Fiat Bravo

De Fiat Bravo nam het in twee vrij verschillende generaties op tegen de gevestigde – voornamelijk Duitse – orde in de middenklasse. Daarbij was het steeds een eigenzinnige en sportieve outsider, zeker als snelle HGT. De tweede generatie behield die elementen, maar voegde er meer volwassenheid en verfijning aan toe. De Bravo is een solide keuze voor kopers die zich voor een laag bedrag toch willen onderscheiden.

Bekijk 20 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntSportieve inborst
  • PluspuntKrachtige en efficiënte dieselmotoren
  • PluspuntOnderscheidend uiterlijk
  • PluspuntBravo HGT heeft uniek klinkende motor
  • PluspuntVolwassen uitstraling tweede generatie
  • MinpuntEerste generatie alleen als driedeurs hatchback
  • MinpuntKleinste motoropties zijn iets ondermaats
  • MinpuntTweede generatie niet als stationwagen
  • MinpuntGeen extra sportief model bij tweede generatie
  • MinpuntVerwarrende naamgeving eerste generatie

De Fiat Bravo op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Fiat Bravo is in beide generaties een relatief sportieve auto binnen zijn klasse. Dat merk je vooral bij de eerste generatie, die leverbaar was als de 155 pk sterke HGT. De tweede generatie is meer volwassen, maar ook te krijgen met krachtige motoren met maximaal 165 pk.
  • Verbruik: De eerste generatie van de Bravo blinkt niet uit qua zuinigheid, al zijn de kleinere motoren en de diesels nog redelijk efficiënt. De tweede generatie laat veel betere cijfers noteren: van zo’n 1 op 15 tot 1 op 22.
  • Uitrusting en comfort: Als echte middenklasser valt de Bravo wat betreft luxe en opties overal precies tussenin. De basismodellen van de eerste generatie zijn echter vrij kaal. Bij de tweede generatie kun je een - voor de tijd - zeer complete uitrusting aantreffen.
  • Betrouwbaarheid: De Bravo is over het algemeen een betrouwbare auto. De eerste generatie kan helaas kampen met roest vanwege de relatief hoge leeftijd. De tweede generatie kent enkele problemen met de turbodruksensor en de kachelkleppen in het interieur.
  • Kosten: De eerste generatie van de Bravo is tegenwoordig vrij zeldzaam, waardoor het moeilijk is om een prijsindicatie te geven. Reguliere modellen zul je echter voor een paar honderd euro binnen kunnen halen. De HGT-versie is als liefhebbersauto een stuk duurder. Voor de tweede generatie beginnen de prijzen rond de 1.300 euro en lopen ze tot zo’n 6.000 euro.
De Fiat Bravo is een interessant, ietwat sportief alternatief op de gevestigde namen. Zoek je een voordelige, betrouwbare middenklasser, maar wil je je toch wat meer onderscheiden? Dan is de Bravo de auto voor jou..
Dylan
Automotive expert
Fiat Bravo (1995 - 2001)

Fiat Bravo (1995 - 2001)

De originele Fiat Bravo was onderdeel van een drietal auto’s die in 1995 de succesvolle Tipo vervingen. De Bravo was er alleen als driedeurs hatchback, terwijl een vijfdeurs liftback-variant als Brava verkocht werd. Daarnaast was er een stationwagen-versie onder de naam Marea Weekend.

Vergeleken met concurrenten als de Volkswagen Golf 3 en Opel Astra viel de Bravo op door zijn sportieve lijnenspel en relatief krachtige motoren. Zelfs de kleinste 1,2-liter benzinemotor leverde al 82 pk. Het topmodel was de HGT, een extra sportieve uitvoering met een 155 pk sterke vijfcilindermotor en een uniek geluid. Dieselen kon met een 1,9-liter met of zonder turbo en maximaal 100 pk. In 1998 werd het model gefacelift. Drie jaar later werd de Bravo vervangen door de Stilo. Nieuwprijzen voor de eerste generatie van de Fiat Bravo liepen uiteen van €113.364 tot €22.213.

Fiat Bravo (2007 - 2015)

Fiat Bravo (2007 - 2015)

Na zes jaar Stilo keerde de Fiat Bravo terug. De verwarrende naamstrategie van de eerste generatie werd vermeden doordat de auto er alleen als vijfdeurs hatchback was. De driedeurs Fiat Stilo en Fiat Stilo MultiWagon kregen geen opvolger. Vergeleken met de eerste generatie is de nieuwe Bravo een flink grotere en meer volwassen auto. Toch is het rijgedrag opvallend sportief voor zijn klasse.

De Bravo was er met benzinemotoren van 1,4-liter (met of zonder turbo) en dieselmotoren van 1,6- tot 2,0-liter. Er was geen supersportieve Abarth-versie, waardoor de 150 pk sterke 1.4 T-Jet het topmodel was. Meer vermogen kon alleen als je voor de 2,0-liter diesel met 165 pk ging. In 2010 werd de Bravo opgefrist en werden de motoren efficiënter. In 2015 werd het model vervangen door een nieuwe generatie van de Tipo. Nieuwprijzen voor de tweede generatie van de Fiat Bravo liepen uiteen van €17.995 tot €30.995.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • stellantis.com

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op