Alfa Romeo Spider

55 jaar heeft Alfa Romeo bijna onafgebroken een auto met de naam Spider in het gamma gehad. Toch viel het doek voor de ‘echte’ Spider volgens puristen al in 1993. Ontdek hier wat je moet weten als je een Alfa Romeo Spider zoekt.

Bekijk 50 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntKlassiek open genieten kan bijna niet beter.
  • PluspuntElke Alfa Romeo Spider is een koppendraaier.
  • PluspuntDeze auto’s zitten bomvol karakter.
  • MinpuntVoor een praktische auto moet je verder kijken.
  • MinpuntDe oudere generaties zijn zeker niet storingsvrij.
  • MinpuntDe roestpreventie is bij oudere versies suboptimaal.

Alfa Romeo Spider op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Stevig sturen, flaneren, toeren; de Alfa Romeo Spider leent zich voor elk soort rijplezier. Latere versies zijn sneller dan de vroegere uitvoeringen, maar zeulen ook meer gewicht mee.
  • Verbruik: Het zijn niet de zuinigste auto’s, maar ook zeker niet de grootste verbruikers in hun klasse. Een sportieve auto drinkt nu eenmaal graag een grotere slok.
  • Uitrusting en comfort: Standaard airconditioning vind je alleen op alle modellen uit de laatste generatie, bij eerdere generaties was dit voorbehouden aan luxe uitvoeringen of een optie (zoals in die tijd gebruikelijk was). Voor hun tijd waren Spiders netjes uitgerust.
  • Betrouwbaarheid: Zeker de oudere Alfa Romeo Spiders hebben zo hun nukken. Ook de voorlaatste generatie (met 4 ronde koplampen) kent diverse euvels, met name op elektrisch vlak. De ‘Brera’ Spider is een stuk betrouwbaarder.
  • Kosten: Er zijn zoveel verschillende Spiders, dat hier niet 1 antwoord op is. Oudere modellen zullen eerder onverwachte kosten hebben, de nieuwste zijn relatief zwaar en dorstig. Reguliere onderhoudskosten zijn niet schokkend voor deze auto’s.
De originele Alfa Romeo Spiders stralen als geen enkele andere auto La Dolce Vita uit. De nieuwere (vanaf 1995) hebben die charme minder, maar zijn nog steeds heerlijk rijdende, stijlvolle cabrio’s voor relatief schappelijke prijzen.
Marek
Automotive expert
Alfa Romeo Spider (1966-2006)

Alfa Romeo Spider (1966-2006)

Op 10 maart 1966, op de prestigieuze Salon van Genève, gebeurt het. Daar mag het publiek voor het eerst kennismaken met de auto die als Alfa Romeo Spider de geschiedenisboeken in gaat. De slanke open tweezitter heeft de motor voorin en de aandrijving op de achterwielen – zoals het hoort bij een sportauto. Ruim een kwart eeuw houdt de auto min of meer hetzelfde silhouet met aan de voorkant de karakteristieke rechtopstaande ronde koplampen aan weerszijden van de motorkap. Onder de kap ligt een pittig motortje waarmee de Spider altijd vlot door het verkeer zoeft.

In 1995, als de naam Spider al 2 jaar niet meer bij Alfa Romeo in de catalogus staat, gooien de Italianen het roer om. Vanaf dat jaar is de Alfa Romeo Spider geen losstaand model meer, maar een open variant van – in dit geval – de GTV. De sportieve achterwielaandrijving maakt plaats voor ‘verstandige’ voorwielaandrijving. Ook torst hij wat extra kilo’s mee. Liefhebbers moeten daardoor even slikken. Ondanks de gedaantewissel is het echter nog steeds (of opnieuw) een beauty en over het rijgedrag geen kwaad woord. Bovendien is er voor het eerst een smeuïge V6-motor in de Spider te krijgen.

Alfa Romeo Spider (2006-2011)

Alfa Romeo Spider (2006-2011)

Voor de laatste generatie, vanaf 2006, is de Alfa Romeo Spider een open variant van de prachtige Brera. Daardoor is hij nog zwaarder dan zijn voorganger. Hij blijft standaard op de voorwielen aangedreven; alleen het topmodel kan met vierwielaandrijving besteld worden. Er komen zelfs Spiders met diesels. Het is nog steeds een heerlijke toerauto die zeker koppen weet te draaien. Hij wordt zelfs tot “Cabrio van het Jaar 2006” gekroond. De V6 klinkt het mooist, maar als 1750 TBi rijdt hij het best. Kwalitatief is dit bovendien veruit de sterkste van het stel, want grote euvels kent deze Spider niet.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki

Automotive expert

“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • wikipedia.org
  • alfaspider.com

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op