DS 7

Een DS 7 is een middelgrote SUV met vijf deuren. In tegenstelling tot veel van zijn concurrenten heeft hij eerder een comfortabel dan een sportief karakter. Dat maakt met enkele eigenzinnige keuzes in de vormgeving deze auto echt uniek.

Bekijk 101 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntHet interieur van de DS 7 is luxe en comfortabel.
  • PluspuntDe rijeigenschappen bieden ultiem comfort.
  • PluspuntDit is een auto met een exclusieve uitstraling.
  • MinpuntDe prijs van de DS 7 ligt relatief hoog.
  • MinpuntHet zicht naar achteren is beperkt.
  • MinpuntOok in de sportieve rijmodus blijft deze auto niet stabiel in scherpe bochten.

DS 7 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De DS 7 is verkrijgbaar met verschillende aandrijvingen. Ze volstaan allemaal om goed mee te komen in het moderne verkeer en sommige stellen je zelfs in staat om bijzonder snel op te trekken. Desondanks is de DS 7 geen sportieve auto. Hij heeft weliswaar een sportieve rijmodus, maar dat moet je in deze luxe auto in het juiste perspectief zien. Doorgaans zweef je over het wegdek. Wel is het fijn dat je goed kunt versnellen als het even nodig is.
  • Verbruik: De DS 7 verbruikt - zeker voor een SUV - niet veel brandstof. Met name de plug-inhybrides bieden de mogelijkheid om lang weg te blijven bij het tankstation.
  • Uitrusting en comfort: Zelfs als je het allerbeste verwacht, stelt de DS 7 niet teleur. De gebruikte materialen zijn van het hoogste niveau en hetzelfde geldt voor het afwerkingsniveau.
  • Betrouwbaarheid: Regelmatig onderhoud en kwalitatief goede brandstof zijn belangrijk voor deze auto. Als je je daaraan houdt, kan er weinig misgaan.
  • Kosten: Het is niet moeilijk om een middelgrote SUV te vinden voor minder geld. In dat geval krijg je echter niet het uitgekiende design, het comfort en de luxe aankleding van de DS 7. Duitse luxe concurrenten zijn sportiever van aard en meestal ook nog net iets hoger geprijsd. Wat betreft terugkerende kosten voor brandstof, onderhoud en wegenbelasting scoort deze auto zeker niet slecht.
De stoelen zitten bijzonder goed. Als je na een drukke dag op het werk in deze auto stapt, kom je echt tot rust. De excentrieke keuzes in het ontwerp wennen snel.
Harry
Automotive expert

DS 7 Crossback (2017 tot 2022)

Als de DS 7 Crossback in 2017 verschijnt, is het de allereerste DS die niet eerder als een Citroën op de markt is gezet. De Franse president Emmanuel Macron onderstreept het exclusieve karakter van de auto door zich erin te laten rondrijden. Daarmee is hij het eerste staatshoofd dat kiest voor een SUV. Zijn eerste exemplaar was voorzien van een groot open dak om staand naar het publiek te kunnen wuiven. Zijn tweede DS 7 heeft extra lengte en achterin twee losse stoelen in plaats van een achterbank.

Voor een presidentiële auto valt de nieuwprijs van een DS 7 Crossback eigenlijk nog best mee. Aanvankelijk ligt die tussen €40.000 en €67.000. In het eerste geval krijg je een 1,2-liter benzinemotor die honderddertig paardenkrachten kan leveren. Het kostbaarste model is een vierwielaangedreven plug-inhybride. Met een 1,6-liter motor is deze goed voor 300 paardenkrachten. Een dieselmotor behoort tot de mogelijkheden voor deze lichting, maar in de praktijk kom je die zelden tegen op AutoTrack.

DS 7 (2022 tot heden)

DS 7 (2022 tot heden)

Sinds de update van 2022 heet deze auto DS 7. Het woordje ‘Crossback’ is dus weggevallen uit de naam. De wijzigingen aan het exterieur zijn beperkt. Het grootste verschil zit hem in de aandrijving: Iedere nieuwe DS 7 is nu een plug-inhybride.

Vandaar dat deze lichting minstens over 225 paardenkrachten beschikt. Met het aantal paardenkrachten is de prijs echter ook gestegen. Het goedkoopste model kost nieuw €53.000. Voor een vierwielaangedreven model met 360 paardenkrachten onder de motorkap is de nieuwprijs €77.000.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • carwow.co.uk
  • dsautomobiles.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op