
DS 5
De DS 5 laat zich moeilijk in een hokje duwen. Zo houdt de carrosserie het midden tussen een hatchback, een stationwagen en een SUV. Vandaar dat het label ‘eigenzinnig’ goed bij deze luxe auto past.
Bekijk 8 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Het design van de DS 5 is bijzonder karakteristiek.
- Weinig interieurs hebben zo’n luxe sfeer.
- De laadruimte is groot.
- De automatische versnellingsbak van de DS 5 reageert niet bijzonder snel.
- De bediening is niet altijd even intuïtief of logisch.
- Het zicht door de smalle achterruit is beperkt.
DS 5 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Citroën heeft een naam hoog te houden als het gaat om comfortabel rijgedrag. Het merk weet auto’s in de markt te zetten die als vliegende tapijten over het wegdek zweven. De DS 5 behoort daar echter niet toe. Oneffenheden op het wegdek kunnen nog hard doorkomen. Tegelijkertijd voelt de besturing vaag aan. Dat neemt niet weg dat er met de juiste aandrijving een behoorlijke acceleratie in deze auto zit; vanuit stilstand kun je in 8 seconden op 100 kilometer per uur zitten.
- Verbruik: De DS 5 heeft als stekkerloze hybride niet veel brandstof nodig. Als diesel ook niet. Met een klassieke benzinemotor ligt het verbruik iets hoger.
- Uitrusting en comfort: DS wil zichzelf neerzetten als een luxe merk. Dat lukt goed met deze DS 5. Het design is uniek, zowel van binnen als van buiten. Goedkoop plastic kom je niet tegen in het interieur. In plaats daarvan voel je vaak metaal, leer en alcantara.
- Betrouwbaarheid: Een DS 5 is in kwalitatief opzicht beter dan de oudere modellen van Citroën waar hij op is gebaseerd. Kleine euvels komen voor, maar niet vaker dan gemiddeld.
- Kosten: Voor de prijs van een nieuwe DS 5 vind je ook grotere auto’s. Verwacht dan echter niet hetzelfde niveau in luxe en comfort. De vaste kosten zijn acceptabel, tenzij je kiest voor een diesel. In dat geval krijg je namelijk te maken met een aanzienlijke bijdrage voor de wegenbelasting.
Zodra je gewend bent aan merkwaardige positionering van enkele functieknoppen, voelt het in een DS 5 een beetje als thuiskomen. Dat komt doordat de inrichting weldadig en persoonlijk is.
Automotive expert

Citroën DS5 (2011 tot 2015)
De DS 5 is het eerste model van een nieuw merk, maar tegelijkertijd is het ook een oude bekende. Van binnen en van buiten lijkt hij namelijk sterk op de Citroën DS5, de auto die verdwijnt als de DS 5 verschijnt.
Beide auto’s hebben een opvallende chromen lijst aan weerszijden van de motorkap. Deze loopt door onder de voorste raampjes. Het nieuwe model heeft een grotere grille en iets rondere koplampen. De vering en de demping van de nieuwe versie bieden meer comfort. Oneffenheden in het wegdek komen iets minder hard door.
Andere modellen van DS

DS 5 (2015 tot 2018)
De twee benzinemotoren die verkrijgbaar zijn in de DS 5 leveren respectievelijk 165 en 210 paardenkrachten. De drie diesels zijn achtereenvolgens goed voor 120, 150 en 180 paardenkrachten. Daarnaast bestaat er ook nog een stekkerloze hybride. Elektromotor en benzinemotor leveren samen 200 paardenkrachten. Nieuwprijzen lagen tussen €37.000 en €47.000.
Als je een liefhebber bent van het merk Citroën, weet je dat de Citroën DS van oorsprong een klassieker is die ook bekend staat onder de naam ‘snoek’ of ‘strijkijzer’. Het eerste exemplaar rolde in 1955 uit de fabriek. Om de zestigste verjaardag te vieren, verscheen een DS 5 met het uitrustingsniveau 1955. Deze heeft een fraaie inktblauwe kleur en fraaie versieringen, waaronder gouden doppen midden op de velgen.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- anwb.nl
- carwow.co.uk
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op












