
Mazda 3 BP review (2019+)
De Mazda 3 met bouwjaar 2019 of later is de vierde generatie van dit model. Net zoals zijn voorgangers is de auto er als vierdeurs sedan of als vijfdeurs hatchback. De hatchback geldt als de meest populaire variant. De BP-generatie van de Mazda 3 kenmerkt zich door een fraaie vormgeving en het feit dat de Japanse fabrikant niet volop heeft ingezet op hybride of elektrische techniek. Sterker nog: deze 3 is nog altijd leverbaar met dieselmotoren en hoewel er modellen beschikbaar zijn met een kleine elektromotor, geldt dit als zeer mild-hybride. Toch is de auto verrassend zuinig.
Bekijk 373 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Deze generatie van de 3 is technisch zeer goed en zodoende bijzonder betrouwbaar.
- De bruikbaarheid is enorm, waardoor het een prima gezinswagen is.
- Lange afstanden zijn voor mens en machine geen enkel probleem in de 3.
- De zwakste benzinemotor mist behoorlijk wat pit.
- Wie langer dan 1.90 meter is, moet de achterbank mijden.
- Het sportieve karakter van vorige generaties is minder prominent aanwezig.

Modeleigenschappen Mazda 3 (2019+)
De Mazda 3 vanaf 2019 is in de basis dezelfde auto als de varianten van de 3 in vroeger tijden. Het is een compacte middenklasser met ruimte voor vier personen en de nodige bagage. Dit is een beproefd recept en dus geniet de 3 concurrentie van zeer gevestigde namen. Om die concurrentie het hoofd te bieden, heeft Mazda ervoor gezorgd dat de bouwkwaliteit van zeer hoog niveau is. Dit resulteert niet alleen in een betrouwbare auto, maar tegelijk in een model dat van binnen een niveau van kwaliteit uitstraalt dat je niet overal ziet.
Motoren
In tegenstelling tot zo’n beetje alle fabrikanten uit dit segment, heeft Mazda de dieselmotor (nog) niet afgezworen. Hij prijkt zodoende trots onder de kap van de Mazda 3, net als diverse benzinemotoren. Deze motoren komen in diverse gradaties van vermogen, waarbij gezegd moet worden dat de zwakste varianten een tikje ondermaats zijn. Ga je iets hoger in de prijs zitten, dan heb je een krachtbron die voor aanmerkelijk vlotter rijden zorgt. Het mild-hybrid-systeem dat in verschillende varianten is geplaatst, verbetert het verbruik een klein beetje. Verwacht geen wonderen, het systeem is bijzonder basaal.

Afmetingen Mazda 3 (2019+)
De afmetingen van de Mazda 3 uit de BP-generatie zijn vergelijkbaar met die uit vorige jaargangen. Dat betekent dat hij ongeveer net zo groot is als bijvoorbeeld een Volkswagen Golf en een Ford Focus. Binnenin is plaats voor vier personen, al helpt het als de passagiers op de achterbank niet al te lang zijn. De beenruimte is redelijk, de hoofdruimte is afdoende. Voor kinderen is de auto goed geschikt. De compacte afmetingen helpen bij het inparkeren, wat eveneens ondersteund wordt door tal van sensoren die duidelijk maken hoe dicht je op de muur of een andere auto zit.
Interieur
Wie in een Mazda 3 uit 2019 of later stapt, stapt in een sportief, doeltreffend interieur. Er is veel aandacht besteed aan de vormgeving, die de lijnen van het exterieur netjes volgen. Opvallend is dat het infotainmentsysteem geen touchscreen bevat, maar met een grote knop bediend moet worden. Dit maakt de bediening iets minder rechttoe-rechtaan, maar het went snel. Verder bevat het systeem Apple Carplay en kan je er natuurlijk je navigatie van aflezen.

Prestaties en rijgedrag Mazda 3 (2019+)
De prestaties van deze Mazda 3 zijn – zoals altijd – zeer afhankelijk van wat er onder de kap ligt. Ligt daar de zwakste benzinemotor van het setje, dan vallen die prestaties enigszins tegen. Het duurt in die variant lang voordat je op snelheid bent. Duurdere varianten zijn krachtiger. De dieselmotoren komen in één smaak, die meer bedoeld is voor lange afstanden en niet voor het trekken van sprintjes. Het rijgedrag is in orde, het sportieve sturen van de vroegere generatie heeft plaatsgemaakt voor een conventioneler gevoel. Niks mis mee, maar het dempt het onderscheidende karakter van de 3 een beetje.
Comfort Mazda 3 (2019+)
Deze generatie van de Mazda 3 stuurt net zo makkelijk door de stad als op de snelweg. Het onderstel is goed afgesteld en verwerkt hobbels netjes, zonder dat je het gevoel krijgt dat je zweeft. De stoelen zitten prima en zijn geschikt om lange afstanden in af te leggen. Achterin is plaats voor passagiers van gemiddelde lengte. Hoofdruimte is er genoeg, maar ben je langer dan 1.90 meter, dan wordt het een opgave om iets met je benen te doen. In dat geval is het aan te raden om de ritjes kort te houden.

Betrouwbaarheid Mazda 3 (2019+)
Een onderscheidend karakter van alle Mazda 3-varianten is de uitstekende betrouwbaarheid. De vierde generatie doet hier eveneens een aardige duit in het zakje, want er zijn geen grote problemen bekend en met goed onderhoud moet de 3 een lange toekomst voor zich hebben. Slijtage is natuurlijk niet te voorkomen en dus is het wel belangrijk dat dit onderhoud regelmatig plaatsvindt. Mochten er onderdelen op hun laatste benen lopen, dan kan dit tijdig aangepakt worden.
Kosten Mazda 3 (2019+)
Hoe nieuwer de auto, hoe hoger de prijs. Waar je een Mazda 3 uit vroegere generaties soms voor opvallend weinig geld op de kop tikt, is dat bij de BP-generatie minder vaak het geval. In plaats daarvan moet je deze auto tegenover zijn concurrenten zetten. In die vergelijking komt de 3 er prima vanaf. Hij is schappelijk geprijsd en daarmee een geduchte concurrent voor de overbekende hatchbacks die deze markt zo domineren. Koppel dit aan de relatief lage onderhoudskosten en de Mazda vereist geen overdadig grote portemonnee.

AutoTrack oordeel over de Mazda 3 (2019+)
Hoewel het opvallend is dat Mazda de hybride en elektrische techniek vooralsnog laat liggen in de Mazda 3, is deze auto nog altijd een uitstekend alternatief voor een Europese middenklasser met dezelfde afmetingen. Het vlotte karakter is iets teruggeschroefd, maar de kwaliteit is onverminderd hoog. Daarmee is het een auto waar je geen spijt van gaat krijgen, helemaal niet als je kijkt naar de robuuste techniek waarmee elke Mazda wordt afgeleverd.
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





