Mazda 3 BL review (2009-2013)

De Mazda 3 uit de BL-generatie is de opvolger van de 3 die tot 2009 is gebouwd. Deze tweede generatie is op allerlei fronten verbeterd en vernieuwd en onderscheidt zich met name door zijn sportieve rijgedrag. Wie erin rondrijdt, zou niet zeggen dat het hier gaat om een relatief compacte sedan of vijfdeurs hatchback, maar eerder een model uit een hoger segment. Tegelijk is de 3 nog altijd een zeer praktische auto, met ruimte voor een gezin en de bagage die daarbij hoort. Kopers hebben de keuze uit diverse benzine- en dieselmotoren.

Bekijk 25 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntOndanks zijn compacte afmetingen biedt de Mazda 3 uit de BL-generatie genoeg ruimte voor een gemiddeld gezin.
  • PluspuntDe betrouwbaarheid van de techniek betekent zorgeloos rijden.
  • PluspuntHet sportieve rijgedrag zal voor een grote glimlach zorgen.
  • MinpuntDe instap achterin is een tikje krap.
  • MinpuntHet onderstel is redelijk hard afgeveerd, wat met name merkbaar is op lage snelheid.
  • MinpuntHet verbruik is – in vergelijking met moderne motoren – aan de hoge kant.
Modeleigenschappen Mazda 3 (2009-2013)

Modeleigenschappen Mazda 3 (2009-2013)

Net zoals zijn voorganger, is deze vernieuwde Mazda 3 een auto die perfect past in het middenklasse-segment. Met zijn netjes afgewerkte styling en verzorgde interieur is het een auto die anno nu nog altijd prima in het verkeer past. Combineer dat met een uitstekende betrouwbaarheid en bruikbaarheid en je hebt een auto die op weinig fronten tekortschiet. Geen wonder dat deze 3 een verkoopsucces was en de concurrentie met de Europese lichting hatchbacks en sedans prima aan kon. Je vindt ze dan ook nog in groten getale op de occasionmarkt.

Afmetingen

Met plaats voor vier personen en een redelijke hoeveelheid bagage, is de Mazda 3 uit de periode 2009 tot 2013 een buitengewoon bruikbare gezinswagen. Wel moet gezegd worden dat het voor de langere medemens lastig kan zijn om de achterbank te bereiken. Dit heeft te maken met een relatief kleine deuropening. Zit je er eenmaal, dan zit je prima. De kofferbak is afdoende voor de meeste dagelijkse ritten en met de achterbank plat kan je makkelijk assisteren bij een verhuizing. Dit gaat niet op voor de sedan, maar diens kofferbak is nog altijd dik in orde.

Motorenaanbod Mazda 3 (2009-2013)

Motorenaanbod Mazda 3 (2009-2013)

Benzine of diesel, dat is de keuze bij de Mazda 3 uit de periode 2009 tot 2013. De motoren zijn goed gebouwd en bieden voldoende pit. Hoe hoger je in de prijsklasse gaat zitten, hoe krachtiger de motoren worden en de meest vermogende varianten rijden bijzonder lekker. Met de sterkste motoren zal je ook zeker niet achterblijven bij een stoplicht. Qua verbruik zijn de motoren niet opgewassen tegen de zuinigheid van de meer moderne lichting krachtbronnen, dus reken erop dat je iets vaker bij de pomp staat.

Update in 2011

Net zoals bij de eerste generatie, kreeg de Mazda 3 uit de BL-generatie halverwege zijn looptijd een update. In 2011 werden de styling en de techniek onder handen genomen, zonder dat er getornd werd aan de pluspunten die het model al had. De afmetingen bleven vrijwel gelijk en het fijne stuurgedrag bleef eveneens overeind. Het motorenaanbod kende slechts kleine aanpassingen en dus was de update vooral een opfrisbeurt. De 3 zag er dankzij deze beurt een tikje kwieker uit, al was er al weinig mis met het ontwerp.

Prestaties en rijgedrag Mazda 3 (2009-2013)

Prestaties en rijgedrag Mazda 3 (2009-2013)

Het sportieve rijgedrag is wat deze Mazda onderscheidt van de concurrentie. De auto is een slag lichter dan zijn voorganger en dat is onder andere te merken aan het rijgedrag. Het sturen voelt bijzonder direct en bochtige B-weggetjes verslind je met een grijns op je gezicht. De prestaties zijn eveneens uitstekend. Met name de krachtigere motoren leveren genoeg vermogen voor lekkere sprintjes en in combinatie met het rijgedrag levert dit een auto op waarin rijden een plezier is. In een segment waar deze eigenschappen meer dan eens onderbelicht blijven, is dat buitengewoon welkom.

Comfort

Het comfort in deze versie van de Mazda 3 is prima op orde. De auto is aanmerkelijk stiller dan zijn voorganger, die behoorlijk last had van windgeruis en geluiden uit het onderstel. De stoelen zitten aangenaam voor zowel de bestuurder als de passagiers en dat betekent dat je eenvoudig lange afstanden kunt afleggen in deze auto. Het onderstel is vrij hard afgeveerd en op lage snelheid voelt dat soms vrij onprettig. Het dashboard is netjes ingericht, maar Mazda heeft wel veelvuldig gebruik gemaakt van plastic. Dat laatste doet niets af aan het comfort, maar voelt goedkoop.

Betrouwbaarheid Mazda 3 (2009-2013)

Betrouwbaarheid Mazda 3 (2009-2013)

Net zoals bij vrijwel alle Mazda’s, is de betrouwbaarheid van de Mazda 3 uit de periode 2009 tot 2013 uitstekend. Motorisch is het allemaal goed op orde en de techniek laat je zelden in de steek. Net als bij zijn voorganger, komen de meeste problemen bij de Mazda 3 uit de BL-generatie voort uit slijtage. Door vibratie kan de motorsteun bijvoorbeeld kapot gaan en zullen sommige sensoren na verloop van tijd aan vervanging toe zijn. Dit is echter klein bier in vergelijking met de problemen bij sommige andere fabrikanten. Je kunt bouwen op de Mazda 3.

Kosten Mazda 3 (2009-2013)

Qua aanschaf en onderhoud is de Mazda 3 uit de BL-generatie goed te betalen. Hoeveel hij kost, is afhankelijk van de uitrusting. De duurste varianten zijn altijd beter uitgerust dan de instapmodellen, die gelukkig niet zo karig zijn als bij de eerste generatie. Al met al zul je je zelden een buil vallen aan een 3 uit deze periode. Daarvoor zijn de kosten die met deze auto komen simpelweg laag genoeg. In vergelijking met de concurrentie doet de 3 het eveneens uitstekend.

AutoTrack oordeel over de Mazda 3 (2009-2013)

AutoTrack oordeel over de Mazda 3 (2009-2013)

Net als zijn voorganger, is de BL-generatie van de Mazda 3 een ideale auto voor mensen die eens iets anders willen dan een Volkswagen Golf of een Ford Focus. Hij biedt ongeveer dezelfde afmetingen en uitrusting als zijn grootste concurrenten, maar onderscheidt zich door zijn sportieve rijeigenschappen. Tel daar de betrouwbaarheid bij op en je hebt een hele nette auto voor een keurige prijs.

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op