
Mazda 3 BK review (2003-2009)
De Mazda 3 uit de periode 2003 tot 2009 geldt als de eerste generatie van deze populaire middenklasser, die te vinden is als vijfdeurs hatchback en vierdeurs sedan. Mazda bracht het model om te concurreren met tal van Europese publieksfavorieten en slaagde daar heel behoorlijk in. De auto kenmerkt zich door zijn betrouwbare techniek en degelijke vormgeving, zonder dat het bijzonder spannend wordt. Kopers hebben de keuze uit diverse benzine- en dieselmotoren, die stuk voor stuk genoeg vermogen leveren om vlotjes mee te rijden. Binnenin is voldoende plaats voor vier personen en hun bagage.
Bekijk 24 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Mazda 3 uit de BK-generatie is uiterst bruikbaar en ruim vanbinnen.
- Het motorenaanbod is dik in orde en biedt altijd voldoende pit.
- De betrouwbaarheid zorgt voor een lange levensduur.
- De instapvariant is bijzonder karig uitgerust.
- De kwaliteit van de besturing is minder bij de goedkoopste varianten.
- Een auto van deze leeftijd voelt vanbinnen enigszins gedateerd.

Modeleigenschappen Mazda 3 (2003-2009)
De Mazda 3 uit de BK-generatie is een auto die gebruikmaakt van het onderstel van de tweede generatie Ford Focus. Dat dit gelijk zijn voornaamste concurrent was, betekende dat de rest van de auto van hoge kwaliteit moest zijn, wilde de 3 iets kunnen afsnoepen van de enorme verkoopaantallen die de Focus wegzette. Gelukkig is dat het geval: de Mazda 3 is een uitermate bruikbare en goed gebouwde auto, waar je alle kanten mee op kunt. De vormgeving is interessant en redelijk tijdloos: in het huidige verkeer misstaat de auto zeker niet.
Motorenaanbod
Het motorenaanbod van de Mazda 3 uit de periode 2003 tot 2009 past goed bij het segment waarin deze auto zich begeeft. Je hebt de keuze uit diverse benzine- en dieselmotoren, die stuk voor stuk de pit hebben om lekker stevig mee te kunnen rijden. In vergelijking met de meest moderne lichting motoren zijn ze een stuk minder zuinig, maar tegelijk staat Mazda bekend om zijn uiterst betrouwbare techniek. En daar profiteer je optimaal van bij de 3. De krachtigste motoren zijn gelijk de leukste en laten de Mazda 3 serieus optrekken.

Afmetingen Mazda 3 (2003-2009)
Zoals gezegd, komt de Mazda 3 uit de BK-generatie in twee smaken: vijfdeurs hatchback en vierdeurs sedan. De auto mag dan enigszins compact ogen van buitenaf, binnenin is het prima toeven. Passagiers op de achterbank hebben genoeg been- en hoofdruimte en de kofferbak is eveneens afdoende voor de meeste dagelijkse ritten. De kofferbak van de sedan heeft natuurlijk iets minder inhoud, maar het is nog altijd genoeg voor de gemiddelde gebruiker. Wil je met het gezin op vakantie, dan is een aanhangwagen of een dakkoffer geen overbodige luxe. Inparkeren of manoeuvreren door druk stadsverkeer is in de 3 geen probleem.
Update in 2006
Mazda besloot om de Mazda 3 in 2006 een opfrisbeurt te geven, wat resulteerde in aanpassingen in het in- en exterieur. De styling werd ietsje aangepast en het motorenaanbod uitgebreid. Verder werd de techniek op diverse fronten vernieuwd, waardoor de auto weer volledig bij de tijd was. Deze update liep tot 2009, waarna Mazda met een nieuwe generatie van dit model kwam. In de praktijk zie je dat de BK-generatie Mazda 3 van na 2006 het meest geliefd is en zodoende de hoogste prijs heeft. Overigens is dat relatief, want deze generatie kost zeker geen rib uit je lijf.

Prestaties en rijgedrag Mazda 3 (2003-2009)
Het is al even aan bod gekomen, maar de moeite van het herhalen waard: bestuurders hebben weinig te klagen als het gaat om de prestaties van de Mazda 3 uit de periode 2003 tot 2009. Zelfs de minst krachtige motoren leveren genoeg vermogen en de sterkste varianten zijn zelfs in staat om indrukwekkende sprintjes te trekken. Hoe goed de auto stuurt, is deels afhankelijk van de variant die je neemt. De instapmodellen hebben een andere vorm van stuurbekrachtiging en dat merk je aan de directheid van de besturing. Het is niet slecht, maar de duurdere versies zijn wel beter.
Comfort Mazda 3 (2003-2009)
Het comfort in de Mazda 3 uit de BK-generatie is keurig te noemen. De stoelen zitten goed, je hebt alle hoofd- en beenruimte die je nodig hebt en de bediening van het interieur verloopt intuïtief. Wel moet benadrukt worden dat de auto op snelheid enigszins luidruchtig is. Denk in dat geval aan rolgeluiden en windgeruis, dat voor de langere ritten wellicht een tikje vervelend gaat worden. Het onderstel is redelijk hard afgeveerd, al wordt het nooit oncomfortabel. Lange ritten in de 3 zijn geen probleem.

Betrouwbaarheid Mazda 3 (2003-2009)
Net zoals wel meer Japanse fabrikanten, heeft Mazda ervoor gezorgd dat de Mazda 3 je zelden in de steek laat. Het motorblok en de techniek vormen een robuust geheel, dat lang meegaat. De zwakke punten hebben dan ook regelmatig met slijtage te maken en niet met een slechte bouwkwaliteit. Denk aan de motorsteun die vibreert en het na verloop van tijd kan begeven, de airconditioning die uitvalt, of de dynamo die na verloop van tijd aan vervanging toe is. Goed onderhoud zal deze kwesties in een vroeg stadium aantreffen, waardoor de auto weinig problemen hoeft op te leveren.
Kosten Mazda 3 (2003-2009)
De Mazda 3 uit de periode 2003 tot 2009 staat in de regel voor zeer schappelijke prijzen te koop. Hoe schappelijk, dat hangt af van de uitvoering. De instapvariant Exclusive is dankzij zijn karige uitrusting (geen airco, geen elektrische ramen en spiegels) erg goedkoop, terwijl de dikke Active een stukje duurder is. Deze versie heeft namelijk luxe en sportieve elementen meegekregen, zoals grote wielen met stevige velgen, een spoiler en xenonkoplampen. Het onderhoud is in de regel niet al te prijzig en dus is deze Mazda 3 voor menigeen prima te betalen.
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





