Daihatsu Terios

Als je voor een Daihatsu Terios staat denk je heel even dat je met een kleine terreinauto van doen hebt. Laat je echter niet in de luren leggen door zijn stoere uiterlijk; het is gewoon een kwalitatief hoogwaardige, guitige stadsauto.

Bekijk 31 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Daihatsu Terios heeft een prettige hoge instap en zit.
  • PluspuntDe degelijke bouw maakt hem zeer betrouwbaar.
  • PluspuntVoor aanschaf en gebruik ben je relatief weinig geld kwijt.
  • MinpuntVolwassenen zitten schouder aan schouder op de achterbank.
  • MinpuntHet interieur is opgetrokken uit hard plastic.
  • MinpuntZelfs met vierwielaandrijving is deze SUV niet echt geschikt voor ruig terrein.

Daihatsu Terios op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De eerste generatie heeft een benzinemotor met een inhoud van 1,3-liter die goed is voor 86 paardenkrachten. Daarbij is hij smal en hoog. Hij ligt daardoor niet bepaald stevig op de weg en erg snel is hij ook niet. Voor het stadsverkeer is het echter allemaal toereikend. De motor van de tweede generatie is iets groter, zwaarder en sterker. Daarbij is de koets breder en langer. Dat levert zonder meer een betere rijervaring op.
  • Verbruik: De Daihatsu Terios verbruikt niet veel benzine als je hem beschouwt als een SUV. Desondanks sta je met deze lichte Japanner vaker bij de pomp dan met een compacte stadsauto als de Daihatsu Sirion.
  • Uitrusting en comfort: Met name oudere modellen kunnen een karige uitrusting hebben. In de bochten hellen deze ook iets verder over dan exemplaren van de tweede generatie. Koop deze auto vooral als je valt voor het stoere uiterlijk en zijn praktische eigenschappen, maar niet als je gesteld bent op luxe en comfort.
  • Betrouwbaarheid: Als een Daihatsu Terios regelmatig onderhoud krijgt, kan er eigenlijk weinig misgaan. Deze auto kent bij verantwoord gebruik geen technische gebreken.
  • Kosten: De kosten voor aanschaf, onderhoud en wegenbelasting zijn relatief overzichtelijk voor een Daihatsu Terios. Voor andere SUV’s ben je doorgaans meer geld kwijt. Houd wel rekening met iets hogere kosten voor brandstof.
Deze mini-SUV misstaat op geen enkele oprit. Je komt altijd goed voor de dag met deze handige stadsauto die zijn nut vooral bewijst op weg naar scholen, supermarkten, grootouders en sportverenigingen.
Harry
Automotive expert
Daihatsu Terios (1997 tot 2006)

Daihatsu Terios (1997 tot 2006)

De eerste lichting van de Daihatsu Terios is enkel verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Sinds de upgrade in 2000 kan hij ook achterwielaandrijving hebben. Een echte offroader is het zelfs met aandrijving op vier wielen niet; de bodemvrijheid is gering en van speciale versnellingen is geen sprake.

Wel biedt de eventueel aanwezige vierwielaandrijving voordelen op onverharde wegen en onder winterse omstandigheden in de vorm van meer grip. Het nadeel is een iets hoger brandstofverbruik. Nieuwprijzen van de eerste generatie van de Daihatsu Terios lagen tussen €17.000 en €22.000.

Daihatsu Terios (2006 tot 2012)

Daihatsu Terios (2006 tot 2012)

De nieuwprijs lag hoger voor de tweede generatie; tussen €19.000 en €29.000. Dit is het type dat je het meest op AutoTrack tegenkomt en dat je eigenlijk wilt hebben. Hij is namelijk ruimer en completer. Daarbij ziet hij er eigentijdser uit en rijdt hij prettiger.

Daarbij is de benzinemotor krachtiger. Hij heeft een inhoud van 1,5-liter en is goed voor 105 paardenkrachten. Dat verschil merk je echt als je optrekt en in wilt voegen op de snelweg. Vanuit stilstand trek je in pakweg 12 seconden op naar 100 kilometer per uur. Zijn voorganger heeft daar 4 seconden meer voor nodig. Ook is het verbruik van de tweede generatie is iets gunstiger.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • wikipedia.com
  • daihatsu.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op