
























Suzuki Baleno 1.2 Smart Hybrid High Executive Cruise Keyless Clima Navi Camera 16''LM Xenon
201636.999 km
Zoek je een degelijke, functionele en zuinige auto met voldoende ruimte? Dan is de Suzuki Baleno misschien iets. Hieronder vertellen we je waar je op moet letten als je een tweedehands Suzuki Baleno wilt kopen. Goed om te weten: De Baleno wordt vanaf 2019 niet meer gemaakt.
De Suzuki Baleno kwam in 1995 op de Europese markt. Het ging om een Suzuki Cultus Cresent die een nieuwe naam kreeg. Tot 2002 werd dit model nieuw verkocht. Als je goed zoekt, vindt je nog enkele occasions uit bijvoorbeeld 1998 of 2000, vanzelfsprekend tegen een wel heel zacht prijsje.
De Suzuki Baleno die tussen 2015 en 2018 op de markt was, is een heel andere auto. Opmerkelijk is dat de Baleno in hetzelfde segment zat als de kleinere Swift. Beide modellen concurreerden namelijk met bijvoorbeeld de Skoda Fabia en de Hyundai i30. Omdat de verkoopcijfers tegenvielen, wordt de Suzuki Baleno sinds 2019 niet meer gemaakt. Toch is het een interessante gezinsauto, deze 5-deurs hatchback. Heb je interesse, kijk dan beslist naar een Suzuki Baleno uit bijvoorbeeld 2016 of 2017. De nieuwe Baleno is een compacte auto met verrassend veel binnenruimte. Ook de beenruimte achterin is ruim. De kofferbakruimte is 355 liter, wat royaal is in dit segment. De Baleno heeft een laag gewicht van slechts 880 kg. Dit is te danken aan het nieuwe onderstel van Suzuki. In combinatie met de moderne motoren van fabrikant Suzuki zorgt dit voor een efficiënt benzineverbruik.
De Suzuki Baleno is er in drie benzinemotoren: de 1.2 liter 4-cilinder (90 pk), de 1.2 DualJet SVHS (met lichte hybride-assistentie) en de 1.0 liter 3-cilinder met turbocompressor (112 pk). Deze laatste motor – die de BoosterJet wordt genoemd – is de pittigste. Deze laatste motor rijdt het fijnst. De Baleno heeft drie uitrustingsniveaus. De Comfort is de meest eenvoudige versie. De Exclusive heeft onder meer lichtmetalen velgen, stoelverwarming en een audiosysteem. De duurste versie, de High Executive, heeft navigatie en achteruitrijcamera. En ook enkele bijzondere veiligheidssystemen, zeker voor een auto in deze klasse. Zoals een systeem dat waarschuwt als een aanrijding dreigt met een voorligger die vaart mindert of remt. En een adaptieve snelheidsregeling waarmee je voldoende afstand houdt. Deze systemen zijn best ruim ingesteld, zodat je al gauw een seintje krijgt. Maak een goede proefrit om dit te ervaren.
De auto stuurt wat onrustig, zo blijkt uit tests en uit ervaringen van eigenaren. Op rechte stukken moet je steeds wat bijsturen. Dat is minder fijn als je vaak langere tijd in de auto zit. De auto heeft een zachte vering, wat ideaal is voor rustig cruisen, maar minder leuk als je hard wilt rijden.