
Daihatsu Terios
Mini SUV uit Japan
Alhoewel het Japanse merk Daihatsu al tientallen jaren auto’s produceert, is het een automerk dat bij Nederlanders minder bekend in de oren klinkt. Met de Daihatsu Terios is de focus gelegd op de mini SUV, echter heeft het qua ontwerp meer weg van een terreinwagen. In 1997 kwam de auto voor het eerst in de Nederlandse showrooms. Daihatsu verkocht er niet heel veel in Nederland, maar in thuisland Japan was het een zeer groot succes.
Pluspunten
Minpunten

Daihatsu Terios kopen
Ben je op zoek naar een Daihatsu Terios, dan zetten we graag de basisinformatie van deze auto voor je op een rijtje. De geschiedenis van de auto kun je simpelweg opdelen in drie fasen waarbij de eerste fase van 1997 tot 2000 is. Het is een functioneel vormgegeven auto, klein van stuk en voorzien van vierwielaandrijving. De auto is leverbaar met een 1.3. liter benzinemotor en is leverbaar als basis of SX-versie. Niet een hele fijne motor voor lange ritten in verband met de hoge toerentallen bij bijvoorbeeld 120 kilometer per uur, maar voor stadsverkeer prima te doen.
De tweede versie kwam in 2000 op de markt en was een update op het vorige model. Ook hier geen dieselversie te verkrijgen maar wederom de 1.3 liter benzinemotor. Wel is de mogelijkheid voor de consument om te kiezen tussen vierwielaandrijving of voorwielaandrijving. Dat is fijn omdat de standaard aandrijving misschien wel de fijnste optie is van de twee. De basisversie krijgt de naam DX mee terwijl de uitgebreide versie SXE komt te heten.

Daihatsu Terios 2006 - 2010
In 2007 stond een nieuw ontworpen Terios in de Nederlandse showrooms. Met een nieuwe 1.5 liter motor en leverbaar met moderne typebenaming als Explore, Expedition, Adventure en Exclusive klinkt het allemaal erg premium. Het model lijkt meer op een SUV dan de voorganger. Op de achterdeur zit het reservewiel. Ook hier hebben de ontwerpers de focus gelegd op de verharde weg, want de meeste kopers van de Terios zullen daar de auto voor gebruiken.

Prima ontwerp maar weinig binnenruimte
Binnenin de auto is het niet heel ruim en met name de achterpassagiers hebben daar last van. Doordat de auto smal is merk je dat ook als je naast elkaar zit want je zit al snel krap. De bagageruimte is echter prima. Qua uiterlijk lijkt hij overigens veel weg te hebben van een Suzuki. Het ontwerp is niet heel spectaculair maar de auto oogt wel stoer. Zeker met de doorlopende bumpers oogt hij robuust.
Rijden met de Daihatsu Terios gaat prima ondanks de lichte besturing. Door de hoogte helt hij in bochten wel over. De vierwielaangedreven versie blijkt niet een echte terrein liefhebber. Met name het eerste model doet het toch beter op de verharde weg. Een low-gear optie is er niet voor de prijs van de auto.