Ford KA

De originele Ford KA is inmiddels een icoon geworden. Het eivormige stadsautootje is immers zeer herkenbaar. De zeer compacte hatchback is door zijn simpele techniek en lage vaste lasten een ideale eerste auto of wagentje voor erbij. De tweede generatie zette deze traditie voort, maar met een iets minder opvallend uiterlijk en geavanceerde techniek.

Bekijk 393 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntZeer compact en wendbaar
  • PluspuntOpvallend zuinig
  • PluspuntHerkenbaar en vrolijk uiterlijk eerste generatie
  • PluspuntSimpele en betrouwbare techniek
  • PluspuntTweede generatie heeft veel gemeen met de Fiat 500
  • MinpuntEerste generatie gevoelig voor roest
  • MinpuntNiet geschikt voor langere mensen
  • MinpuntTweede generatie minder betrouwbaar dan de eerste
  • MinpuntBagageruimte vrij beperkt
  • MinpuntDakmechanisme cabriolet-versie kan kuren vertonen

De Ford KA op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Ford’s kleinste is vooral bedoeld als zuinige stadsauto, maar toch stuurt de KA bovengemiddeld goed. Bovendien kom je met vrijwel alle motoriseringen goed vooruit door het lage gewicht. Wil je echt hard? Dan kun je kijken naar de bijna 100 pk sterke SportKA.
  • Verbruik: Op de SportKA na zijn alle versies van de KA lekker zuinig. Verbruikscijfers van rond de 1 op 20 zijn geen uitzondering. De tweede generatie is er bovendien als extra zuinige diesel. Deze variant kan gemiddeld bijna 1 op 24 halen.
  • Uitrusting en comfort: De originele KA blinkt niet uit in luxe. Hij moest vooral zo goedkoop mogelijk zijn, en dat merk je. Bij de tweede generatie werden opties zoals airco en cruise control gemeengoed en werd het plastiekerige interieur flink verbeterd.
  • Betrouwbaarheid: Het oermodel van de KA staat bekend als oerbetrouwbaar dankzij zijn extreem simpele motoren. Wel kan de roestduivel de kop opsteken. De tweede generatie heeft vanwege de techniek gedeeld met Fiat een iets minder positieve reputatie. Zo kan de roetfilter van de diesel verstopt raken, zijn er enkele elektronische euvels gemeld en kun je te maken krijgen met extra onderhoud aan de koppeling en versnellingsbak.
  • Kosten: De KA is nog altijd een zeer betaalbare auto. De eerste generatie kun je al voor een paar honderd euro bemachtigen. Prijzen voor de tweede generatie beginnen bij zo’n 1.000 euro. Beide modellen hebben bovendien prettig lage vaste lasten door hun lage gewicht, verbruik en verzekeringskosten.
De KA is een van de beste keuzes als je op zoek bent naar een voordelig te rijden startersauto of tweede boodschappenwagentje. Met name de eerste generatie biedt een vrolijk uiterlijk en veel rijplezier tegen zeer lage kosten. Let wel op roest.
Dylan
Automotive expert
Ford KA (1997-2008)

Ford KA (1997-2008)

Ford verraste de wereld in 1997 met de guitige KA, een kleine hatchback met een vrolijk uiterlijk. Door de eivormige carrosserie en vaak ongespoten plastic bumpers was de auto meteen herkenbaar. De KA deelde veel techniek met de iets oudere Fiesta, waardoor er geen kinderziektes te verhelpen waren. Het model stuurde als een kart, maar was door een selectie 1,3-liter benzinemotoren met 50 tot 70 pk ook zuinig.

In 2003 werd een tweede motor geintroduceerd met de komst van de snelle SportKA. Een 1,6-liter benzinemotor met 95 pk maakte van de auto een echt scheurijzertje. Dezelfde motor vond je in de StreetKA, een unieke cabriolet die samen met de SportKA debuteerde. De eerste generatie van de KA hield het uiteindelijk meer dan tien jaar vol en was een groot succes. Nieuwprijzen voor de eerste generatie van de Ford KA liepen uiteen van €7.995 tot €26.000.

Ford KA (2008-2016)

Ford KA (2008-2016)

Voor de tweede generatie van de KA gooide Ford het over een heel andere boeg. De auto was niet langer een ingekorte Fiesta, maar werd samen met concurrent Fiat ontwikkeld. In feite is deze KA een broertje van de populaire Fiat 500. De KA kreeg echter een eigen gezicht met vlotte, moderne styling.

Op motorisch vlak was de keuze wederom vrij beperkt. Er was een 1,2-liter benzinemotor met 69 pk, of een 1,3-liter dieselmotor met 75 pk. Beide motoren waren afkomstig van Fiat. De StreetKA en SportKA kregen geen opvolger, waardoor het model er alleen was als tweedeurs hatchback. De KA was in vrolijke kleuren te bestellen en kende veel verschillende uitrustingsniveaus. In 2012 kreeg het model een opfrisbeurt. Vier jaar later werd de KA vervangen door de praktische, maar minder aansprekende KA+.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • ford.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op