Suzuki Wagon R+

Met zijn even hoekige als compacte afmetingen is de Suzuki Wagon R+ een opvallende verschijning. Toch kijk je niet op als hij langsrijdt. Dat komt doordat deze handige stads-MPV’s al jaren een vertrouwde verschijning in ons land zijn.

Bekijk 38 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe degelijke bouw maakt de Suzuki Wagon R+ bijzonder betrouwbaar.
  • PluspuntHet interieur is verrassend ruim.
  • PluspuntMet deze auto ben je wendbaar in het stadsverkeer.
  • MinpuntBij hoge snelheden produceert deze auto flink wat geluid.
  • MinpuntHet interieur maakt geen luxe indruk door al dat harde plastic.
  • MinpuntVerkeersdrempels kunnen hard doorkomen.

Suzuki Wagon R+ op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Een compacte MPV als Suzuki Wagon R+ is gemaakt om mensen en/of spullen door de stad te vervoeren. Daar is hij goed in, onder andere door zijn kleine draaicirkel. Zolang je geen super stabiele wegligging of vlammende versnelling verwacht, voldoet de Wagon R+ binnen de bebouwde kom aan al je wensen. Als je rap wilt invoegen op de snelweg of met hoge snelheid scherpe bochten wilt nemen, behoor je niet tot de doelgroep waar deze auto voor is gemaakt.
  • Verbruik: Auto’s gaan efficiënter met brandstof om sinds de Suzuki Wagon R+ uit productie is. Als je hem vergelijkt met tijdgenoten kun je echter weinig te klagen hebben over het brandstofverbruik.
  • Uitrusting en comfort: De Suzuki Wagon R+ biedt geen exorbitante luxe. Elektrisch bedienbare ruiten en centrale deurvergrendeling is al heel wat in deze auto. Het comfort bestaat met name uit de gulle binnenruimte. Voor een auto met een lengte van pakweg drie en een halve meter en een breedte van een meter zestig mag je het een wonder noemen dat je er probleemloos met vier volwassenen in kunt zitten. De tildrempel is niet hoog. Met een neergeklapte achterbank kun je er zowaar een paar grote verhuisdozen in kwijt. Voor lange reizen bieden de stoelen onvoldoende steun en comfort.
  • Betrouwbaarheid: Het komt weleens voor dat de Suzuki Wagon R+ een kleine technische storing heeft, maar dat is hoogst zelden en de reparatie is dan doorgaans een fluitje van een cent. De beschikbare occasions op AutoTrack hebben in veel gevallen een lage kilometerstand. Dat is niet altijd goed nieuws, want een auto die alleen maar korte afstanden rijdt vertoont dikwijls meer slijtage.
  • Kosten: Financieel is er geen enkele reden waarom je de Suzuki Wagon R+ niet zou moeten aanschaffen: de prijs voor deze occasions ligt laag, de bijdrage voor de wegenbelasting is bijzonder overzichtelijk en aan reparaties en onderhoud ben je weinig geld kwijt. Op de waarde schrijf je nog amper af. Als je goedkoop wilt autorijden, is dit de auto die je moet hebben.
Het uitgekiende ontwerp van de Suzuki Wagon R+ staat garant voor vele praktische kilometers binnen de bebouwde kom. Voor tochtjes naar de milieustraat, de binnenstad, het woonwarenhuis, de bowlingbaan en het zwembad is hij ideaal.
Harry
Automotive expert
Suzuki Wagon R+ (2000 tot 2008)

Suzuki Wagon R+ (2000 tot 2008)

De Suzuki Wagon R+ rijdt sinds 1997 in ons land. De oudste types hebben vierkante koplampen. Je ziet ze nog amper. In 2000 verscheen de opvolger. Deze is ontworpen in samenwerking met Opel en heeft rondere vormen. Je kent hem misschien ook als de Opel Agila. Dit is het model dat je het meest ziet en een meer Europese uitstraling heeft.

Van 2003 tot 2006 stond er een Suzuki Wagon R+ met een 69 paardenkrachten sterke 1,3-liter dieselmotor in de showrooms. De kans dat je die nog tegenkomt op AutoTrack is klein. Doorgaans betreft het modellen met een benzinemotor met een inhoud van 1,0-, 1,2 of 1,3-liter, goed voor minimaal 53 en maximaal 80 paardenkrachten. Deze hebben oorspronkelijk tussen € 8.000 en € 14.000 gekost. De diesel kostte nieuw ongeveer € 16.000.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • whatcar.com

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op