Alfa Romeo Brera

Ware schoonheid zit vanbinnen? Niet bij de Alfa Romeo Brera. Weinig auto’s van deze prijsklasse zijn zo opzichtig en toch stijlvol. Lees zeker even verder als je een Brera op het oog hebt, want de auto heeft een karakter dat je moet liggen.

Bekijk 8 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntHet uiterlijk van de Alfa Romeo Brera is zeer geslaagd.
  • PluspuntDe motoren zijn in de regel betrouwbaar.
  • PluspuntAls occasion zijn ze heel betaalbaar.
  • MinpuntDe koets is wat plomp en onoverzichtelijk.
  • MinpuntHet stuurgedrag mist scherpte.
  • MinpuntDe achterbank zit er voor spek en bonen

Alfa Romeo Brera op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Het gewicht van de Alfa Romeo Brera is medebepalend voor zijn weggedrag. Verwacht geen scherpe stuurmansauto met flitsende prestaties. Wel is de Brera een heerlijke auto om lange afstanden mee te rijden.
  • Verbruik: De Brera drinkt een flinke slok, ook in vergelijking met zijn concurrenten.
  • Uitrusting en comfort: De basiszaken voor een comfortabele rit heeft de Brera aan boord.
  • Betrouwbaarheid: Over het algemeen zijn er weinig klachten bekend.
  • Kosten: De Brera is zwaar en dorstig. Het onderhoud hoeft – mits er geen gekke dingen gebeuren – niet duur te zijn voor een sportcoupé uit deze prijsklasse.
Zelfs in eigen huis heeft het merk een scherper, lichtvoetiger alternatief: de GT. Waarom dan een Brera kopen? Er is nauwelijks een auto waar je nog liever naar omkijkt nadat je bent uitgestapt – zeker voor dit geld.
Marek
Automotive expert
Alfa Romeo Brera (2006-2008)

Alfa Romeo Brera (2006-2008)

Geen vleugeldeuren, minder scherpe lijnen, meer ‘159’: de Alfa Romeo Brera die in 2006 aan het publiek wordt getoond, is een stuk ingetogener dan de conceptcar uit 2002 met dezelfde naam. Heel erg is dat niet, want het is nog steeds een koppendraaier van jewelste. Het publiek omarmt de sportcoupé dan ook massaal. Zelfs als blijkt dat de auto zich niet zo scherp en vlot door het verkeer laat loodsen als zijn uiterlijk doet vermoeden, blijven liefhebbers de auto trouw.

De Alfa Romeo Brera is een Alfa in hart en nieren: een auto met veel emotie en duidelijke nadelen die je hem vergeeft zodra je de sleutel omdraait. Een Brera-rijder hoeft geen achterpassagiers te vervoeren, kijkt niet op zijn benzinebonnetje en hoeft niet overal de snelste te zijn. Wie met deze auto rijdt, wil comfortabel toeren en onderweg goedkeurende blikken oogsten. In deze prijsklasse is er geen auto die dat beter kan.

Alfa Romeo Brera (2008-2011)

Alfa Romeo Brera (2008-2011)

In 2008 herziet Alfa Romeo de Brera en verliest de auto een slordige 25 kilogram. Wereldschokkend is dat niet; het blijft een ‘dikkerdje’. Veel belangrijker is de komst van de 1750 TBi die, dankzij zijn turbomotor en andere voorwielophanging, overduidelijk als beste Brera ooit de geschiedenisboeken in gaat. Met deze motor wordt de coupé lichtvoetiger en leuker om te rijden. Dit is de Alfa Romeo Brera zoals hij moet zijn.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki

Automotive expert

“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • wikipedia.org
  • autovisie.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op