
















Fiat Panda 1.2 Edizione Cool 11.000 KM!
201511.630 km
De oudere lezers onder ons herinneren die hilarische TV commercial van FIAT nog wel (anders zeker een tip om op te zoeken). De Panda werd in 1983 op een voetstuk gezet als veelzijdige stadswagen die uniek was in prijs en prestatie. De auto die in 1980 geïntroduceerd werd, is nog altijd volop verkrijgbaar. De Fiat Panda bleek immers een kleine trendsetter.
De tweede generatie Fiat Panda werd uitgeroepen tot de auto van het jaar in 2004. De auto werd in de jaren tachtig geïntroduceerd als eenvoudige- en functionele auto. Een hoekig model van een klein formaat en hiermee uitstekend wendbaar. Deze stadsauto bleek een trendsetter doordat dit model het “stadswagen” segment openbrak. Daarnaast was deze auto uniek omdat je van de achterbank een bed kon maken en zelfs de complete bank kon verwijderen.
De Fiat bleef in de jaren tachtig en negentig populair als auto om tegen geringe kosten in te kunnen rijden. De roestvorming van binnenuit werd voor lief genomen. Er was dan ook geen enkele twijfel over dat de Fiat Panda een auto was die nog lang op de Nederlandse wegen te zien zou zijn. Dat bleek ook wel, in 2010 kwam het Celebration model uit ter ere van het 25-jarig Panda jubileum.
In 2014 kwam de verkoop van de derde generatie Fiat Panda echt op gang na de introductie van dit model in 2012. Misschien kwam het wel door de aanpassing aan de benzinemotoren die dat jaar voor de Nederlandse markt plaatsvond waardoor de CO2 uitstoot werd verminderd.
De Panda is iets gegroeid want het driedeurs model is een vijfdeurs model geworden. De echte veranderingen liggen onder de motorkap waaronder zuinige Twinair motoren zijn geplaatst. Naast een reductie van de CO2 uitstoot zou je een verbruik van 1 op 17 moeten kunnen halen. Tevens kun je de keuze maken voor een vierwielaangedreven model of een turbo uitvoering. Hou ons autonieuws in de gaten want er is een plug-in hybride Panda in aantocht.
Als je een Panda uit 2018 en 2019 nieuw of een tweedehands Fiat Panda wilt kopen, krijg je nog steeds een hoekig model maar nu wel met afgeronde kanten. Het basisconcept van de auto is nog altijd zichtbaar. De auto rijdt prima en heeft een zeer prettig stuurkarakter. Een echte stadsauto dus want de “city knop” maakt het sturen nog lichter.
Het stadse karakter is ook merkbaar op de snelweg. Je zult horen dat de motor op hogere snelheid een monotoon geluid maakt wat wel vervelend kan worden. De volumeknop van de radio biedt de oplossing. Het interieur is basic ingericht maar je vindt alles wat je moet vinden inclusief nog altijd dat omhoog geplaatste pookje, zoals in het allereerste model al het geval was.