
Mitsubishi Outlander
De Mitsubishi Outlander was jarenlang niet weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. De plug-inhybride PHEV werd dankzij verschillende financiële en fiscale voordelen omarmd door duizenden leaserijders. Nu die kortingen en subsidies weggevallen zijn zie je de auto minder, maar dat doet niets af aan zijn kwaliteiten als ruime familie-SUV met een groen randje.
Bekijk 569 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Vloeiende werkende plug-inhybride aandrijflijn
- Typisch Japanse betrouwbaarheid
- Groot aanbod op de occasionmarkt
- Veel binnen- en bagageruimte
- Mogelijkheid tot volledig elektrisch rijden in de binnenstad
- Met een lege accu is de eerdere PHEV niet bepaald zuinig
- Interieur oudere modellen is niet van topniveau
- De elektrische actieradius eerdere PHEV is vrij beperkt
- Weinig verfijnd rijgedrag
De Mitsubishi Outlander op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Outlander kennen we in Nederland vooral als een belastingtechnisch voordelige plug-inhybride. Deze aandrijflijn werkt soepel en maakt de auto lekker vlot. Sportief wordt het echter nooit.
- Verbruik: De meeste versies van de Outlander zijn niet bijzonder zuinig. Dat geldt zelfs voor de ooit zo populaire PHEV. Met een lege accu en op lange afstanden haalt de auto krap aan 1 op 11 gemiddeld.
- Uitrusting en comfort: Als grote SUV is de Outlander heerlijk ruim. De stoelen en uitrusting van eerdere modellen laten op bepaalde punten te wensen over, maar dat is bij de nieuwste generatie opgelost. Al met al is de Mitsubishi een fijne reisauto.
- Betrouwbaarheid: De Outlander is een typische Mitsubishi: dat betekent ijzersterke betrouwbaarheid. Er zijn geen grote problemen bekend met de auto.
- Kosten: De eerste generatie van de Outlander heb je al voor een paar duizend euro. De populaire PHEV begint bij zo’n €7.000. Door het verdwijnen van diverse kortingen en subsidies zijn de vaste lasten voor de plug-inhybride aan het stijgen.
De Mitsubishi Outlander was lange tijd het lievelingetje van leasend Nederland. Het wegvallen van fiscale voordelen heeft het model minder populair gemaakt, maar het is nog altijd een betrouwbare, ruime gezinsauto.
Automotive expert

Mitsubishi Outlander (2013 - 2022)
Na twee grotendeels vergeten generaties werd de derde versie van de Mitsubishi Outlander een enorme hit. De plug-inhybride variant van de auto was door verschillende kortingen en subsidies enorm voordelig te rijden, waardoor leasend Nederland massaal voor de grote SUV koos. De reguliere 2,0-liter benzine en 2,2-liter diesel werden zo goed als genegeerd.
De Outlander PHEV maakte zijn belofte van lage uitstoot en verbruik alleen waar bij korte ritjes in de stad. De beperkte elektrische actieradius van maximaal 50 kilometer zorgde ervoor dat je al snel op de vrij dorstige benzinemotor aangewezen was. Mede door het forse gewicht stuwde het gemiddelde verbruik op tot zo’n 1 op 11. Nieuwprijzen voor de derde generatie Outlander liepen uiteen van €29.990 tot €55.080.
Andere modellen van Mitsubishi

Mitsubishi Outlander (2024 - heden)
De vierde generatie van de Outlander was al twee jaar in productie toen hij eindelijk naar Nederland kwam. De auto kreeg een fris, modern design mee en was er voortaan alleen nog als plug-inhybride.
Een grotere 2,4-liter benzinemotor en groter accupakket stuwden het vermogen van 204 naar 306 pk. Bovendien werd de elektrische actieradius verhoogd van 50 naar een meer bruikbare 87 kilometer.
Rij je de accu leeg, dan kan het verbruik tegenvallen door het hoge gewicht en de relatief kleine motor. In de praktijk is een gemiddeld verbruik van zo’n 1 op 12 niet ongewoon. Nieuwprijzen voor de vierde generatie Mitsubishi Outlander lopen uiteen van €50.500 tot €62.000.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- mitsubishi.nl
- autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op




















