












Daihatsu Sirion 2 1.0-12V Premium Stuurbekrachtiging,
2007197.599 km
In het rijtje Japanse merken van Nissan en Suzuki, hoort ook Daihatsu en deze keer met de Daihatsu Sirion. De auto plaatst zich in de compacte klasse en werd in 1998 op de markt gebracht als opvolger van de Charade. Retro noemen ze het uiterlijk van de auto, maar wij houden het op bijzonder. Van buiten is het dan misschien niet ieders smaak, maar onderhuids kan de auto prima meekomen.
Met het specifieke Japanse ontwerp werd de auto niet met open armen ontvangen in Europa. Na 2000 volgde al een eerste update en werd het chroom aan de buitenkant vervangen en in 2006 was alweer de laatste update. Die update was hard nodig en zorgde voor een heel ander ontwerp. In Japan kreeg dit model overigens de naam “Boon”.
Het nieuwe ontwerp zorgde voor meer verkopen. In 2006 werden er 3002 stuks verkocht en in recordjaar 2007 nog zelfs iets meer. In 2008 ging het iets minder, maar nog steeds bijna drie keer zoveel als het eerste model in 1998. Daarna ging het snel bergafwaarts. Het heeft dan ook niet langer mogen baten want de auto ging in 2011 over naar de Charade.
Stappen we in de auto zien we niets meer terug van het Japanse uiterlijk want van binnen is de auto neutraal uitgevoerd. Verwacht geen luxe, maar gebruik van eenvoudige materialen. Met zijn gebolde achterkant passen er bijvoorbeeld twee kleine verhuisdozen in de kofferbak (circa 270 liter). Daar kun je met een klein gezin toch wel prima mee op vakantie.
Onder de motorkap vinden we de bekende driecilindermotor die ook bij andere modellen gebruikt werd. Met zijn 989 cc perst de motor er 55 pk uit en haalt daarmee een topsnelheid van circa 150 kilometer per uur. Een inhaal sprintje kun je beter achterwege laten. Geen sprinter maar ook geen ‘echte’ rijdersauto. Dat doen andere merken toch veel beter. De besturing is licht en zweverig. Het comfort is gemiddeld, niet te hard, maar ook niet te zacht geveerd.
Nadat het nieuwe model (Daihatsu Sirion 2 ook wel genoemd) in 2006 op de markt kwam, veranderden ook de eigenschappen van het vorig model. De auto werd groter en dus meer binnenruimte. De bagageruimte werd daardoor wel minder groot, maar nog steeds van flink formaat voor een auto uit deze klasse. De motorcapaciteit ging naar 69 pk of de 87 pk viercilinder motor. Beiden zijn flink wat pittiger dan het vorige model en ook de wegligging is er flink op vooruitgegaan.
Ben je van plan een tweedehandse Daihatsu Sirion te kopen dan is het model 2 de beste keuze. De prijzen zijn acceptabel en aan de lage kant met lage kilometerstanden. Wil je een startersauto voor onder de 1000 euro dan is het eerste model ook een prima keuze qua prijs. Je hebt daarvoor een kwalitatieve auto waar je wellicht nog veel langer mee kunt rijden. Verwacht geen top prestaties of verfijnd interieur.