Renault Symbioz

De Renault Symbioz is een hybride SUV van Franse komaf, die onder de Renault Austral staat en weer boven de Renault Captur. Het model wordt sinds 2024 gebouwd en is hiermee de jongste toevoeging aan een indrukwekkend SUV-assortiment van deze Franse fabrikant.

Bekijk 263 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Renault Symbioz is een praktische gezinswagen met een keurige kofferbak voor een SUV uit dit segment.
  • PluspuntTechnisch is de Symbioz uitstekend voorzien, met tal van rijhulpmiddelen en een prima hybride aandrijflijn.
  • PluspuntHet interieur is bijzonder goed verzorgd en voelt hoogwaardig aan. Tevens werkt het infotainment lekker vlot.
  • MinpuntDe Renault Symbioz voelt eigenlijk meer als een Captur dan als een op zichzelf staande auto.
  • MinpuntJe kan maar één hybride aandrijflijn kiezen. Er zijn wel verschillende optiepakketten, maar motorisch zijn ze allemaal gelijk.
  • MinpuntVerwacht geen dynamiek van de Renault Symbioz. Het rijgedrag is prima, maar niet geschikt voor de sportieve rijder.

De Renault Symbioz op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Renault Symbioz stuurt vrijwel hetzelfde als de Renault Captur. Dat wil zeggen: zonder drama, maar volledig zonder sportieve aspiraties.
  • Verbruik: Met een hybride aandrijflijn is de Renault Symbioz een auto met prima cijfers als het gaat om het verbruik.
  • Uitrusting en comfort: Deze Renault is keurig uitgerust, met tal van rijhulpmiddelen en een zeer volwassen infotainmentsysteem. Hij voorziet bestuurder en passagiers van meer dan genoeg comfort op de lange afstanden en komt in de stad net zo goed tot zijn recht als op de snelweg.
  • Betrouwbaarheid: De hybride aandrijflijn van de Renault Symbioz kennen we al van de Renault Arkana en in beide auto’s loopt het geheel in de regel probleemloos.
  • Kosten: De Renault Symbioz is in feite een Renault Captur met wat meer bagageruimte en die extra ruimte maakt de Symbioz een slag duurder. Niet overdreven duur, maar wel aanzienlijk meer dan de Captur en duidelijk minder dan de Renault Austral. Het op de weg houden van de Symbioz is geen overdreven dure grap; het materiaal is betrouwbaar en de hybride aandrijving is prettig zuinig.
Wie heel kritisch is, zou kunnen zeggen dat de Renault Symbioz ietsje overbodig is. Renault biedt al meer dan genoeg SUV’s. Wie puur kijkt naar het model zelf, ziet een uitstekende SUV en gezinswagen.
Ivo
Automotive expert
Renault Symbioz (2024-heden)

Renault Symbioz (2024-heden)

De markt van compacte SUV’s is een drukke, maar dat weerhield Renault er niet van om in 2024 de Renault Symbioz toe te voegen aan zijn assortiment. Deze SUV wordt door Renault zelf in het C-segment geplaatst, maar is feitelijk gewoon een iets grotere Renault Captur. Daar is overigens niks mis mee – kwalitatief zit het allemaal bijzonder goed in elkaar – maar omdat het interieur bijvoorbeeld één op één is overgenomen, voelt de Symbioz meer als een B-segmenter. Technisch zit het overigens allemaal zeer goed in elkaar, met fijne hybride aandrijflijnen en een keurig infotainmentsysteem.

De Symbioz biedt weinig keus op het gebied van de aandrijving, met dezelfde motoren die je bij de Renault Arkana aantreft. Het gaat hierbij om een full hybrid (HEV)-aandrijving met 143 pk, die met name op hogere snelheden soms wat ongewoon aan kan voelen. Het went echter snel en wat dan overblijft, zijn de fijne verbruikscijfers die dit systeem oplevert. De Symbioz komt met vier optiepakketten en de nieuwprijzen variëren van €34.095 voor het instapmodel, tot €39.995 voor het vlaggenschip. Inderdaad; keurig passend tussen de kleinere Captur en de grotere Austral, precies zoals Renault bedoeld had.

Huidig aanbod Renault Symbioz

Bekijk alle 263 occasions

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • www.autoweek.nl
  • www.renault.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op