

























Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark Distinctive|Navigatie|5 Deurs|123000KM|
2005123.523 km
De Alfa Romeo 147 ontkomt niet aan de eeuwige charme van het Italiaanse merk. De kleine gezinsauto is dankzij zijn fraaie lijnenspel een lust voor het oog en dat gevoel zet door wanneer je achter het stuur plaatsneemt. Zoals het een ware Alfa betaamt is de wegligging op peil, waardoor iedere autorit een plezier zal zijn. Helemaal als je de portemonnee trekt voor de krachtige 147 GTA.
De Alfa Romeo 147 is een kleine gezinsauto die met drie maar ook vijf deuren geleverd kan worden. De 147 werd in 2000 geïntroduceerd als opvolger van de 145 en 146 en kwam binnen met een geëvolueerd design. Het ontwerp was bedacht door Walter de Silva en Wolfgang Egger van Alfa Romeo’s Centro Stile en werd bekroond voor haar schoonheid. Ook werd de auto uitgeroepen tot Auto van het Jaar in 2001. Qua techniek doet de 147 het evenmin onaardig: de Alfa is voorzien van een reeks viercilinder benzine- en dieselmotoren, waarvan een klein deel gekoppeld is aan een automatische versnellingsbak. Aan het eind van 2004 gaat de 147 onder het mes. Met deze facelift trekt Alfa Romeo het gezicht van de 147 meer gelijk met de Brera en de Alfa Romeo 159 – twee grotere modellen van het merk. In 2010 valt het doek voor de Alfa Romeo 147, waarna deze wordt opgevolgd door de Giulietta.
Alfa Romeo komt twee jaar na de lancering van de 147 met een gepeperde versie van deze flitsende gezinsauto. Het iconische automerk haalt hiervoor de legendarische GTA-benaming – vroeger gebruikt voor modellen uit o.a. de racerij – terug en plakt deze op de auto. Het resultaat is adembenemend, maar perfect is de 147 GTA allesbehalve. De 250 pk sterke 3.2 liter V6 Busso-motor produceert een machtige grom en maakt de GTA een krachtige wagen. Misschien wel té potent, want mede door het wat zacht geveerde onderstel heeft de 147 GTA op hoge snelheden welhaast een eigen wil. Een rit in deze brede Alfa is daarom doorgaans even plezierig als angstaanjagend. Het is echter lastig om in het bezit van een exemplaar te komen: in totaal zijn er grofweg 5.000 stuks gemaakt, waarvan ongeveer 1.000 met een automatische versnellingsbak.
In tien jaar tijd is de Alfa Romeo 147 in flink wat varianten op de openbare wegen gekomen. De verschillen laten zich echter vooral beperken tot de motor voorin de auto. De auto is standaard namelijk al erg netjes uitgerust. Wie kiest voor een benzinemotor komt uit bij een van de drie Twin Spark-viercilinder, die tussen de 105 en 150 pk levert. Dieselrijders hebben meer keuze: de JTD-motor is er in zeven varianten, van het 100 pk sterke basismodel tot de krachtigste versie met 170 pk. Verder is het ook belangrijk om op te merken dat de wegligging van de Alfa Romeo 147 in de laatste jaren flink vooruit ging door de komst van een limited slip differentieel op de vooras. Exemplaren met dit technische snufje zijn veel beter in het snellere bochtenwerk.
Roest is jammer genoeg een bekend verschijnsel op de Alfa Romeo 147, maar dat mag de pret niet drukken. Wie goed zoekt, kan zeker een exemplaar op de kop tikken dat niet is getroffen. Daarnaast is het belangrijk om uit te zoeken of de auto altijd goed is onderhouden. Het laatste dat je wilt is een auto kopen die kuren vertoont.