Mazda MX-5

De Mazda MX-5 is een waar icoon in de wereld van betaalbare sportauto’s. De kleine cabriolet is al sinds 1990 op de Nederlandse markt en heeft sindsdien zijn segment geregeerd. Door het uitsterven van vrijwel alle andere betaalbare open sportwagens heeft de MX-5 het rijk tegenwoordig echt alleen. Maar dat is geen straf: met pittige motoren, een speels onderstel en strak stuurgedrag is het een genot om in te rijden.

Bekijk 237 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntZeer compact en licht
  • PluspuntVoelt snel aan, ook met zwakkere motoren
  • PluspuntOok met stalen vouwdak
  • PluspuntBetrouwbare techniek
  • PluspuntLage vaste lasten
  • MinpuntEerdere generaties zijn roestgevoelig
  • MinpuntNiet geschikt voor de langere medemens
  • MinpuntAutomaat mist reactiesnelheid

De Mazda MX-5 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De MX-5 is niet bedoeld om stoplichtsprints mee te winnen, maar om lekker mee te sturen op buitenwegen. En dat doet hij met verve. Door het lage gewicht kun je ook met de meer bescheiden versies goed uit de voeten. De meest recente topversie komt met 184 pk prima vooruit.
  • Verbruik: Vanwege de relatief bescheiden motoren en het bijzonder lage gewicht kan de meest recente versie van de MX-5 nette verbruikscijfers neerzetten. Het gemiddelde verbruik ligt rond de 1 op 15.
  • Uitrusting en comfort: De MX-5 is een echte sportwagen. Pure luxe ga je dus niet vinden, al zijn zaken als navigatie, airco, telefoon-integratie en andere multimedia beschikbaar. Oudere modellen moeten het doen met een paar tellers, een set pedalen en een stuur.
  • Betrouwbaarheid: Mazda staat bekend als een betrouwbaar merk, onder andere door het gebruik van grotere, turboloze motoren die minder hard belast worden. Oudere modellen (eerste en tweede generatie) hebben helaas vaak last van roest aan de bodem.
  • Kosten: Je kunt op AutoTrack al een MX-5 bemachtigen vanaf zo’n 3.000 euro. Dan heb je het wel over een ouder model waar je waarschijnlijk iets aan moet laten doen. De eerste generatie heeft inmiddels klassiekerstatus verkregen, en is daardoor vaak juist duurder dan zijn opvolgers. Nieuw is de kleine sportwagen met een vanafprijs van meer dan 45.000 euro nog altijd de meest betaalbare in zijn soort.
De MX-5 biedt rijplezier in de meest pure vorm. Een zeer licht gewicht, pittige motoren en een open dak geven je de maximale sensatie, zonder dat je enorme leningen af moet sluiten of extreem hoge snelheden hoeft te halen.
Dylan
Automotive expert
Mazda MX-5 (2005 - 2015)

Mazda MX-5 (2005 - 2015)

De derde generatie van de MX-5 was opnieuw groter en moderner dan zijn voorganger. In de laatste bouwjaren brak het model voor het eerst de grens van 4 meter. Naast de afmetingen groeide het gewicht, maar ook de motoren. De nieuwe basismotor was een 1,8-liter benzinemotor met 126 pk, met de optie voor een 2,0-liter met 160 pk. Schakelen deed je met een handgeschakelde vijf- of zesbak. De vijftraps automaat werd niet in Nederland geleverd, maar kun je vinden als import.

Voor het eerst was er een variant met een elektrisch bediend stalen klapdak, de Roadster Coupé. Het dak was opvallend goed weggewerkt, waardoor de lijnen van de auto in stand bleven. Het reguliere model was nog altijd uitgerust met een handmatig stoffen dak. In 2009 en 2013 werd de MX-5 opgefrist. Nieuwprijzen voor de derde generatie van de MX-5 lagen tussen de € 28.495 en € 42.995.

Mazda MX-5 (2015 - heden)

Mazda MX-5 (2015 - heden)

Na commentaar op de ‘grote’ derde generatie zette Mazda het mes in de MX-5. De auto werd bijna 10 centimeter korter, maar ook iets breder en lager. Bovendien daalde het gewicht met maar liefst 72 kilo, wat een gewicht van 978 kilo opleverde.

Daarentegen steeg het vermogen naar 131, 160 of 184 pk uit een 1,5- of 2,0-liter benzinemotor. Voor het eerst was er een automaat leverbaar: een exemplaar met 6 versnellingen die te bedienen zijn via flippers aan het stuur.

De Roadster Coupé-versie met stalen vouwdak kreeg een nieuwe naam: MX-5 RF. Bij dit model blijven de achterste raamstijlen staan en klapt alleen het dakpaneel in. In 2018, 2021 en 2024 werden technisch en uiterlijke verbeteringen doorgevoerd. Nieuwprijzen voor de vierde generatie van de Mazda MX-5 liggen tussen de € 31.100 en € 61.900.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • mazda.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op