Mitsubishi Lancer

De Mitsubishi Lancer is het middenklasse model van het Japanse merk. Het model staat bekend als degelijk en betrouwbaar, maar een tikkeltje saai. De laatste in Nederland verkochte generatie bracht daar verandering in met een agressiever uiterlijk. De Lancer is een onderscheidend alternatief op compacte gezinsauto’s van de bekende merken.

Bekijk 18 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntGoedkoper dan vergelijkbare modellen van concurrenten
  • PluspuntDegelijke auto met weinig gebreken
  • PluspuntAantrekkelijke styling laatste generatie
  • PluspuntAls sedan, hatchback en stationwagen
  • PluspuntSportief als Ralliart of krachtige Evolution
  • MinpuntRelatief duur in onderhoud
  • MinpuntReguliere modellen zijn niet bijzonder spannend
  • MinpuntDieselversies zijn moeilijk te vinden
  • MinpuntNiet erg zuinig
  • MinpuntEvolution-modellen hebben vaak een zwaar leven gehad

De Mitsubishi Lancer op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De reguliere Lancer levert gemiddelde prestaties, maar voor de echte snelheidsduivels is er de Evolution of Evo. Dit model is een rallywagen voor de straat met bijbehorende prestaties.
  • Verbruik: De Lancer is in de meeste varianten geen bijzonder zuinige auto. Zelfs de relatief zeldzame dieselmodellen komen niet verder dan 1 op 15,6 gemiddeld.
  • Uitrusting en comfort: Mitsubishi heeft de Lancer niet als luxewagen neergezet. Toch kun je de auto relatief rijk uitgerust aantreffen, met onder andere stoelverwarming, airco en keyless go.
  • Betrouwbaarheid: De Lancer is een typische Mitsubishi: degelijk en solide gebouwd. Er zijn geen grote gebreken bekend.
  • Kosten: Een Lancer op de oprit heb je al voor minder dan 1.000 euro. Wil je een recenter of sportiever model, dan kunnen de prijzen oplopen. De exotische Evo brengt door de grote schare liefhebbers nog veel geld op. Tenzij je een basismodel hebt kunnen de vaste lasten relatief hoog uitvallen.
De Mitsubishi Lancer heeft de reputatie van degelijke, solide gezinsauto. Daar staat – bij de meeste generaties – echter een ietwat saaie rijervaring tegenover. De aantrekkelijke laatste generatie is daarop belangrijke uitzondering.
Dylan
Automotive expert
Mitsubishi Lancer (2003 - 2009)

Mitsubishi Lancer (2003 - 2009)

Na decennia van compleet rechthoekige ontwerpen kwam Mitsubishi in 2003 met een meer sprekend design voor de Lancer. Grote, driehoekige koplampen maakten de auto meer onderscheidend.

Zoals voorheen was het model er als een traditionele sedan of stationwagen. Die laatste werd in Nederland het meest verkocht. In 2005 werd een facelift doorgevoerd, waarbij onder andere de lampen verduisterd werden. Onder de kap vind je benzinemotoren van 1,6- of 2,0-liter. Nieuwprijzen lagen tussen de €18.999 en €20.899.

Mitsubishi Lancer (2007 - 2016)

Mitsubishi Lancer (2007 - 2016)

De laatste Lancer is volgens velen ook de meest aantrekkelijke. Voor het eerst kreeg de doorgaans vrij saaie auto een sprankelend uiterlijk. De scherpe neus met ‘Jetfighter’-grille gaven elke Lancer een fractie van de agressie van de potente Evo.

De stationwagen verviel, maar daar kwam een vijfdeurs hatchback (Sportback) voor in de plaats. Voor het eerst had de 295 pk sterke Evo in grote lijnen dezelfde koets als de Lancer sedan. De overige Lancers waren voorzien van benzinemotoren van 1,5- tot 2,0-liter of een 1,8- tot 2,0-liter diesel. Nieuwprijzen liepen uiteen van €17.999 tot €72.999.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • mitsubishi.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op