bij de eerste aanblik zie je dat deze auto is gemaakt om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de aanwezige energie. Die energie kan uit benzine komen, maar ook uit elektriciteit. Deze auto is namelijk verkrijgbaar met een elektrische aandrijving en met een hybride aandrijving, al dan niet met een stekker om op te laden. Daarbij is het een Hyundai en dat betekent doorgaans dat het een kwalitatief uitstekend product is met een vriendelijk prijskaartje. Kortom: Een gunstig geprijsde energiezuinige hatchback… Wie wil dat niet?

Bekijk 136 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe nieuwprijs van de Hyundai IONIQ is bijzonder schappelijk.
  • PluspuntDe aandrijving geeft een prettige rijervaring.
  • PluspuntDit is een bijzonder betrouwbare auto.
  • MinpuntDe hoofdruimte achterin is beperkt in de Hyundai IONIQ.
  • MinpuntDe besturing is een beetje doods in het midden.
  • MinpuntDe laadruimte heeft een tildrempel.
Modeleigenschappen Hyundai IONIQ (2016-2022)

Modeleigenschappen Hyundai IONIQ (2016-2022)

Een Hyundai IONIQ heeft een lengte van 4,47 meter. Dat scheelt maar twee centimeter met een Hyundai i30. Ook in hoogte en breedte ontlopen deze twee auto’s elkaar maar weinig. Zelfs de ruimte in de kofferbak is met pakweg 450 liter vrijwel hetzelfde. Allebei zijn het hatchbacks. Het verschil zit vooral in de vormgeving en het verbruik. Heb je liever een SUV? Dan is het goed om te weten dat Hyundai met de ix35 en de Kona die ook levert met een elektrische of hybride aandrijving.

Prestaties Hyundai IONIQ (2016-2022)

Denk bij de prestaties van de Hyundai IONIQ niet aan verbijsterende acceleratie of enorme snelheid, maar vooral aan een efficiënt verbruik. Desalniettemin beschikken alle versies over genoeg kracht om lekker vlot in te kunnen voegen op de snelweg. In het normale dagelijkse verkeer kun je in alle omstandigheden uitstekend meekomen in een IONIQ. Het verschil merk je in het geval van de hybrides bij het pompstation. In het geval van de plug-inhybride hoef je daar overigens amper nog te komen als je kleine afstanden rijdt en regelmatig oplaadt.

Prestaties elektrische Hyundai IONIQ (2016-2022)

De elektrisch aangedreven versie van de Hyundai IONIQ valt op door zijn relatief lage vorm en zijn kleine batterij. De lage luchtweerstand en het relatief beperkte gewicht die hier het gevolg van zijn, dragen bij aan het efficiënte energieverbruik. Vandaar dat de auto best nog wel ver komt en ook niet al te veel tijd nodig heeft om op te laden. Desalniettemin is de elektrische Hyundai IONIQ geen ideale auto voor lange afstanden. Zijn kwaliteiten komen het best tot hun recht bij forensen die de batterij dagelijks opladen.

Rijgedrag Hyundai IONIQ (2016-2022)

Rijgedrag Hyundai IONIQ (2016-2022)

De Hyundai IONIQ heeft een redelijk stugge vering. Verkeersdrempels en kuilen kunnen daardoor betrekkelijk hard doorkomen. De besturing voelt een beetje doods in het midden, maar reageert als hij over dat dode punt heen is alert. Schakelen gaat soepel, ook als de hybride varieert tussen beide aandrijvingen. De IONIQ die is gebouwd voor een laag verbruik, kan geen sportieve beleving bieden. Hard rijden kost immers meer brandstof.

Comfort Hyundai IONIQ (2016-2022)

De uitrustingsniveaus van de Hyundai IONIQ heten i-Motion, Comfort, Premium, Premium Sky, Premium Design en Premium Design Sky. Zelfs in de eenvoudigste versie krijg je onder andere climate control, cruise control, lichtmetalen velgen, parkeersensoren achter en elektrisch verstelbare spiegels. Je kan de uitrusting vanaf daar bijvoorbeeld completeren met lederen bekleding, een navigatiesysteem en een achteruitrijcamera. Voorin heb je de beschikking over een ruime zitplek, alhoewel de oppervlaktes van de stoelen wat vlak zijn. Achterin hebben lange passagiers weinig bewegingsvrijheid rond hun hoofd. Dit is het gevolg van de fraaie aflopende daklijn. Houd voor de bagageruimte rekening met een tildrempel.

Betrouwbaarheid Hyundai IONIQ (2016-2022)

Betrouwbaarheid Hyundai IONIQ (2016-2022)

Hyundai bouwt betrouwbare auto’s. Zelden gaat er iets stuk. Ook hebben auto’s van dit merk een relatief lange levensduur. Kijk desondanks bij interessante Hyundai IONIQ occasions altijd naar de onderhoudshistorie, want als die compleet is kun je bijna helemaal zeker zijn van een probleemloze rijervaring.

Kosten Hyundai IONIQ (2016-2022)

De nieuwprijs van een Hyundai IONIQ ligt duizenden euro’s onder die van vergelijkbare modellen. Ook tweedehands zijn ze relatief voordelig. Andere kosten liggen eveneens laag. Denk daarbij bijvoorbeeld aan brandstof, wegenbelasting en onderhoud. Bovendien biedt dit merk ruime garantietermijnen, die nog bijzonder interessant kunnen zijn voor niet al te oude occasions. Welke uitvoering van de Hyundai IONIQ je ook kiest, je krijgt sowieso de beschikking over een auto die veel waar voor zijn geld biedt.

AutoTrack oordeel Hyundai IONIQ (2016-2022)

AutoTrack oordeel Hyundai IONIQ (2016-2022)

De Hyundai IONIQ is een interessante auto voor iedereen die het belangrijk vindt om tijdens het rijden zo min mogelijk CO2 uit te stoten. Wat de auto onderscheidt van zijn concurrenten is zijn lage prijs en zijn efficiënte gebruik van de beschikbare energie. Bestuurders die vaak lange afstanden rijden kunnen het beste kiezen voor een van de twee hybride versies. Wie vaker korte afstanden aflegt en regelmatig kan stekkeren heeft veel baat bij de volledig elektrische versie. Denk daarbij onder andere aan forensen die minder dan honderd kilometer van hun werk wonen.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op