Ford Ka+ review B562 (2016-2019)

De derde generatie van de Ford Ka heet niet Ka, maar Ka+. De reden daarvoor is dat hij vijf in plaats van drie deuren heeft. Daarbij is de auto groter dan zijn voorgangers waardoor hij passagiers achterin meer ruimte gunt. Hetzelfde geldt voor de bagage. Dat is bijvoorbeeld handig wanneer je een kinderzitje op de achterbank wilt installeren of opa en oma een lift wilt geven. Automobilisten die de ultra-compacte afmetingen van de Ka+ als stadsauto waarderen, moeten met weemoed toezien hoe de driedeurs versie van dit model voorgoed uit de showrooms verdwijnt.

Bekijk 28 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe derde generatie van de Ford Ka+ is ruimer dan zijn voorgangers.
  • PluspuntBij hoge snelheden is het relatief stil in deze auto.
  • PluspuntDe wegligging is aangenaam comfortabel.
  • MinpuntDe interieurbekleding maakt geen weldadige indruk.
  • MinpuntWie snel wil rijden of optrekken, moet veel toeren maken in deze auto.
  • MinpuntDe minst krachtige motor levert niet veel kracht of vermogen.
Modeleigenschappen Ford Ka+ (2016-2019)

Modeleigenschappen Ford Ka+ (2016-2019)

Met de komst van de derde generatie van de Ford Ka creëert Ford een concurrent voor zijn eigen Ford Fiesta. Beide modellen delen voor een belangrijk deel dezelfde technische basis en verschillen niet veel in omvang. De capaciteit van de bagageruimte verschilt bijvoorbeeld maar 10 liter. De belangrijkste verschillen zitten in de vormgeving, de aankleding en de motorisering. Bij de Ka+ valt er in die opzichten minder te kiezen en is er bij de uitvoering meer rekening gehouden met kopers met een laag budget.

Prestaties Ford Ka+ (2016-2019)

Voor je Ford Ka van de derde generatie of Ka+ kun je voor de aandrijving kiezen uit twee varianten; een gemiddelde benzinemotor en een die minder vermogen levert. Het zijn de eenvoudige uitvoeringen – je herkent ze aan het label ‘Essential’ – die daardoor weinig pit hebben en niet zo snel kunnen invoegen als je van een moderne auto mag verwachten. Wat dat betreft is er veel voor te zeggen om altijd een ‘Ultimate’ of een ‘Active’ uit te zoeken. Oudere modellen van de Ford Ka+ presteren in sommige uitvoeringen overigens nog minder dan bijvoorbeeld een Ford Ka+ 1.2 Trend Essential.

Rijgedrag Ford Ka+ (2016-2019)

Rijgedrag Ford Ka+ (2016-2019)

Met de aankoop van een Ford ben je eigenlijk altijd wel zeker van aangenaam rijgedrag. Dat blijkt ook na een proefrit in de Ford Ka van de derde generatie, want die auto ligt stabiel op de weg, stuurt licht en precies en is aangenaam stil bij hoge snelheden. Alleen als je te snel in een hoge versnelling schakelt, merk je dat de auto te veel aan kracht inboet. Het is dus zaak om het toerental hoog te houden. De vering en de schokbrekers doen hun werk uitstekend. Daardoor merk je relatief weinig van eventuele hobbels en kuilen in het wegdek.

Comfort Ford Ka+ (2016-2019)

De extra ruimte verhoogt het comfort in de derde generatie van de Ford Ka. Niet voor niets heet hij de Ka+, want dit is de enige Ka waarin volwassenen makkelijk plaats kunnen nemen op de achterbank en daar vervolgens over voldoende bewegingsvrijheid beschikken rond hoofd en knieën. Het interieur maakt in andere opzichten geen bijzondere indruk, want de grijze en zwarte materialen ogen goedkoop en het aantal beschikbare uitvoeringen stelt niet veel voor ten opzichte van rijke keuze in het verleden. Toch kun je hem nog redelijk compleet aankleden, onder andere met bluetooth, parkeersensoren en Apple CarPlay.

Betrouwbaarheid Ford Ka+ (2016-2019)

Betrouwbaarheid Ford Ka+ (2016-2019)

De Ford Ka+ is een zo goed als probleemloze auto. Alleen bij verkeerd onderhoud kan er iets misgaan, met name wat betreft de vervanging van de distributieriem. Daarom is het zeer aan te bevelen je Ford Ka van de derde generatie altijd te laten onderhouden bij een merkspecialist. Overweeg je de aankoop van een van de beschikbare Ford Ka occasions? Check in dat geval ook of de onderhoudshistorie volledig is, want dat kan vervelende ongemakken voorkomen.

Kosten Ford Ka+ (2016-2019)

De Ford Ka+ is een budgetauto die een lagere nieuwprijs heeft dan even grote modellen van andere merken. Ook tweedehands is het aankoopbedrag redelijk overzichtelijk. Daarbij verbruikt deze auto niet veel brandstof en hoef je er ook niet veel wegenbelasting voor te betalen. Gezien de betrouwbaarheid, de rijeigenschappen en de binnenruimte van de auto kun je daarom niet anders concluderen dan dat deze auto een uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit biedt.

AutoTrack oordeel Ford Ka+ (2016-2019)

AutoTrack oordeel Ford Ka+ (2016-2019)

Deze Ka+ (Ford Ka van de derde generatie) is een ruime compacte auto die veel waar voor zijn geld biedt. Technisch en functioneel valt er weinig op af te dingen. Het is doorgaans een verstandige aankoop.Tegelijkertijd geldt dat voor een heleboel andere compacte auto’s. Met zijn grotere omvang en weinig opvallende design lijkt de Ka+ in niets meer op het kekke ultra-compacte designstatement uit de beginjaren. Hij boet in deze laatste versie in aan persoonlijkheid en dat is ergens doodzonde. Ook motorisch biedt de auto weinig bijzonders en daarmee is hij verworden tot een hele degelijke gebruiksauto.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op