
Mitsubishi Galant
De Mitsubishi Galant is de grote gezinsauto van het Japanse merk. In Nederland werd de auto tussen 1980 en 2004 verkocht. Elders was het model vanaf 1969 tot 2012 verkrijgbaar. De Galant ging de strijd aan met auto’s als de Volkswagen Passat, Ford Mondeo en Honda Accord. Meestal was de Mitsubishi geen spannende, maar wel een zeer verstandige keuze.
Belangrijkste plus- en minpunten
- In allerlei soorten en maten verkocht
- Met name de laatste modellen zijn erg betrouwbaar
- Later generaties zijn groot en ruim
- Goede bouwkwaliteit
- VR4-uitvoering is erg spectaculair
- Oudere modellen zijn roestgevoelig
- Brandstofverbruik is relatief hoog
- Interieur is vaak relatief saai en kleurloos
- Vrij zeldzaam en lastig te vinden
- VR4-versie origineel alleen in Japan geleverd
De Mitsubishi Galant op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Galant is doorgaans een gemiddeld presterende auto. Hij doet wat hij moet doen, niets meer en niets minder. De grote uitzondering is de exotische en razendsnelle VR-4 versie.
- Verbruik: De Galant is een relatief grote auto die vaak met grote motoren uitgerust is. Dat betekent dat het verbruik tegen kan vallen. Zelfs de zeldzame dieselversie komt niet verder dan 1 op 14,7.
- Uitrusting en comfort: Als vlaggenschip van Mitsubishi was de Galant zeer compleet uit te rusten. De meest geavanceerde opties bleven helaas behouden voor de Japanse markt.
- Betrouwbaarheid: De Galant heeft bijgedragen aan de goede reputatie van Japanse auto’s. Met name de latere generaties zijn ijzersterk.
- Kosten: De Galant is door zijn relatief hoge leeftijd, gebrek aan prestige en forse afmetingen tegenwoordig zeer betaalbaar. Je hebt al een exemplaar vanaf zo’n 1.000 euro. Vaste lasten zoals verbruik zijn echter relatief hoog.
De Mitsubishi Galant is precies wat je van een grote Japanse gezinsauto mag verwachten: hij is betrouwbaar, solide gebouwd en heeft geen sterallures. Daar staat tegenover dat de meeste modellen weinig spannend en niet bijzonder zuinig zijn.
Automotive expert

Mitsubishi Galant (1993 - 1997)
In 1993 verscheen de zevende generatie van de Galant. Het model was er als vierdeurs sedan of vijfdeurs hatchback en kenmerkte zich door zijn ronde, gestroomlijnde vormen. Een stationwagen was niet leverbaar. Gelukkig was de auto van zichzelf al ruim genoeg.
De Galant was er met benzinemotoren van 1,8- tot 2,5-liter of een 2,0-liter dieselmotor. Schakelen kon met een handgeschakelde vijfbak of een viertraps automaat. Het 2.5 GTi-V6 Dynamic 4-model was voorzien van vierwielaandrijving. Nieuwprijzen voor de zevende generatie van de Galant liepen uiteen van €16.629 tot €34.735.
Andere modellen van Mitsubishi

Mitsubishi Galant (1997 - 2004)
Bij de naam Galant zullen de meeste mensen de achtste en (in Nederland) laatste generatie voor de geest halen. De auto heeft immers indruk gemaakt met zijn aantrekkelijke 'haaienneus'. De vijfdeurs hatchback werd bij dit model vervangen voor een volwaardige – en zeer ruime – stationwagen.
Het aanbod van motoren bleef grotendeels hetzelfde, al was er een nieuwe 2,4-liter benzinemotor met innovatieve directe injectie (GDI). De overige benzine-opties waren een 2,0- of een 2,5-liter. De 2,0-liter diesel was opnieuw leverbaar. Spectaculair was de VR-4 met maar liefst 280 pk en vierwielaandrijving, al werd dit model officieel niet buiten Japan verkocht. Nieuwprijzen voor de achtste generatie Galant liepen uiteen van €22.074 tot €36.245.
Veel gestelde vragen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- mitsubishi.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op











