





















Alfa Romeo Brera 3.2 JTS Q4 SkyWindow Airco, Cruise Control, Panoramadak, Stuurbekrachtiging
2007196.869 km
De Alfa Romeo Brera is een sportwagen die tussen 2005 en 2010 werd gemaakt. De auto werd aangeboden als een coupé en cabriolet (ook wel spider genoemd) en in totaal zijn ongeveer 34.000 exemplaren van gemaakt. De Alfa Brera was de opvolger van de Alfa Romeo GTV, eveneens een sportief model van de Italiaanse fabrikant, die ook werd aangeleverd als coupé en cabriolet. De Brera stond bekend om zijn fraaie uiterlijk, maar ook om het feit dat het gros van de motoren waarmee de auto geleverd werd, niet bijzonder krachtig waren. Hierdoor werd de Brera niet het grote succes dat Alfa Romeo voor ogen had.
Veel autofabrikanten maken regelmatig een zogenaamde concept car, een auto die speciaal is gemaakt voor een grote autoshow. Met zo’n concept car wil de fabrikant op deze shows eens kijken hoe het publiek reageert en krijgen de ontwerpers vaak vrij spel om een zo fraai mogelijk model neer te zetten. Zo begon ook de Alfa Romeo Brera, toen deze in 2002 werd gepresenteerd als concept car. De reactie op deze auto was zo positief, dat Alfa Romeo besloot om de auto in productie te nemen. Wat volgde, was een fraai ogende coupé (de cabriolet kwam in 2006), die in theorie plaats bood aan vier personen. De achterbanken van de Brera waren echter dermate klein, dat vier volwassenen eigenlijk niet pasten. De auto werd aangeboden in vijf verschillende motoren; drie varianten op benzine en drie op diesel. De benzinevarianten waren een 1.7 liter turbo, een 2.2 liter zonder turbo en een 3.2 liter zescilinder. Dieselmotoren kwamen in 2.0 en 2.4, beide met turbo, waardoor het vermogen wat werd opgeschroefd. Klanten konden ook kiezen uit een automatische of handgeschakelde versnellingsbak.
Hoewel de Alfa Romeo Brera unaniem werd gezien als een bijzonder fraaie auto, was het gewicht wat aan de hoge kant; ongeveer 1.500 kilogram, toch al gauw tweehonderd kilogram meer dan andere sportieve coupés. De motoren van de Brera produceren dan ook niet genoeg vermogen om al dat gewicht een beetje vlot over de weg te trekken. Het gevolg was, dat de Brera qua verkoopcijfers wat tegenviel, wat Alfa Romeo deed besluiten om de auto in 2008 een opfrisbeurt te geven. De auto kreeg wat kleine uiterlijke aanpassingen en werd zo’n 100 kilogram lichter gemaakt, waardoor het een iets snellere auto werd. Desondanks bleven de prestaties nog altijd enigszins achter bij de looks, waardoor de Alfa Brera niet echt in grote getale werd verkocht. In 2010 werd dan ook besloten om te stoppen met de productie van de auto. Hoewel de auto niet heel sportief aanvoelde, was hij wel erg goed geschikt als auto om lange afstanden mee af te leggen; de Brera was comfortabel en kon prima dienen als reiswagen.
Het aanbod van de Alfa Romeo Brera is nog altijd vrij ruim op de occasionmarkt en dus valt er altijd wel wat te kiezen. Een Brera heb je afhankelijk van het jaar voor ruim onder de 10.000 euro wel in je bezit, wat het tot een redelijk aantrekkelijke optie maakt, als je zoekt naar een fraai ogende coupé of cabriolet waar je lange afstanden mee kan afleggen. Let bij de aankoop hiervan wel op de distributieriem (diesel) of distributieketting (benzine). Zeker de riem van de diesel moet om de 100.000 kilometer vervangen worden en ook de ketting van de benzinemotoren kan maar beter preventief vervangen worden als dat nog niet is gebeurd. Doe je dit niet, dan bestaat de kans dat de motor van het ene op het andere moment volledig in de soep loopt. Verder is er bij Alfa’s altijd wel wat kan op elektrische probleempjes, dus check goed of alles werkt, voordat je de onderhandelingen begint. Heb je eenmaal een Brera, dan bezit je wel de mooiste auto uit de straat.