
Renault Clio BF review (2019+)
De Renault Clio met het bouwjaar 2019 of later geldt als de vijfde generatie van deze kleine Fransman. Hij oogt zo op het eerste gezicht als een subtiele update van zijn voorganger, maar onderhuids is de auto compleet nieuw. De Clio uit de BF-generatie is niet langer als stationwagen te krijgen en is zodoende uitsluitend te vinden als hatchback. Deze Renault Clio onderscheidt zich met name door zijn rijke uitrusting, zelfs in de goedkoopste varianten. Denk hierbij aan LED-verlichting en tal van veiligheidsmaatregelen, zoals rijstrookbewaking en een sensor die continu laat zien hoe dicht je achter je voorganger rijdt.
Bekijk 2.085 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Deze Clio heeft een uiterst rijke standaarduitrusting.
- De modellen – zeker de hybrides – zijn bijzonder zuinig.
- De kofferbak is lekker ruim voor een model uit dit segment.
- De rijstrookbewaking grijpt wel heel bruusk in.
- Op de achterbank zit het behoorlijk krap.
- Met name de goedkopere varianten kunnen wel wat meer vermogen gebruiken.

Modeleigenschappen Renault Clio (2019+)
In de basis is de Renault Clio van 2019 of later nog altijd de gebruiksvriendelijke hatchback die hij altijd is geweest. De handzame afmetingen en het zeer eenvoudig te bedienen instrumentarium maken de auto bereikbaar voor allerlei doelgroepen. Tegelijk is de onderhuidse techniek volledig bij de tijd, wat onder andere te merken is aan de mogelijkheid om de auto met hybride aandrijving aan te schaffen. Naast hybrides vind je varianten die rijden op benzine of diesel, al is het aanbod dieselmotoren zeer beperkt. Volledig elektrisch rijden zit er bij de Renault Clio niet in.
Motorenaanbod
Zoals gezegd komen de aandrijvingen in drie smaken: benzine, diesel en hybride. De hybride is de meest zuinige van het setje, maar de benzine- en dieselvarianten zijn zeker niet dorstig. Net zoals bij de Renault Clio uit de vorige generatie, is het opvallend hoe zuinig deze motoren zijn. De andere kant van deze medaille betekent wel dat de motoren niet al te krachtig zijn en zodoende geen spannende prestaties leveren. Dat hoeft gelukkig ook niet, want deze Renault is een gezins- en stadsauto, geen sportwagen in vermomming.

Afmetingen Renault Clio (2019+)
De Renault Clio is altijd een relatief kleine auto geweest en dat verandert niet met de BF-generatie. Deze vijfdeurs hatchback biedt weliswaar plaats voor vier personen, maar de achterbank is aan de krappe kant voor volwassenen. De kofferbak is groot genoeg voor de dagelijkse dingen en biedt zelfs de ruimte voor enkele koffers. Leg je de achterbank plat, dan ontstaat er een gelijkvloerse ruimte. Niet dat dat veel nodig zal zijn, want voor zijn afmetingen beschikt de Clio over een meer dan volwaardige kofferbak en dat is iets wat niet elke concurrent kan zeggen.
Rijke uitrusting
De Renault Clio onderscheidt zich van menig concurrent dankzij een uitstekende uitrusting. Zelfs de goedkoopste instapmodellen hebben LED-koplampen, verkeersbordherkenning, airconditioning, rijstrookbewaking en een systeem dat voetgangers herkent in het geval van een noodstop. Ga je iets hoger in de prijs zitten, dan komen daar zaken als 16-inch velgen en het zogenaamde Multi Sense-menu bij. Dit menu geeft je de mogelijkheid om de Clio helemaal aan te passen aan je wensen. Je kunt zo bijvoorbeeld de sfeerverlichting aanpassen, het instrumentarium wijzigen en zelfs bepalen hoe het motorgeluid moet klinken. Dit zijn leuke toevoegingen, die de Clio een eigenwijze auto maken.

Prestaties en rijgedrag Renault Clio (2019+)
De aanwezige motoren bieden vooral zuinigheid en betrouwbaarheid en zijn minder gericht op sportieve prestaties. Dat is geheel in lijn met vroegere versies van de Renault Clio en past eveneens prima in het segment. Wil je wel een sportieve look, kies dan voor de R.S. Line. Deze versie ziet er ietsje agressiever uit, zonder dat dit gepaard gaat met een dorstige, krachtige motor. Het rijgedrag is dik in orde en de Clio laat zich soepel door de bochten sturen. De rijstrookbewaking grijpt echter soms behoorlijk bruusk in, wat het rijgedrag niet ten goede komt.
Comfort Renault Clio (2019+)
Het interieur geldt als een groot pluspunt van deze Renault Clio. Dit komt door een uitstekende afwerking en een nette indeling van het instrumentarium. Het infotainmentsysteem is van een hoge kwaliteit en laat zich zeer gemakkelijk bedienen. Eenmaal onderweg voelt het onderstel zeker en netjes afgeveerd aan. De auto helt niet overdreven over in de bochten en hobbels en bobbels worden keurig verwerkt. Tel daar de fijne stoelen bij op en je hebt een auto waarin het afleggen van lange afstanden een ontspannen handeling is.

Betrouwbaarheid Renault Clio (2019+)
De Renault Clio geldt al vele jaren als een betrouwbare auto en dat is niet anders met de Clio uit de BF-generatie. De techniek zit goed in elkaar en met regelmatig en degelijk onderhoud is er weinig tot niets om je zorgen over te maken. Na verloop van tijd kan er op bepaalde fronten slijtage optreden, maar bij goed onderhoud zal dit tijdig worden opgemerkt, zodat het zelden voor problemen zal zorgen.
Kosten Renault Clio (2019+)
In zijn segment geldt de Renault Clio met bouwjaar 2019 of later als een zeer concurrerend geprijsde auto. Zeker de instapmodellen zijn goed te betalen voor mensen die liever niet al te veel voor een nieuwe auto neerleggen. Varianten met een hybride aandrijving of de eerder genoemde R.S. Line zijn prijziger, maar nog altijd passend binnen het segment. Er zijn niet veel concurrenten die voor dit geld een dermate complete uitrusting bieden en dat maakt de Clio bijzonder populair.

AutoTrack oordeel over de Renault Clio (2019+)
De vijfde generatie van de Renault Clio is opnieuw een schot in de roos. De auto is met zijn tijd meegegaan, wat te merken is aan de techniek en de rijke uitrusting. Tegelijk is het onmiskenbaar een Clio gebleven. De handzaamheid en bruikbaarheid zijn van een hoog niveau en met zijn keurige kofferbak is hij zeer breed inzetbaar. De auto heeft enkele kleine nadelen, maar dat hoeft zeker de pret niet te drukken. De Clio is en blijft een kwalitatief zeer hoogwaardige auto voor relatief weinig geld.
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





