






















Mazda CX-5 NAVI/TREKHAAK 2.0 TS 2WD VASTE PRIJS
2012134.000 km
Mazda sprong in 2012 succesvol in op de populariteit van compacte familie-auto’s met een hoge zitpositie en een stoer uiterlijk. De middelgrote CX-5 is gebaseerd op de lagere Mazda 3: de eerste versie was leverbaar tot 2017, begin 2018 kwam de tweede generatie op de markt in Nederland. De ‘cross-over’ (hij combineert het formaat van een compacte auto met de inzetbaarheid en veelzijdigheid van een terreinwagen) is populair dankzij z’n vele kwaliteiten; hij rijdt goed, is betrouwbaar en oogt lekker modern. De Mazda CX-5 is een veel gezochte occasion: dat zien we terug in de prijzen voor gebruikte exemplaren.
De ‘cross-over’ (hij combineert het formaat van een compacte auto met de inzetbaarheid en veelzijdigheid van een terreinwagen) is populair dankzij z’n vele kwaliteiten; hij rijdt goed, is betrouwbaar en oogt lekker modern. De Mazda CX-5 is een veel gezochte occasion: dat zien we terug in de prijzen voor gebruikte exemplaren.
Hoewel de nieuwste, tweede generatie CX-5 sinds 2018 op de markt is, houdt hij tweedehands zijn waarde heel goed vast. Dat heeft alles te maken met zijn populariteit: veel mensen willen een auto van deze grootte (de CX-5 is 4.55 meter lang) in combinatie met een hoge zitpositie en een prettig rijgedrag. Het feit dat de Mazda gewild is, houdt z’n prijzen relatief hoog. Beide generaties zijn uitermate goed verkocht in ons land: inmiddels vind je gebruikte exemplaren van de CX-5 in diverse prijsklassen.
De huidige eigenaren van een Mazda CX-5 blijken zeer tevreden over de auto. Wat hen betreft is de verhouding tussen de aanschafprijs van de auto en zijn kwaliteiten goed: je betaalt relatief veel voor deze Japanse machine, maar hij laat je niet in de steek want met de betrouwbaarheid zit het wel snor. Bovendien rijdt de CX-5 erg prettig, met een relatief sportieve ophanging en het weggedrag van een lagere auto. Op lange ritten zijn zeker de oudere exemplaren wat rumoerig, maar daar zet de Mazda zijn scherpe, solide bochtengedrag tegenover.
Naast de middelgrote CX-5 (die qua grootte vergelijkbaar is met modellen zoals de Volkswagen Tiguan en de Hyundai Tucson) biedt Mazda ook nog een compacter hoog model, de CX-3. Ten opzichte van zijn kleinere broertje heeft de CX-5 een groot voordeel op het gebied van ruimte: de achterbank en bagageruimte van de 5 zijn beduidend bruikbaarder. Overigens is er sinds eind 2019 nóg een CX bijgekomen: de CX-30 is qua formaat net een maatje kleiner dan CX-5, en kiest met een lagere daklijn en een andere neus iets meer voor design.
Opvallend bij Mazda zijn de specificaties van de motoren: waar andere autofabrikanten er tegenwoordig voor kiezen om een turbocompressor op compacte motorblokken te schroeven, houdt Mazda de turbo’s (bij de benzinemotoren) buiten de deur. De Japanners zijn van mening dat grotere motoren zónder turbo betrouwbaarder én zuiniger zijn, en in de praktijk blijkt dit vaak te kloppen. Wie het karakter van een moderne turbomotor gewend is, zal echter even aan de Skyactiv-G-motoren van Mazda moeten wennen: hun karakter is wat ‘ouderwets’ omdat ze meer toeren moeten draaien om hun maximale vermogen te leveren.