Renault Clio BB/CB review (1998-2009)

De Renault Clio uit de periode 1998 tot 2009 is de opvolger van de eerste generatie Clio’s. De filosofie bleef volledig overeind, maar de styling en uitrusting kregen in de loop der jaren een behoorlijke opfrisbeurt. Het model komt als drie- of vijfdeurs hatchback en in de laatste jaren van deze generatie werd er zelfs een stationwagen gepresenteerd. Laatstgenoemde variant zou in de jaren daarna een vaste speler worden binnen het Clio-segment. De Renault Clio uit de BB/CB-generatie (BB voor de driedeurs, CB voor de vijfdeurs) was opnieuw een groot succes en niet zonder reden.

Bekijk 133 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDit is een handzame en toegankelijke auto, die nog altijd zijn mannetje staat.
  • PluspuntDe 1.6 benzinemotor is een feest om mee te rijden.
  • PluspuntMeer luxe en meer comfort betekent een aangenamere rit dan in zijn voorganger.
  • MinpuntAchterin is het bijzonder krap.
  • MinpuntDe betrouwbaarheid gaat hard achteruit als er slordig met de auto is omgesprongen.
  • MinpuntDeze Clio voelt inmiddels redelijk gedateerd.
Modeleigenschappen Renault Clio (1998-2009)

Modeleigenschappen Renault Clio (1998-2009)

Net zoals zijn voorganger, is deze Renault Clio klein van stuk en eenvoudig van opzet. Dit is een segment waarin Renault veel concurrentie heeft, maar waar het zich zeer kranig in weet te verweren. De Clio komt met diverse benzine- en dieselmotoren, waarbij het opvalt dat met name de iets krachtiger benzinevarianten fijne prestaties leveren. Waar vroegere Clio’s weinig tot niets te bieden hadden qua extra’s die het comfort ten goede kwamen, is dat bij deze generatie sterk verbeterd. Airconditioning is bijvoorbeeld standaard en ramen bedien je nu altijd met een knopje.

Motorenaanbod

Benzine of diesel, dat is in deze generatie de keuze. De motoren zijn eenvoudig van opzet en opvallend zuinig. Ze halen het op dit gebied niet bij de efficiënte blokjes die in de meer moderne auto’s liggen, maar voor hun tijd is het prima. De instapvarianten van de Renault Clio uit de BB/CB-generatie zijn behept met een vrij tamme motor, maar wie iets hoger in de prijs gaat zitten, wordt getrakteerd op een benzinemotor die opvallend lekker kan sprinten. Deze vlotte Clio is zeker de moeite van het proberen waard, want zelfs nu is het nog altijd een lekker wagentje.

Afmetingen Renault Clio (1998-2009)

Afmetingen Renault Clio (1998-2009)

De kracht van de Renault Clio zit hem in zijn afmetingen. Die zijn bijzonder compact, waardoor het een ideale stadsauto is, die zich makkelijk laat parkeren. De keerzijde van al dat gemak is een krap interieur en een beperkte kofferbak. Voorin valt het allemaal nog wel mee, maar wie op de achterbank wil zitten kan maar beter een bescheiden lengte hebben. De hoofd- en beenruimte zijn krap en de kofferbak biedt eveneens slechts plaats voor een handvol tassen, of twee koffers.

Diverse updates

De Renault Clio uit deze generatie is meerdere keren opgefrist, zoals dat gaat bij een dergelijk model. In de loop der jaren is het uiterlijk steeds een tikje aangepast en kregen het interieur en de uitrusting eveneens een update. De wijzigingen waren altijd subtiel en de Clio bleef altijd onmiskenbaar een Clio, maar gedurende de jaren bleef de auto bij de tijd.

Prestaties en rijgedrag Renault Clio (1998-2009)

Prestaties en rijgedrag Renault Clio (1998-2009)

Zoals gezegd zijn er benzinemotoren die de prestaties van de Renault Clio bijzonder aantrekkelijk maken. De zogeheten 1.6 is in dat geval de variant die je zoekt. Alles wat daaronder zit is afdoende, maar niet meer dan dat. Het zijn in dat geval relatief tamme krachtbronnen, die tegelijk genoeg doen om de Clio moeiteloos met het verkeer mee te laten komen. Het rijgedrag is eveneens prima, zonder spectaculair te worden. In de stad, op B-weggetjes en op de snelweg kan deze auto prima uit de voeten.

Comfort Renault Clio (1998-2009)

Renault heeft met de BB/CB-generatie van de Renault Clio grote stappen gemaakt op het gebied van comfort. Niet alleen heeft de auto nu standaard airconditioning en andere hulpmiddelen die voor meer gemak zorgen, de stoelen zijn eveneens verbeterd. Natuurlijk is het krap op de achterbank als je langer dan gemiddeld bent, maar voorin zit je uitstekend. Tegelijk is het onderstel zacht genoeg om hobbels en bobbels netjes te verwerken en hard genoeg om niet sponzig aan te voelen bij enthousiast stuurgedrag. Bij comfort komt het altijd neer op een balans tussen die twee elementen en die is hier keurig.

Betrouwbaarheid Renault Clio (1998-2009)

Betrouwbaarheid Renault Clio (1998-2009)

Bij dit soort Franse auto’s is het van belang dat je een occasion treft waar goed voor is gezorgd. In dat geval is het een auto waar je je weinig zorgen over hoeft te maken. Motorisch is hij robuust en simpel en de techniek zit in de regel prima in elkaar. Heb je een model dat met een laag budget is onderhouden, wees dan op je hoede. Roest kan een probleem zijn in de wielkasten en de dorpels en slijtage van onderdelen kan je tegenwerken. Denk aan bijvoorbeeld de koppeling of bepaalde delen van de motor.

Kosten Renault Clio (1998-2009)

De aanschafprijs van een Renault Clio uit de BB/CB-generatie is vrijwel altijd prima te betalen. Deze modellen staan voor weinig geld te koop en kunnen ideaal als tweede auto ingezet worden. Voorkom dat je valt voor een Clio die voor vrijwel niets de showroom verlaat, want dat zijn precies de modellen waar je qua onderhoud het nodige aan kwijt zult zijn. In de wegenbelasting zijn deze kleine, lichte auto’s zeker niet duur en is het onderhoud goed uitgevoerd, dan zal je evenmin een fortuin kwijt zijn bij de garage.

AutoTrack oordeel over de Renault Clio (1998-2009)

AutoTrack oordeel over de Renault Clio (1998-2009)

Renault heeft met deze Clio de filosofie voortgezet van de eerste generatie en dat is opnieuw een uitstekende keuze gebleken. Met verbeterd comfort en meer luxe is het een prima hatchback, waarmee je – zeker met de krachtige benzinemotor – de nodige lol kunt beleven. De krapte achterin en de beperkte betrouwbaarheid voor modellen waar slecht voor is gezorgd, zal je wel in het achterhoofd moeten houden. Zijn die aspecten minder relevant voor je, dan is deze Clio een prima keuze.

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op