
Mazda CX-60
De Mazda CX-60 is een forse SUV waarmee het Japanse merk het hogerop in de markt gezocht heeft om auto’s als de Audi Q5 en BMW X3 te bevechten. Dat merk je niet alleen aan het formaat, maar ook het luxe en mooie afgewerkte interieur. De CX-60 is de eerste SUV van Mazda hoofdzakelijk achterwielaandrijving, maar is in Nederland alleen geleverd als een vierwielaangedreven plug-inhybride.
Bekijk 292 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Mooi afgewerkt, luxe interieur
- Infotainment werkt met prettige centrale knop
- Puike caravantrekker
- Riante bagageruimte
- Elektrische actieradius niet erg hoog
- Dorstige auto op benzine
- Vóór de facelift iets te hard onderstel
- Slechts één motorisering leverbaar
De Mazda CX-60 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De CX-60 is een grote en zware auto, en dat merk je. Het onderstel is met name in eerdere bouwjaren vrij hard. Het gecombineerde vermogen van 327 pk is meer dan voldoende, al moet je het met een lege accu doen met ‘slechts’ 192 pk.
- Verbruik: Officieel verbruikt de CX-60 gemiddeld 1 op 66,7, met dank aan een elektrische actieradius van 63 kilometer. Op alleen de benzinemotor zit je echter dichter bij de 1 op 10. Ga je een caravan trekken? Dan gaat dat cijfer door de helft.
- Uitrusting en comfort: De CX-60 is niet alleen groot van buiten, maar ook van binnen. Bovendien kun je aan het materiaalgebruik en de afwerking merken dat de auto hoger in de markt staat. Helaas zijn de stoelen wel iets te kort voor langere inzittenden.
- Betrouwbaarheid: Zoals je van een Mazda mag verwachten is de CX-60 op mechanisch vlak een betrouwbare auto. Vroege modellen hadden in eerste instantie wel wat kinderziektes, met name storingen aan het hybridesysteem.
- Kosten: De goedkoopste CX-60 op AutoTrack heeft een vraagprijs van zo’n 33.000 euro. Zo lang je veel op de elektromotor rijdt vallen de brandstofkosten mee.
De CX-60 is de eerste poging van Mazda om door te breken naar een hoger segment. Op het gebied van afwerking en materiaalgebruik is dat aardig gelukt, maar het harde onderstel en de inefficiënte hybride-aandrijflijn spelen de flinke SUV parten.
Automotive expert

Mazda CX-60 (2022 - heden)
Na decennia als een middenklasse-merk zette Mazda in 2022 een premium-offensief op. Het eerste wapenfeit van die campagne was de CX-60, een bijna 4,8-meter lange SUV die zijn pijlen richt op modellen als de BMW X3, Audi Q5 en Mercedes-Benz GLC. De CX-60 stond op een compleet nieuw onderstel met standaard achterwielaandrijving en bood keuze uit een 2,5-liter viercilinder plug-inhybride en twee 3,0-liter zesclinders op benzine of diesel.
De grotere motoren gingen de Nederlandse klant aan de neus voorbij,waardoor alleen de 327 pk sterke PHEV overbleef. Het interieur van de CX-60 maakt een luxere indruk dan eerdere SUV-modellen van Mazda, en biedt veel binnenruimte. Alleen als je van bovengemiddelde lengte bent kun je moeite krijgen met de stoelen en de brede middenconsole. Met 570 tot 1.726 liter bagageruimte kun je bovendien een hoop vervoeren.
Een trekgewicht van 2.500 kilo maakt de grote Mazda een sterke caravantrekker, maar dat gaat gepaard met een fors verbruik. In de praktijk rij je vaak niet meer dan 50 kilometer op de elektromotor, waardoor je aangewezen bent op de vrij dorstige benzinemotor. Plan je reizen dus zorgvuldig. Nieuwprijzen voor de Mazda CX-60 liepen uiteen van € 54.650 tot € 67.450.
.
Andere modellen van Mazda
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- mazda.nl
- autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op














