
Mitsubishi Eclipse
De Mitsubishi Eclipse is in sommige kringen een waar icoon. De tweede generatie werd namelijk onsterfelijk gemaakt vanwege een hoofdrol in de eerste Fast & Furious-film. En met reden: de Eclipse is een sportieve, aantrekkelijke en toch betaalbare sportcoupé, waardoor het al vóór de film een lievelingetje was van de tuningscene. In totaal zijn er vier generaties van het model geproduceerd, waarvan de eerste twee ook officieel in Nederland verkocht werden. Via de grijze import zijn er exemplaren van de laatste twee generaties het land in gekomen.
Belangrijkste plus- en minpunten
- Klassieke sportcoupé
- Iconische status tweede generatie
- Turbo-modellen zeer potent
- Ook als cabriolet
- Optioneel met vierwielaandrijving
- Ziet er vaak sneller uit dan hij echt is
- Sommige basismodellen hebben een Chrysler-motor
- Derde generatie weinig sportief
- Tegenwoordig zeldzaam
- Laatste twee generaties niet in Nederland geleverd
De Mitsubishi Eclipse op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De meeste uitvoeringen van de Eclipse moeten het vooral hebben van hun looks. De turbo-modellen van de tweede generatie en de V6 van de vierde generatie leveren puike prestaties.
- Verbruik: De Eclipse is vooral gericht op sportiviteit. Het verbruik is daarom niet bijzonder gunstig. Bij rustig rijgedrag kun je met de basismodellen relatief respectabele cijfers van rond de 1 op 13 laten noteren.
- Uitrusting en comfort: De eerste twee generaties van de Eclipse zijn als betaalbare sportcoupés relatief kaal. De latere modellen zijn rijker uitgerust en meer op comfort ingesteld.
- Betrouwbaarheid: In basis is de Mitsubishi Eclipse een typisch Japans betrouwbare auto. Helaas zijn veel exemplaren afgetrapt door Vin Diesel-wannabe’s. Ook kampen de eerdere generaties met roestproblemen.
- Kosten: De Eclipse is tegenwoordig een zeldzame verschijning. Hierdoor lopen de prijzen flink uiteen: een liefhebber zal meer vragen dan een eigenaar die geen idee heeft van de reputatie van het model. Een net exemplaar in originele staat kan opvallend prijzig zijn.
De Mitsubishi Eclipse is een typische sportcoupé. Zeker de eerste twee generaties bieden een aantrekkelijke combinatie van sportiviteit, praktisch gebruiksgemak en betaalbaarheid. Je moet alleen goed zoeken om een origineel exemplaar te vinden.
Automotive expert

Mitsubishi Eclipse (2000 - 2005)
Voor de derde generatie van de Eclipse gooide Mitsubishi het over een andere boeg. De auto werd opnieuw groter en zwaarder, maar ook en vooral zachter afgeveerd en comfortabeler. Hierdoor werd het meer een ontspannen cruiser dan een echte sportcoupé.
Dat werd onderstreept met de introductie van een vrij luie 3,0-liter V6-motor. De basismotor was een 2,4-liter viercilinder. Turbomotoren en vierwielaandrijving waren niet langer leverbaar. De derde versie van de Eclipse werd niet naar Nederland gehaald, maar is inmiddels relatief vaak geïmporteerd. Het merendeel van die modellen is een cabriolet met een automaat.
Andere modellen van Mitsubishi

Mitsubishi Eclipse (2005 - 2012)
Met de vierde en laatste Eclipse zocht Mitsubishi het hogerop. Het GT topmodel kreeg namelijk een 3,8-liter V6 met 270 pk onder de kap. Dat maakte de auto sneller en sportiever dan zijn wat zompige voorganger. Kopers met een kleiner budget konden kiezen voor een 2,4-liter viercilinder met 162 pk. Opnieuw was er ook een open Spyder-model.
In 2009 werd de auto gefacelift en kreeg hij een agressievere voorbumper met een zwart vlak mee. Net als de derde generatie werd de vierde Eclipse nooit officieel in Nederland verkocht. Via de grijze import hebben enkele exemplaren ons land toch bereikt. Helaas zijn dit vaak de basismodellen.
Veel gestelde vragen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- mitsubishi.nl
- autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op