Fiat 500C

De Fiat 500C is de open versie van de populaire ‘nieuwe’ 500. In plaats van een traditioneel cabriodak heeft de auto een enorm stoffen schuidak. Deze kun je in drie standen verschuiven, totdat het dak volledig open is. Op alle andere vlakken is het model identiek aan de hatchback-versie.

Bekijk 597 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntHip en vrolijk uiterlijk
  • PluspuntEfficiënte motoren
  • PluspuntOok als volledig elektrische 500Ce
  • PluspuntDak te openen in 3 standen
  • PluspuntVeel personalisatiemogelijkheden
  • MinpuntVrij hard afgesteld onderstel
  • MinpuntAchterklep is verdwenen
  • MinpuntTwinAir-motor is onderhoudsgevoelig
  • MinpuntHybrid is geen volwaardige hybride
  • MinpuntCabriodak is lawaaiig op hoge snelheden

De Fiat 500C op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De 500C is voorzien van motoren met 60 tot 105 pk, prima cijfers voor de stadsritjes waar deze auto voor bedoeld is. Sneller kan, maar dan moet je kiezen voor de Abarth 500C-modellen. Het onderstel van vroege modellen is vrij hard afgeveerd.
  • Verbruik: Een gemiddeld verbruik van 1 op 20 is geen uitzondering bij de 500C. Toch kan het nog zuiniger: de zeldzame 1,3-liter diesel schopt het namelijk tot 1 op 27. Liever een benzinemotor in je cabrio? Met de TwinAir–motor en een verbruik van rond de 1 op 25 zit je goed.
  • Uitrusting en comfort: De Fiat 500C is er al sinds 2010, wat betekent dat vroege modellen wat betreft uitrusting inmiddels verouderd zijn. Na meerdere updates is de auto echter op het niveau dat je van een kleine stadsauto mag verwachten. Bij vroege modellen kun je te maken krijgen met een vrij hard onderstel. Latere exemplaren zijn soepeler.
  • Betrouwbaarheid: De Fiat 500C wordt vaak ingezet voor korte ritjes, waardoor er meer slijtage op kan treden. Regelmatig onderhoud is daarom belangrijk, met name bij de gevoelige TwinAir-motoren.
  • Kosten: Vroege modellen van de 500C vind je op AutoTrack voor zo’n € 4.000. De latere Hybrid-modellen moeten minimaal zo’n € 11.000 opbrengen. De vaste lasten vallen voor een auto van dit formaat mee.
De Fiat 500C is perfect voor ontspannen ritjes langs de boulevard op een mooie zomerdag. De compacte buitenmaten, het variabel te openen dak en comfortabele interieur maken elke stedentrip een genot.
Dylan
Automotive expert
Fiat 500C (2010 - heden)

Fiat 500C (2010 - heden)

De succesvolle ‘nieuwe’ Fiat 500 kreeg na drie jaar gezelschap van een open variant: de 500C. Dit was niet zomaar een cabriolet, maar een versie met een overbemeten open dak. De stoffen kap kon in drie standen naar achteren geschoven worden. Bij de achterste stand verdween ook de kleine achterruit. Om ruimte te bieden aan het systeem werd de grote achterklep vervangen door een klein, naar onderen openend exemplaar.

Net als de reguliere 500 was de 500C er met benzinemotoren van 0.- tot 1.4-liter en vermogens van 60 tot 105 pk. Ook was er een nu zeer zeldzame 1,3-liter diesel met 75 tot 95 pk. In 2020 werden de 1,0-liter Hybrid en de volledig elektrische 500eC toegevoegd. Vanaf 2024 was de 500eC het enige model, maar dat bleek geen populaire zet. Voor 2026 werd de terugkeer van een de 500eC Hybrid gepland. Nieuwprijzen voor de Fiat 500C liepen uiteen van € 15.295 en € 38.990.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • fiat.nl
  • anwb.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op