
Alfa Romeo 156
Vriend en vijand werden verrast door de beeldschone Alfa Romeo 156. Dat zag je ook aan de verkopen. Na 2002 nam dat succes echter snel af. Daarbij zijn weinig exemplaren behouden, waardoor met name de ‘gewone’ uitvoeringen zeer zeldzaam zijn.
Bekijk 16 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Het design is nog steeds tijdloos elegant.
- Hij rijdt fantastisch.
- De uitrusting is – voor zijn tijd – dik in orde.
- Hier en daar gaat vorm duidelijk boven functie.
- Het onderhoud kan complex en duur zijn.
- Occasions van de 156 zijn goed als uitgestorven.
Alfa Romeo 156 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Elke Alfa Romeo 156 ligt sportief op de weg. Voorin liggen krachtige V6-motoren (met als toppunt de GTA) en zuinigere motoren als de 1.6. Laatstgenoemde is behoorlijk tam. Vanaf de 2.0 wordt het een vlotte auto.
- Verbruik: Als je rekening houdt met zijn leeftijd, valt het verbruik bij de kleinere motoren best mee. De V6-motoren kunnen het op een zuipen zetten bij een vlotte rijstijl. Alfa Romeo heeft met de 156 nu eenmaal ingezet op sportiviteit.
- Uitrusting en comfort: Er zijn rijk uitgeruste exemplaren te vinden met alle belangrijke comfortzaken aan boord die je in die tijd op een auto kon krijgen.
- Betrouwbaarheid: De 156 is een stuk betrouwbaarder dan veel van zijn beruchte voorgangers, maar zo betrouwbaar als een Toyota zal hij nooit worden. Daarbij telt op deze leeftijd de onderhoudshistorie nog meer mee.
- Kosten: Wie een auto als deze koopt, houdt rekening met het hogere benzineverbruik en de mogelijkheid dat er af en toe iets aan de auto de geest geeft.
Oudere Alfa Romeo’s kies je met je hart – en daar is de 156 geen uitzondering in. Goed onderhouden exemplaren kunnen lang meegaan, maar het blijft een oude Italiaanse auto. Kijk dus niet vreemd op bij incidentele kwaaltjes.
Automotive expert

Alfa Romeo 156 (1997-2003)
Jarenlang werd Alfa Romeo beschuldigd van het maken van auto’s die te veel op Fiats leken. Met de 156 gooide het merk het roer om en zette het een designstrategie in die we later ook in andere modellen terugzagen. Ook kwam er een stationwagen in 2000: de Sportwagon. De Alfa Romeo 156 werd geleverd met benzinemotoren die varieerden van een 120 pk sterke 1.6 tot een 190 pk sterke 2.5 V6. Zakelijke rijders konden uit een reeks diesels kiezen die liep van een 105 pk sterke 1.9 tot een 2.4 met 140 pk.
In 2002 kreeg de Alfa Romeo 156 een minimale update, waarbij zelfs kenners de verschillen moeilijk zien. Opvallendst waren de wijzigingen in het interieur. Het echte nieuws was echter de komst van de 156 GTA met zijn dikke 3.2-liter V6 met 250 pk, die de concurrentie aankon met snelle BMW’s en Mercedessen. Hiermee had Alfa Romeo opnieuw een sportieve telg voor de liefhebber die snelheid net zo belangrijk vond als stuurgedrag. Voor gezinnen was er zelfs een Sportwagon verkrijgbaar. Dieselen kon vanaf 2002 niet meer met minder dan 115 pk en de 2.5 V6 kreeg 192 pk.
Andere modellen van Alfa Romeo

Alfa Romeo 156 (2003-2007)
Veel ingrijpender was de facelift die in 2003 plaatsvond. Dankzij nieuwe lichtunits was deze vernieuwde Alfa Romeo 156 duidelijker te onderscheiden van zijn voorganger. Opnieuw werd ook het interieur geretoucheerd, zij het minder dan een jaar eerder. De GTA bleef behouden en kreeg niet het nieuwe uiterlijk. Het vermogen van de benzine- en dieselmotoren bleef ongewijzigd ten opzichte van de vorige, kleinere update.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki
Automotive expert
“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- bbpartners.nl
- autocatalogarchive.com
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op