
MG TF
De MG TF is een tweezitter met Britse charme. Voor dagelijks gebruik biedt hij te weinig ruimte en vraagt hij te veel onderhoud. Voor ontspannen ritjes in een zonnig weekend is deze cabriolet echter helemaal perfect.
Bekijk 9 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De MG TF heeft een sportieve wegligging.
- Er zijn maar weinig mensen die het geen leuke auto vinden om te zien.
- Voor een oude MG is hij technisch best oké.
- De bagageruimte is piepklein.
- Het aantal veiligheidsvoorzieningen is beperkt.
- Eigenaarschap gaat gepaard met zorgvuldige behandeling en onderhoud.
MG TF op een rij
- Prestaties en rijgedrag: In meerdere opzichten is de MG TF een echte sportauto: De besturing werkt direct, je hebt een lage zitpositie, de gewichtsverdeling is uitstekend, de vering is straf en de motor is krachtig genoeg om de auto een redelijke versnelling mee te geven. Je voelt alles wat er met de auto gebeurd. Het vraagt enige ervaring om daarmee om te gaan, want de MG TF heeft geen ESP of traction control. Meer dan ABS en airbags krijg je niet.
- Verbruik: Een MG TF is niet groot of zwaar. Desondanks verbruikt hij meer brandstof dan veel andere kleine auto’s. Alle aandrijvingen werken op benzine.
- Uitrusting en comfort: De charmante vormgeving van het exterieur zet zich door in het interieur. Veel exemplaren hebben lederen stoelbekleding en dat staat de MG TF bijzonder goed. Het dashboard is desondanks vaak van kunststof dat zich niet altijd goed houdt gedurende jaren; sommige knoppen kunnen er dof uitzien. Met een beetje geluk vind je een exemplaar met hard- én softtop. Deze moet je er overigens zelf handmatig op- en afhalen.
- Betrouwbaarheid: Tegenwoordig is het merk MG in handen van een Chinees concern. Verschillende elektrische en hybride modellen van een uitstekende bouwkwaliteit dragen het logo. Van oorsprong is MG echter een Brits merk. De twee letters staan voor Morris Garages. Deze Britse klassiekers hebben een dubieuze reputatie als het om betrouwbaarheid gaat. Laat je dat echter niet weerhouden om een MG TF aan te schaffen. In de eerste plaats heeft deze auto namelijk vanwege zijn leeftijd sowieso extra aandacht nodig. Daarbij is de TF een van de meer degelijke modellen van het Britse merk.
- Kosten: Voor de aanschaf van een MG TF hoef je niet de hoofdprijs te betalen. Andere sportauto’s zijn meestal duurder. Houd er wel rekening mee dat onderhoud en reparaties gepaard kunnen gaan met hogere kosten.
De MG TF heeft talloze liefhebbers met regelmaat een glimlach op het gezicht bezorgd. En geef toe; het is moeilijk niet vallen voor de heerlijk rijbeleving en de sportieve uitstraling.
Automotive expert

MG TF (2002 tot 2005)
De MG TF staat niet op zichzelf, maar is de voortzetting van een langdurige traditie die teruggaat tot de jaren vijftig. Toen was er namelijk al een cabriolet met twee zitplaatsen die dezelfde naam droeg. Deze MG TF vind je alleen nog voor veel geld bij gespecialiseerde dealers voor oldtimers. De directe voorganger van de MG TF is de MG F, een model dat er sterk op lijkt en van 1996 tot 2002 uit de fabriek rolde.
De MG TF is met een lengte van 394 centimeter slechts drie centimeter langer dan de F. De benzinemotor heeft een cilinderinhoud van 1,6- of 1,8-liter met een maximaal vermogen van 115, 120, 135 of 160 paardenkrachten. Nieuwprijzen lagen tussen € 28.000 en € 35.000. Met het snelste model kom je binnen 8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Daarmee is hij ongeveer net zo snel als een nieuwe MG 3 met elektrische aandrijving.
Andere modellen van MG
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- euroncap.com
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op

















