
Renault Clio BR/CR/SB/SR review (2005-2013)
De Renault Clio die tussen 2005 en 2013 gebouwd is, geldt als de derde generatie van dit Franse succesnummer. Deze kleine auto kent tal van verbeteringen en vernieuwingen ten opzichte van zijn voorganger, maar deelt duidelijk diens DNA. Het is een klein model, dat te vinden is als drie- of vijfdeurs hatchback en als stationwagen. Laatstgenoemde variant heet ‘Estate’ bij Renault . De auto is iets gegroeid en biedt zodoende iets meer ruimte dan de vorige generatie Clio’s, al blijft het met name op de achterbank behelpen. Deze Clio’s zijn te vinden met benzine- en dieselmotoren.
Bekijk 291 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Deze Clio’s zijn goedkoop in aanschaf en onderhoud.
- Dankzij de eenvoudige opzet is de Clio makkelijk in gebruik.
- De vormgeving is tijdloos en voelt nog altijd niet gedateerd aan.
- De achterbank biedt weinig hoofdruimte dankzij de aflopende daklijn.
- De krachtigste motoren zijn opvallend dorstig.
- Qua rijgedrag is de Clio capabel, maar spannend wordt het nooit.

Modeleigenschappen Renault Clio (2005-2013)
Hoewel de tweede generatie Renault Clio’s nog een tijdje gebouwd zou blijven worden, werd in 2005 alvast de opvolger gepresenteerd. Zet de twee varianten naast elkaar en het valt op dat de nieuwere Renault Clio een styling heeft die een stuk spannender is. De auto deelt veel van zijn uiterlijke kenmerken met de grotere Mégane uit die tijd en oogt frisser dan zijn voorganger. Onderhuids is er eveneens van alles verbeterd en beschikt de auto over meer veiligheidsmaatregelen en heeft een vernieuwd dashboard. Dit dashboard ziet er overzichtelijk uit, met alle knoppen op de juiste plek.
Update in 2009
Voor de introductie van de vierde generatie in 2013, kreeg de Renault Clio nog een update in 2009. Hierbij werd de styling iets aangepast en de techniek vernieuwd. Het motorenaanbod bleef min of meer overeind. De update gold voor alle modellen van deze generatie, dus eveneens voor de stationwagen. De varianten van na de opfrisbeurt zijn uiterlijk direct te herkennen aan de neus, die duidelijk anders is dan die van de Clio’s van voor die tijd.

Afmetingen Renault Clio (2005-2013)
Zoals aangegeven is de Renault Clio uit de periode 2005 tot 2013 een slagje groter geworden. Dat uit zich met name in een toename van beenruimte voor personen op de achterbank. Tegelijk heeft de Clio een enigszins aflopende daklijn, wat niet bevorderlijk is voor de hoofdruimte achterin. Wie relatief klein van stuk is zal prima zitten, maar voor de langere medemens moet de rit niet al te langdurig zijn. De bagageruimte is afdoende voor een auto uit dit segment. De Clio Estate heeft er wat meer van, maar het zal nooit een overdreven ruime auto worden.
Motorenaanbod
Deze generatie Renault Clio werd met heel veel verschillende motoren geleverd. De hoeveelheid benzine- en dieselmotoren is omvangrijk en varieert van tam en zuinig, tot krachtig en een stuk minder zuinig. Voor de update had je de Clio Sport 2.0 die maar liefst 197 pk leverde. De sportuitvoeringen na de update kwamen met extra styling, maar niet met een overdadig krachtige motor. Deze motoren komen pit tekort, zeker als je in de heuvels of bergen rijdt, maar zijn wel prima geschikt om mee door druk stadsverkeer te rijden.

Prestaties en rijgedrag Renault Clio (2005-2013)
Hoe pittig de Renault Clio uit deze periode rijdt, is volledig afhankelijk van de motor. De minst krachtige benzine- en dieselmotoren doen er een tijdje over om tot snelwegsnelheden te komen en hebben eveneens moeite met tussensprintjes in de hoogste versnelling. Voor dagelijkse ritjes is het prima, maar wie meer pit wil, zal hoger in de prijs moeten gaan zitten. Kies je voor een krachtiger motor, dan rijdt de Clio opeens lekker vlot. Het rijgedrag is keurig, al voelt het sturen soms iets te licht. Dit betekent dat je bepaalde finesses minder snel opmerkt.
Comfort Renault Clio (2005-2013)
De Renault Clio uit deze generatie is comfortabel genoeg voor langere ritten – mits de passagiers op de achterbank niet al te lang zijn – en heeft stoelen waarin je goed zit en waarin je voldoende ondersteund wordt. Het onderstel is uitermate capabel en verwerkt oneffenheden moeiteloos. Dit betekent dat je gevrijwaard bent van harde klappen op matig wegdek en dat drempels evenmin voor gestuiter zorgen. Naast de stoelen biedt de rest van het interieur een rustige aanblik en is de auto eenvoudig bedienbaar. Zaken als airconditioning en de uitgebreide aandacht voor veiligheid verhogen het comfort.

Betrouwbaarheid Renault Clio (2005-2013)
De Renault Clio uit de periode 2005 tot 2013 is in de regel een vrij betrouwbare auto en de meeste problemen die de kop opsteken zijn niet al te dramatisch. De automatische versnellingsbak kan soms haperen en het is mogelijk dat het remlicht defect raakt door oververhitting. Verder zijn er geen grote problemen bekend, maar zoals altijd is goed onderhoud noodzakelijk om relatief zeker onderweg te zijn. Slijtage is bij auto’s van deze leeftijd heel normaal en hoe eerder je het opmerkt, hoe makkelijker het is om problemen te voorkomen.
Kosten Renault Clio (2005-2013)
De kosten die gepaard gaan met het bezitten van een Renault Clio uit deze generatie zijn relatief laag. Dit is een groot voordeel van auto’s uit dit segment en de Clio in het bijzonder. De aanschafprijs is vrijwel altijd uitermate schappelijk en het onderhoud rijst de pan vrijwel nooit uit. De auto is vrij licht, wat helpt in het laag houden van de wegenbelasting, en wie een zuinige motor kiest hoeft niet te vrezen voor extreme brandstofkosten.

AutoTrack oordeel over de Renault Clio (2005-2013)
Deze derde generatie van de Renault Clio is opnieuw een schot in de roos. Het is een model dat precies doet wat je ervan vraagt en dat dankzij zijn slimme en simpele techniek goed te onderhouden is. Hoewel de ruimte achterin en in de kofferbak niet overhoudt, is het een prima auto voor dagelijks woon-werkverkeer of voor ritjes door de stad. En omdat de kosten voor aanschaf en onderhoud laag zijn, is het eveneens een model dat gebruikt kan worden door kopers met een kleine portemonnee.
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





