
Fiat Panda
De Fiat Panda is een regelrecht icoon. Of je het nu over het vroege ‘doosje’ hebt of een recenter model, de Panda is meteen herkenbaar. Zijn vrolijke uiterlijk en no-nonsens opzet hebben de kleine beer een publiekslieveling gemaakt. De Panda kent slechts twee generaties, maar is al sinds 1981 in productie. Nog altijd is het model een sterke keuze als je een ongegeneerde stadsauto zoekt.
Bekijk 867 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Compact en wendbaar
- Vrolijk, herkenbaar uiterlijk
- Goedkoop te rijden
- Ook als mild-hybride
- Geschikt voor lange mensen
- Inmiddels een verouderd model
- TwinAir-motoren hebben twijfelachtige reputatie
- Vrij traag en lawaaiig
- Vroege modellen zijn wel heel karig uitgerust
- Dieselversie erg zeldzaam
De Fiat Panda op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Panda staat wat hoger op zijn wielen, iets dat je merkt in het bochtenwerk. Echt strak stuurt de auto niet, maar het is dan ook geen sportwagen. Dat is anders bij de – voor Panda-begrippen – krachtige 100HP. Over het algemeen leveren de motoren voldoende vermogen, maar niet veel meer dan dat.
- Verbruik: De Panda heeft zuinigheid hoog in het vaandel staan. Met de meeste versies kun je relatief eenvoudig de 1 op 20 aantikken. Uitschieter is de 1,0-liter mild-hybride, die 1 op 26,3 laat noteren. Ook de TwinAir-modellen zijn op papier zuinig, maar dat valt in de praktijk tegen. Wil je de meest zuinige Panda (in de praktijk), dan moet je op zoek naar de zeldzame diesel.
- Uitrusting en comfort: De Panda is altijd een echte prijsvechter geweest, waardoor comfort en uitrusting niet erg hoog op het lijstje gestaan hebben. Vroege modellen zijn daarom erg karig uitgerust. Bij modellen vanaf 2017 is de optielijst al een stuk langer geworden. Zoek je echte luxe, dan ben je aan het verkeerde adres.
- Betrouwbaarheid: De simpele techniek van de Panda betekent dat hij doorgaans zeer betrouwbaar is. Een belangrijke uitzondering is de onderhoudsgevoelige tweecilinder TwinAir-motor. Deze 0,9-liter moet hard werken en slijt daardoor vrij snel.
- Kosten: Vroege exemplaren van de tweede generatie pik je tegenwoordig voor een paar honderd euro op. De eerste generatie is door zijn cultstatus juist duurder aan het worden. De meest recente faceliftmodellen kom je tegen vanaf zo’n 11.000 euro. Door het gunstige verbruik en het lage gewicht is de Panda voordelig te rijden.
De Fiat Panda is nog altijd een echte volksheld. Zoek je bescheiden stadsauto met opvallend veel ruimte en een bescheiden verbruik, kijk dan niet verder.
Automotive expert

Fiat Panda (1981-2003)
De oer-Panda verscheen al in 1981. Het simpele maar zeer doordachte ontwerp maakte de auto niet alleen voordelig, maar ook praktisch en aantrekkelijk. De Panda nam al snel de plek in van de originele 500 als Italiaanse volksauto. Ook buiten zijn thuisland werd het model een enorm succes. De vraag bleef zelfs zo sterk dat de Panda tot 2003 in productie bleef.
De Panda was er met benzinemotoren van 0,75- tot 1,1-liter en 34 tot 54 pk. Een driedeurs hatchback was de enige carrosserievorm, al was er een iets hogere variant met dikkere bumpers: de Panda 4x4. Deze vierwielaangedreven mini-offroader werd zeer populair in bergachtige streken. In 1986 kreeg de auto een facelift. Deze generatie van de Panda werd ook verkocht door Seat als de Marbella. Nieuwprijzen voor de originele Fiat Panda lagen tussen de €5.332 en €12.229.
Andere modellen van Fiat

Fiat Panda (2003-heden)
De tweede generatie van de Panda was er bijna niet geweest. Fiat was oorspronkelijk namelijk van plan om de auto “Gingo” te noemen, totdat Renault protesteerde vanwege de gelijkenis met “Twingo”. Na een korte strijd tussen de twee merken besloten de Italianen de naam Panda opnieuw te gebruiken.
De tweede generatie heeft op technisch vlak helemaal niets te maken met zijn voorganger. De auto werd in alle opzichten groter, ruimer, krachtiger, luxer en comfortabeler. Toch was ook deze Panda een bescheiden stadsauto. De hogere bouw leverde veel binnenruimte op, en maakte het zelfs voor langere mensen mogelijk om een comfortabele zitpositie in te nemen.
In eerste instantie was er de keuze uit benzinemotoren van 1,1- tot 1,4-liter en een 1,3-liter dieselmotor. Sportievelingen konden kiezen voor de 100HP met 100 pk, terwijl werklui in de Alpen opnieuw bediend werden met een 4x4. De Panda werd twee keer grondig herzien, waarbij het motorenaanbod ook op de schop ging.
Bij de facelift van 2011 werd de 1,2-liter behouden, maar kreeg hij gezelschap van de unieke TwinAir, een 0,9-liter tweecilinder. De diesel en de 100HP kwamen te vervallen. Vermogens liepen uiteen van 60 tot 90 pk. Ook werd de TwinAir turbo leverbaar met een aardgasinstallatie.
In 2020 volgde een tweede update, waarbij vrijwel alle modellen een 1,0-liter driecilinder met mild-hybride ondersteuning meekregen, goed voor 70 pk. De enige uitzondering was de 4x4, die nog tot 2022 door mocht met de 85 pk sterke TwinAir turbo. In 2024 kreeg de Panda gezelschap van een grote broer: de Grande Panda. Nieuwprijzen voor de tweede generatie van de Fiat Panda liepen uiteen van €7.595 tot €23.514.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- fiat.nl
- anwb.nl
- autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op