
Renault Clio review (1990-1998)
De Renault Clio uit de periode 1990 tot 1998 is een drie- of vijfdeurs hatchback en de eerste generatie van deze bekende naam. De Clio wordt nog altijd onder deze naam gemaakt en heeft zijn succes te danken aan zijn simpele en doeltreffende opzet. De eerste generatie is anno nu een behoorlijk gedateerde auto, maar wie een goed verzorgd model treft heeft voor weinig geld een auto waar nog genoeg mee te beleven valt. Dankzij zijn eenvoudige opzet is het een auto waar vrij weinig mis mee kan gaan, mits hij goed onderhouden is.
Belangrijkste plus- en minpunten
- De simpele opzet maakt hem een zeer capabele hatchback.
- Anno nu komt deze Clio nog altijd prima mee in het verkeer.
- Is hij goed verzorgd, dan is de betrouwbaarheid dik in orde.
- Het vinden van goed verzorgde modellen wordt steeds moeilijker.
- Aan boord is vrijwel niets dat bijdraagt aan luxe of comfort.
- Deze Clio is anno nu zeer gedateerd.

Modeleigenschappen Renault Clio (1990-1998)
Wie een blik op de geschiedenis van Renault werpt, ziet dat het merk tal van kleine gezinswagentjes heeft gebouwd, die het uitstekend hebben gedaan. Het succes van de Renault Clio is echter onovertroffen. Het geheim is vrij eenvoudig: om de prijs laag te houden heeft Renault een auto gemaakt die precies doet wat hij moet doen. De benzine- en dieselmotoren zijn robuust, het interieur is zonder opsmuk, er is ruimte genoeg voor de dagelijkse dingen en als het kapot gaat, is de oplossing in de regel vrij goedkoop. De Clio uit 1990 tot 1998 kende enkele opfrisbeurten, maar veranderde amper.
Motorenaanbod
Benzine of diesel en dan voornamelijk benzine. Dat is wat de Renault Clio uit deze tijd te bieden heeft qua motoren. Op een opvallende uitzondering na zijn de motoren stuk voor stuk niet al te krachtig, maar zijn ze voor hun tijd zuinig genoeg om vrij zorgeloos mee te rijden. De uitzondering is de Clio Williams, een sportieve variant met een krachtige motor. Deze versie geldt als zeer geliefd en gewild en is enkel te vinden in donkerblauw met gouden velgen. Voor de gewone Clio’s zijn de motoren goed genoeg om vlotjes mee te komen in het huidige verkeer.

Afmetingen Renault Clio (1990-1998)
De Renault Clio is klein. Hij zou in latere generaties een tikje groeien, maar in zijn oorspronkelijke vorm is het een auto zoals je die zo veel zag in de jaren 90. Je kunt kiezen uit een drie- of vijfdeurs model, waarbij de vijfdeurs variant betere toegang verschaft tot de achterbank. De kofferbak is groot genoeg voor een weekendje weg, maar kent natuurlijk zijn beperkingen. Op de achterbank is het evenmin overdreven ruim, al kunnen twee volwassenen hier wel een tijdje zitten zonder tegen grote fysieke problemen aan te lopen.
Diverse updates
Gedurende de eerste generatie is de Renault Clio twee keer opgefrist. Die opfrisbeurten hielden in dat het uiterlijk en het interieur zeer licht aangepast werden en dat de techniek verfijnd werd. Dat betekent dat de modellen uit de latere jaren meestal betrouwbaarder en beter uitgerust zijn. Verwacht overigens geen grote veranderingen, want Renault was duidelijk erg tevreden over de Clio in zijn vroegste vorm. Subtiele veranderingen hielden het model relevant, maar veranderden niets aan de opzet.

Prestaties en rijgedrag Renault Clio (1990-1998)
Zoals gezegd zijn de standaardmotoren van de Renault Clio uit deze generatie aan de tamme kant, wat goed past bij het karakter van de auto. Hadden hier kleine bommetjes in gezeten, dan was de auto immers een stuk minder toegankelijk geweest. In plaats daarvan krijg je simpele benzine- en dieselmotoren die hun werk uitstekend doen. Het rijgedrag is eveneens in orde en in lijn met wat je mag verwachten van een dergelijk model uit deze periode. Hij stuurt goed genoeg voor dagelijks gebruik, maar vraag er niet het uiterste van.
Comfort Renault Clio (1990-1998)
Binnenin is de Renault Clio zeer eenvoudig van opzet en beschikt over vrijwel geen extra’s die zich richten op comfort. Je kan een radio met cassettedeck verwachten en dat is het verder wel. De stoelen zitten prima, maar het is wellicht slim om lange afstanden te mijden. Na verloop van tijd ga je het gebrek aan comfort namelijk wel merken. Hou je het enkel bij korte ritten, dan zit je prima. Het onderstel is afdoende en verwerkt oneffenheden naar behoren, zonder dat het zompig wordt.

Betrouwbaarheid Renault Clio (1990-1998)
Oudere Franse auto’s staan in de regel niet bekend om hun waanzinnige betrouwbaarheid en dus moet je bij de Renault Clio op je hoede moeten zijn. Je zult zeker een model moeten treffen waar goed voor is gezorgd, want is het onderhoud er bij ingeschoten, dan is het een kwetsbare auto. Roest kan een probleem zijn, de automatische versnellingsbakken zou je beter kunnen mijden en slijtage is altijd iets om rekening mee te houden. Is de auto echter netjes behandeld, dan is er geen reden om er niet nog een paar jaar mee vooruit te kunnen.
Kosten Renault Clio (1990-1998)
De aanschafprijs van een Renault Clio uit de periode 1990 tot 1998 is bijzonder laag en daar ligt gelijk de valkuil. De goedkoopste modellen gaan voor een paar honderd euro weg en zijn waarschijnlijk niet al te zorgvuldig behandeld. Echter, de iets prijziger modellen zijn nog altijd spotgoedkoop, dus daar hoef je het niet voor te laten. Het op de weg houden van deze Renault Clio’s is eveneens mogelijk tegen zachte prijzen. De meeste reparaties zijn makkelijk uit te voeren en de onderdelen kosten weinig geld.

AutoTrack oordeel over de Renault Clio (1990-1998)
Dit is de Renault Clio in zijn puurste vorm, zoals Renault het oorspronkelijk bedacht had. Het is niet moeilijk om te zien waarom deze opzet zo enorm geslaagd is en waarom de Clio nog altijd in grote aantallen verkocht wordt. Deze oude modellen worden steeds zeldzamer en dus is het niet altijd even makkelijk om een goed verzorgd model te vinden. Maar lukt dat, dan heb je voor belachelijk weinig geld een zeer capabel wagentje. Verwacht geen luxe, maar wel een auto waarin het prima sturen is.
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op



