
Alfa Romeo Stelvio
Een sportief ingesteld merk dat een SUV bouwt: inmiddels zien we dit kunstje bij wel meer merken. Het is dus geen verrassing dat Alfa Romeo de Stelvio (en inmiddels ook andere SUV’s) verkoopt. Is hij de moeite van het proefrijden waard? Lees en oordeel zelf.
Bekijk 133 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Weinig SUV’s rijden zo fenomenaal.
- De standaarduitrusting is heel netjes.
- Net als andere recente Alfa Romeo’s is hij betrouwbaar.
- De ruimte achterin is niet de grootste in zijn segment.
- Hier en daar laat de afwerking te wensen over.
- Hij is minder comfortabel dan sommige concurrenten.
Alfa Romeo Stelvio op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Alfa Romeo Stelvio stuurt scherp en reageert gretig op het gas. Een echte rijdersauto. Daar zit een keerzijde aan: het is niet de comfortabelste.
- Verbruik: Voor dat speelse weggedrag betaal je soms een kleine extra prijs aan de pomp, want de Stelvio wint het lang niet altijd op zuinigheid van zijn concurrenten.
- Uitrusting en comfort: Alfa Romeo heeft de Stelvio alles meegegeven wat je mag verwachten in deze klasse. Hij heeft genoeg spullen aan boord voor een fijne rit en is tegen schappelijke prijzen verder aan te kleden.
- Betrouwbaarheid: Buiten kleine euvels met betrekking tot de afwerking en het infotainment bij vroege modellen, kent de Stelvio geen grote problemen.
- Kosten: Onderhoud is relatief duur voor de Stelvio en het is niet de zuinigste in zijn klasse.
Hoog zitten en toch het echte Alfa Romeo-gevoel beleven, wie had gedacht dat het kan? De Stelvio is ook nog een plaatje om te zien én betrouwbaar. Iedereen die een SUV van dit formaat zoekt, moet een proefrit in een Stelvio maken.
Automotive expert

Alfa Romeo Stelvio (2017-2020)
Als je als automerk wilt blijven meetellen, moet je een SUV verkopen. Ook het sportieve Alfa Romeo realiseerde zich dit en lanceerde in 2017 de Stelvio. De auto is duidelijk verwant aan de 1 jaar daarvoor geïntroduceerde Giulia. Hij krijgt bovendien dezelfde motoren: 2.0 turbo’s met 200 en 280 pk en 2.2 diesels met 150 tot 210 pk. Zelfs de absurde, van Ferrari afkomstige 510 pk sterke biturbo-V6 wordt in de SUV gelepeld voor een ultiem sportmodel. De architectuur van deze gespierde sport-SUV dient als basis voor de ‘tammere’ modellen. Dat belooft veel goeds voor de Stelvio.
De SUV krijgt de handen bij kenners en journalisten op elkaar. Zelfs een gerenommeerd merk als Porsche kan met de Macan niet tippen aan de lichtvoetigheid en gretigheid van de Alfa Romeo Stelvio. Uiteraard rijdt hij door zijn hogere zwaartepunt en bouw niet zo strak als de Giulia, maar als SUV kent hij weinig gelijken. Een Alfa Romeo in hart en nieren, dus, die afrekent met het aloude cliché van matige betrouwbaarheid. De Stelvio is gewoon een ijzersterke auto.
Andere modellen van Alfa Romeo

Alfa Romeo Stelvio (2020-nu)
In 2020 krijgt de Alfa Romeo Stelvio zijn eerste update en worden met name de interieurmaterialen en het infotainment aangepakt. Daarnaast krijgt de SUV diverse rijhulpsystemen. In 2023 volgt opnieuw een update waarbij het uiterlijk op detailniveau wordt opgefrist en de minst krachtige benzinemotor verdwijnt. In het interieur vinden we vanaf de update een volledig digitaal instrumentarium.
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki
Automotive expert
“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- wikipedia.org
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op



















