


























Peugeot 508 SW 1.6 e-THP Première 165PK | UX42683 | Navi | Panoramadak | Cruise | Climate | Parkeersensoren V+A | Trekhaak | Lichtmetalen Velgen |
2015138.398 km
De Peugeot 508 is een familieauto in de middenklasse, waarbij design en betrekkelijk zuinige motoren de sterkste punten zijn. Hier lees je alles wat je moet weten over deze reisauto uit Frankrijk, inclusief zaken als specificaties en wat je krijgt voor de prijs.
Sinds 2019 is de Peugeot 508 toe aan de tweede generatie, na de onthulling daarvan in 2018. Dit nieuwere model kent een strakker, luxer design en is over het algeheel goed afgewerkt, zowel vanbuiten als vanbinnen. In het interieur valt vooral op dat het stuur nogal klein is en laag geplaatst zit vóór digitale instrumenten. De zit vooral is comfortabel, achterin is de ruimte echter nogal beperkt - en ook voor bagage is minder plek vergeleken met concurrenten. De reguliere 508 wordt aan liftback genoemd (een kruising tussen een sedan en een hatchback), maar er is ook een stationwagen leverbaar - de SW.
De instapversie is al voorzien van de nodige accessoires, waaronder uitgebreide airco (klimaatcontrole), parkeersensoren achter en een infotainmentscherm. Optioneel kan je een grote scherm krijgen en leren bekleding, evenals ledverlichting en een elektrische achterklep.
Het originele model van de 508 is een wat ruimere auto, een saloon genoemd. Deze eerste generatie is vooral geleverd vanaf 2012 en 2011, na de officiële onthulling een jaar eerder. Rond 2015 werd dit model vernieuwd middels een zogenoemde facelift - waarmee onder meer het front een wat modernere uitstraling kreeg. Dit model werd standaard geleverd met airco; luxere versies beschikken over onder meer cruise control en lichtmetalen wielen.
Wie een Peugeot 508 wil kopen, dient goed te kijken naar de beschikbare motoren. In de tweede generatie is de keuze niet zo breed: er is een 1.6-benzinemotor met 181 of 224 pk (in beide gevallen standaard voorzien van een automaat) of een 1.5-dieselmotor met 130, 160 of 180 pk.
Die keuze is veel breder bij het oudere model vanaf 2011: op benzine is er een 1.6 VTI met 120 pk of een 1.6 met 156 pk (bij latere versies 165), dieselen kan met een 1.6 die 112 tot 120 pk opwekt of een 2.0 met tussen de 140 en 180 pk. Er is ook een hybride versie, de Hybrid4, die met dank aan onder meer een 2.2-motor over 200 pk beschikt. Zoek je deze als stationwagon (SW), dan kom je uit op de 508 RXH - die als crossover wat ruiger en hoger is. Aandachtspunten bij het oudere model zijn mogelijke lekkage in de bagageruimte en onbetrouwbaarheid van de elektronica.
Opvallend genoeg volgde de 508 twee oudere modellen van Peugeot op: zowel de kleinere 407 uit de middenklasse als de grotere 607, een limousine. Alternatieven voor de 508 zijn de Volkswagen Arteon, Skoda Octavia en de Ford Mondeo.