MG 3

Een MG 3 is niet groot, maar desondanks biedt hij voldoende ruimte voor vier niet al te grote volwassenen. Het is een hatchback met een hybride aandrijving. Wil je je laten verrassen? Trap dan het gaspedaal stevig in…

Bekijk 45 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe MG 3 komt verbazingwekkend snel van zijn plek.
  • PluspuntMet deze auto krijg je veel voor relatief weinig geld.
  • PluspuntDe vormgeving is bijzonder representatief.
  • MinpuntHet stuur van de MG 3 is niet in hoogte verstelbaar.
  • MinpuntHet materiaalgebruik in het interieur is niet top.
  • MinpuntDe airconditioning laat zich niet of moeilijk op de juiste temperatuur inregelen.

MG 3 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Een MG 3 ligt stevig op de weg. De vering en de demping weten goed raad met iedere verkeersdrempel of kuil in het wegdek. De lichte besturing geeft niet veel respons, maar is met name in de bebouwde kom als je regelmatig moet manoeuvreren best prettig. Invoegen en inhalen op de snelweg vormt geen enkel probleem, want de krachtige aandrijving staat garant voor een verrassend snelle acceleratie. Dat geldt niet alleen vanuit stilstand, maar ook bij hogere snelheden.
  • Verbruik: De MG 3 heeft een stekkerloze hybride aandrijving met een sterk elektrisch deel. Het resultaat is een opvallend gunstig brandstofverbruik.
  • Uitrusting en comfort: De MG 3 bevindt zich in een prijsklasse waarvan je weet dat je niet te veel mag verwachten aan luxe en comfort. In dat perspectief is deze hatchback verrassend rijk uitgerust met een intuïtief werkend infotainmentsysteem en relatief veel veiligheidssystemen als adaptive cruise control en rijbaanassistentie. Het gebruikte materiaal oogt plaatselijk netjes. Desondanks overheerst hard plastic. Als je de klepjes en schuifjes beweegt, merk je dat de kwaliteit niet top is. En er zijn meer kleine ongemakken: onder de vijfde deur bevindt zich een tildrempel, de achterbank is niet in delen neerklapbaar en van een vlakke laadvloer is geen sprake. De airconditioning lijkt altijd net iets te warm of net iets te koud afgesteld.
  • Betrouwbaarheid: Op een MG 3 krijg je maar liefst zeven jaar garantie. Dat wekt de indruk dat de fabrikant veel vertrouwen heeft in zijn product. De eerste ervaringen lijken dat te rechtvaardigen, want motorisch zijn er tot dusver weinig tot geen klachten. Wel lijkt de elektronica hier en daar te kunnen haperen. Dat laat zich doorgaans eenvoudig verhelpen.
  • Kosten: De MG 3 concurreert wat betreft de prijs met de voordeligste merken op de markt. Dat merk je niet aan de prestaties, niet aan het verbruik en ook niet aan de uitrusting.
De MG 3 is een vijfdeurs hatchback met pit. Hij ziet er goed uit, is relatief ruim en verbruikt weinig brandstof. De verhouding tussen prijs en kwaliteit is uitstekend.
Harry
Automotive expert
MG 3 (2024 tot heden)

MG 3 (2024 tot heden)

De MG 3 rijdt sinds 2024 op de Nederlandse wegen. De Britten kennen hem al langer, want zij maakten in 2008 en 2011 kennis met de eerste twee generaties. Dat is verklaarbaar, want van oorsprong is MG een Brits merk. Het zijn echter de Chinezen die de naam levend houden in de 21e eeuw, onder andere met behulp van hybride technieken. De derde generatie is de eerste lichting die kleine afstanden geheel op elektriciteit kan rijden. Hij is verkrijgbaar in de gehele Europese Unie.

De MG 3 bestaat enkel als een vijfdeurs hatchback met een lengte van 411 centimeter. De enig beschikbare aandrijving is hybride van aard en bestaat uit een 1,5-liter benzinemotor, die ondersteuning krijgt van een kleinere elektromotor. Het maximale vermogen is 1924 paardenkrachten. De MG 3 accelereert vanuit stilstand in acht seconden naar honderd kilometer per uur. Het verbruik ligt volgens de fabrikant op een liter per 22,7 kilometer.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • wikipedia.org
  • whatcar.com
  • mgmotor.eu

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op