
Mitsubishi Outlander review GF/GG/ZJ/ZK/ZL (2012-2022)
De derde generatie van de Mitsubishi Outlander dankt zijn enorme populariteit deels aan de fiscus. Er bestaat namelijk een plug-inhybride van deze Mitsubishi en die kon als één van de weinige modellen in 2013, 2014 en 2015 optimaal profiteren van toenmalig fiscaal voordeel. Vandaar dat er veel van rondrijden. Verder is het een heerlijke ruime en betrouwbare auto. Hij rijdt comfortabel en heeft een representatief voorkomen. Dat maakt hem perfect voor gezinsactiviteiten als vakanties, shoppen en sporten. Alles en iedereen kan namelijk mee.
Bekijk 423 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Mitsubishi Outlander was één van de allereerste plug-inhybrides.
- Het interieur van deze editie is met mooier materiaal bekleed dan zijn voorgangers.
- De bouwkwaliteit staat buiten kijf.
- Ook de derde generatie stuurt nog steeds niet erg direct.
- Deze auto heeft niet per definitie een laag brandstofverbruik.
- De eerste lichting beschikt niet over het beste infotainmentsysteem.

Modeleigenschappen Mitsubishi Outlander (2012-2022)
De derde generatie van de Mitsubishi Outlander is precies even groot als zijn voorganger, namelijk 4,66 meter lang, 1,68 meter hoog en 1,80 meter breed. Ook de contouren zijn niet wezenlijk anders dan voorheen; het is een SUV, dus je stapt iets hoger in en ook je zitpositie is iets hoger dan bij een stationwagen of bij een hatchback. De neus van deze generatie is wel anders dan die van zijn voorgangers en hetzelfde geldt voor de achterlichten. Met name na de update van 2015 ogen de grille en de koplampen bijzonder eigentijds.
Prestaties Mitsubishi Outlander (2012-2022)
De Mitsubishi Outlander is geen hoogvlieger als het gaat om sportieve prestaties. De beschikbare benzine- en dieselmotoren zijn krachtig, betrouwbaar en adequaat. Ze zijn bij uitstek geschikt om een caravan of trailer mee te trekken, vooral in het geval van de optionele vierwielaandrijving. Je komt er daarentegen niet als snelste mee weg bij het stoplicht. Ook de topsnelheid ligt niet bijzonder hoog, ongeacht de gekozen uitvoering. Het brandstofverbruik is niet laag, tenzij er sprake is van een hybride exemplaar, want dan liggen er kansen op dat vlak. Dit zijn de modellen met de aanduiding PHEV; Plug-in Hybrid Electric Vehicle.
Hybride Mitsubishi Outlander (2012-2022)
De plug-inhybride kan afhankelijk van het laadgedrag een groot deel van de kilometers elektrisch afleggen. Het is dan wel noodzakelijk om korte afstanden te rijden, want de actieradius is elektrisch beperkt tot enkele tientallen kilometers. Als je twintig kilometer van je werk woont en je de auto iedere avond aan de stekker legt, kun je op deze manier een buitengewoon laag brandstofverbruik realiseren. Zodra je veel lange afstanden aflegt op de snelweg gaat dit effect verloren, want dan moet de bepaald niet zuinige benzinemotor al het werk gaan doen.

Rijgedrag Mitsubishi Outlander (2012-2022)
Voor alle modellen en uitvoeringen van de derde generatie van de Mitsubishi Outlander geldt dat ze stevig op de weg liggen. De vering voelt robuust en comfortabel en kan goed overweg met ieder wegdek, ook als dat niet egaal is. Net als bij eerdere edities geeft het stuur bij lage snelheden enige speling, maar dat verbetert bij hogere snelheden. Desalniettemin kunnen sommige chauffeurs de besturing daardoor als gevoelloos ervaren. Wie kiest voor een hybride Outlander, doet er goed aan zich te verdiepen in de mogelijkheden om tijdens het afremmen met de flippers achter het stuur energie op te wekken.
Comfort Mitsubishi Outlander (2012-2022)
De Mitsubishi Outlander is een ruime en comfortabele auto. De uitrusting kan heerlijk compleet zijn en de bekleding oogt beter en voelt prettiger dan bij voorgaande edities. Je zit goed, alhoewel lange mensen het zitvlak van de stoelen als iets te kort kunnen ervaren. Ieder model beschikt onder andere over minstens vijf airbags, automatische climate control, cruise control, traction control, getint glas, lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels en elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter. Verder laat de auto zich bijvoorbeeld completeren met een glazen dak, stoelverwarming en lederen bekleding.
Infotainment Mitsubishi Outlander (2012-2022)
Met de maatstaven van nu kan het infotainmentsysteem een gedateerde indruk maken. Vooral bij de eerste modellen van deze derde generatie gaat het allemaal niet zo snel en vraagt het enige tijd om de combinatie van scherm en knoppen te doorgronden. Na de update van 2015 verloopt de bediening al wat intuïtiever.

Betrouwbaarheid Mitsubishi Outlander (2012-2022)
Het is moeilijk om een onbetrouwbaar exemplaar te vinden tussen de Mitsubishi Outlander occasions op AutoTrack. Deze auto is namelijk bijzonder robuust en de kwaliteit is uitstekend. De kans op storingen is zeer beperkt. Ook de destijds vernieuwende technologie van de hybrides houdt zich op termijn bijzonder goed. Controleer desondanks altijd of de Outlander van je keuze een volledige onderhoudshistorie heeft, want zelfs een kwaliteitsproduct als deze auto heeft regelmatig technische aandacht nodig.
Kosten Mitsubishi Outlander (2012-2022)
Voor het bedrag van een nieuwe Mitsubishi Outlander kun je ook andere SUV’s kopen die een fraaiere afwerking hebben of sportief beter presteren. Maar zo’n mooie allrounder van deze kwaliteit vind je niet snel voor hetzelfde bedrag. Tweedehands kun je het zo gek maken als je wilt; als je kiest voor een recent bouwjaar en veel opties betaal je aanzienlijk meer dan voor een oudere Outlander met een hogere kilometerstand. De fiscale voordelen voor de hybrides bestaan inmiddels niet meer, maar als je veel korte ritten rijdt en regelmatig laadt, kun je er nog altijd financieel veel voordeel mee behalen.

AutoTrack oordeel Mitsubishi Outlander (2012-2022)
Rijd je graag groot en ruim en ben je op zoek naar een praktische betrouwbare auto? Dan kun je eigenlijk niet heen om de Mitsubishi Outlander. Alles zit erop en eraan en als je eenmaal gewend bent aan de bediening kun je er jarenlang prettig en probleemloos in rijden. Dit geldt vooral voor mensen die rustig rijden en een caravan willen trekken. Sportieve rijders kunnen beter verder kijken. De hybride techniek die in 2013, 2014 en 2015 zo vooruitstrevend was, is dankzij zijn degelijke bouw nog steeds relevant voor iedereen die regelmatig kan stekkeren.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





