Renault Clio BH/KH review (2012-2020)

De Renault Clio met de bouwjaren 2012 tot 2020 geldt als de vierde generatie van deze iconische auto van Franse komaf. Dit model is te vinden als drie- of vijfdeurs hatchback en er is een stationwagen in omloop. De vierde generatie van de Renault Clio kreeg een vernieuwde styling mee ten opzichte van zijn voorganger en beschikt over een motorenaanbod dat uitblinkt in zuinigheid. Zowel de diesel- als de benzinemotoren springen uiterst beheerst om met de brandstof, wat de Clio tot een marktleider maakt op dit gebied. Dankzij een keurige kofferbak is met name de stationwagen een prima gezinswagen.

Bekijk 1.187 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDeze Clio is groter dan vroeger en dat betekent meer ruimte binnenin.
  • PluspuntDe motoren behoren tot de zuinigste in hun klasse.
  • PluspuntKwalitatief zit het allemaal prima in elkaar.
  • MinpuntDe zuinigste motoren komen – zeker bij instapmodellen – vermogen tekort.
  • MinpuntOp de achterbank blijft het behelpen voor volwassenen.
  • MinpuntHet rijgedrag en comfort zijn goed, maar zeker niet bijzonder.
Modeleigenschappen Renault Clio (2012-2020)

Modeleigenschappen Renault Clio (2012-2020)

De Renault Clio uit de BH- en BK-generatie is op allerlei fronten vernieuwd ten opzichte van zijn voorganger en dat is direct te zien aan de buitenkant. De styling is vlot en vrolijk, waarmee de Clio gelijk een speels karakter krijgt. Binnenin is de afwerking netjes en bevind je je in een aangenaam interieur. De voorste stoelen zijn opvallend ruim en geven je niet het gevoel dat je in een relatief kleine auto zit. Zoals gezegd is de auto bijzonder zuinig, wat deels te danken is aan de motoren en deels aan de uitstekende aerodynamica.

Motorenaanbod

Deze Renault Clio biedt een reeks benzine- en dieselmotoren, die vooral zijn gemaakt om bestuurder en passagiers soepel van A naar B te brengen, zonder dat dit een drup brandstof te veel kost. Dit betekent wel dat de zwakste motoren opvallend weinig trekkracht hebben. Rijden door heuvels of bergen is hierin een opgave en het trekken van een aanhangwagen is evenmin een pretje, laat staan een caravan. Kijk je naar iets krachtiger varianten, bieden de motoren meer mogelijkheden. Het voornaamste pluspunt van deze motoren blijft echter de zuinigheid. Voor kleine sportwagentjes moet je bij de Clio R.S. kijken.

Afmetingen Renault Clio (2012-2020)

Afmetingen Renault Clio (2012-2020)

De Renault Clio is in zijn oorsprong een kleine hatchback, maar in de loop der jaren is de auto gegroeid. Het resultaat is een vierde generatie die aanzienlijk groter is dan zijn oervader uit het begin van de jaren 90. Dat past bij het tijdsbeeld en levert als groot voordeel op dat met name de kofferbak een stuk bruikbaarder is dan vroeger. De stationwagen levert vooral veel ruimte, maar in de hatchback is een weekendje weg eveneens zeker mogelijk. De achterbank blijft aan de krappe kant. Hoofd- en beenruimte zijn voor volwassenen beperkt, maar voor kinderen uitstekend.

Interieur

Het interieur van de Renault Clio uit de BH- en BK-generatie (BH voor de vijfdeurs, BK voor de driedeurs) is keurig opgeruimd en biedt een net infotainmentsysteem. Hiermee kunnen de basisbehoeften van elke automobilist bediend worden en het is mogelijk om je telefoon ermee te verbinden. Het interieur is verder redelijk sober, maar tegelijk bijzonder doeltreffend. Knoppen zitten waar ze horen, het voelt niet bijster goedkoop aan en je voelt je zodoende snel thuis. De Clio is een makkelijk te bedienen auto, die voor allerlei doelgroepen geschikt is.

Prestaties en rijgedrag Renault Clio (2012-2020)

Prestaties en rijgedrag Renault Clio (2012-2020)

Het mag duidelijk zijn dat de zuinige motoren van de Renault Clio uit de periode 2012 tot 2020 geen spannende prestaties leveren. De motoren zijn sterk genoeg om vlotjes door het dagelijks verkeer mee te rijden en kies je voor de iets krachtiger varianten, dan zullen de beperkte paardenkrachten nooit storend worden. De auto laat zich vlot besturen en is niet bang voor bochtige weggetjes. Het stuurgedrag is aan de lichte kant, wat in sommige gevallen zorgt voor iets minder ‘gevoel’ met het wegdek. Voor dagelijkse ritten is het rijgedrag echter uitstekend en valt niets uit de toon.

Comfort Renault Clio (2012-2020)

Wie in een Renault Clio uit deze periode rijdt, heeft qua comfort weinig te klagen. De stoelen zitten prima en zijn geschikt voor langere afstanden en de auto is niet al te hard afgeveerd. Dat betekent dat oneffenheden in het wegdek probleemloos verwerkt worden en dat het zelfs op slecht wegdek goed toeven blijft in de Clio. Tegelijk is het niet opvallend comfortabel. De auto loopt niet over van opties die het leven luxer maken en hoewel je goed zit in de stoelen, is het niet meer dan dat. Dat is passend bij een auto uit dit segment.

Betrouwbaarheid Renault Clio (2012-2020)

Betrouwbaarheid Renault Clio (2012-2020)

De Renault Clio uit deze generatie kent geen grote, terugkerende problemen en geldt als een betrouwbare auto. De techniek is vrij eenvoudig van opzet, wat eventuele reparaties makkelijker maakt. Wel is het belangrijk om de onderhoudshistorie van occasions goed in de gaten te houden. Deze auto’s zijn massaal te vinden op de markt en dus loont het de moeite om te zoeken naar een variant die zo goed mogelijk is verzorgd. Immers, slijtage kan altijd optreden in diverse onderdelen.

Kosten Renault Clio (2012-2020)

Er is een duidelijke reden waarom deze Renault zo ruim vertegenwoordigd is op de occasionmarkt: het was een doorslaand succes. De auto is relatief goedkoop in de aanschaf, kan lang door op een volle tank en vereist niet overdreven veel onderhoud. Het is een model dat voor weinig geld gekocht en onderhouden kan worden en dat maakt de Clio een zeer interessante keuze.

AutoTrack oordeel over de Renault Clio (2012-2020)

AutoTrack oordeel over de Renault Clio (2012-2020)

Deze vierde generatie van de Renault Clio laat het DNA van dit model volledig intact en bouwt verder aan diens uitstekende reputatie. De lage kosten, de uitstekende bruikbaarheid en de nette styling maken hem tot een publieksfavoriet, waar nog vele jaren rijplezier in zit.

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op