
Alfa Romeo 147
De Alfa Romeo 147 zit nog steeds vol Italiaanse passie, maar is ondertussen een stuk betrouwbaarder dan zijn voorganger – een ideale combinatie. Toch zijn occasions niet talrijk. Zijn ze de moeite van het bekijken waard? Dat lees je hieronder.
Bekijk 14 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Italiaanse passie spat van het tijdloze design af.
- Ook de rijbeleving is des Alfa’s: sportief en vol gevoel.
- Zelfs voor de sportiefste automobilisten is er keuze – de GTA.
- De roestpreventie laat te wensen over.
- Zelfs de nieuwste exemplaren zijn aardig op leeftijd.
- Voor een goed exemplaar moet je flink zoeken.
Alfa Romeo 147 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De 1.6-uitvoeringen zijn toereikend, maar vanaf de 2.0 wordt het een vlotte auto. De diesels komen eveneens aardig mee met het verkeer, ondanks hun leeftijd. Met de GTA maak je het zelfs sommige huidige sportieve modellen moeilijk. Het rijgedrag is in elke versie lekker sportief, al zal de auto voor sommigen iets te nerveus zijn.
- Verbruik: Voor zijn tijd scoorde de 147 een net verbruik, maar deze auto stamt uit een tijd dat de aanschafbelasting nog niet werd bepaald door de milieuvriendelijkheid van de auto. Een zuinigheidswonder is het dus niet.
- Uitrusting en comfort: Voor zijn tijd was deze auto prima uit te rusten, met onder andere lederen bekleding, automaat met zelfschakelfunctie (Selespeed), climate control, stuurwielbediening voor audio en telefoon en een navigatiesysteem.
- Betrouwbaarheid: In tegenstelling tot het imago dat het merk vroeger had, is deze kleine Italiaan redelijk betrouwbaar. De jongste exemplaren stammen echter uit 2010 en dat betekent dat de betrouwbaarheid valt of staat met de onderhoudsgeschiedenis.
- Kosten: Het benzineverbruik ligt vanzelfsprekend iets hoger dan bij huidige auto’s in dit segment, maar is bij kleinere motoren niet exorbitant. Aan verzekering, regulier onderhoud en wegenbelasting zul je je eveneens geen buil vallen. Houd echter een potje achter de hand voor onvoorziene reparaties.
De Alfa Romeo 147 is een echte liefhebbersauto. De occasionprijzen zijn bijzonder gunstig, maar daar staat tegenover dat zelfs een goed onderhouden exemplaar meer liefde nodig heeft dan veel concurrenten.
Automotive expert
Alfa Romeo 147 (2000-2004)
Met de in 2000 geïntroduceerde Alfa Romeo 147 zocht het merk het hogerop. Niet langer werd, zoals met de 145 en 146, met de Volkswagen Golf geconcurreerd, maar meer met de (latere) BMW 1 Serie en Audi A3. De auto werd in 2001 bekroond tot Auto van het Jaar. Daarmee troefde hij de baanbrekende Toyota Prius en Audi A2 af. Zijn prachtige Italiaanse design en meeslepende weggedrag maken de 147 ook vandaag de dag nog een traktatie voor zijn bestuurder. Die moet zich wel realiseren dat deze Italiaan wat meer aandacht nodig heeft dan de gemiddelde auto.
De Alfa Romeo 147 is als drie- en vijfdeurs leverbaar met diverse benzine- en dieselmotoren waarmee sportief rijden nog steeds goed mogelijk is. De basismotoren zijn wat tam, maar zeker de 2.0-liter benzines en sterkere JTD(m)-diesels leveren voldoende kracht. Huzarenstukje is de fabuleus klinkende en opzwepende GTA. Deze zeldzame sportuitvoering is een waar feest om te rijden. Daar is het prijskaartje ook naar. De 147 GTA is er overigens alleen als driedeurs en is slechts geleverd van 2003 tot 2005, dus moet je met een vergrootglas zoeken.
Andere modellen van Alfa Romeo

Alfa Romeo 147 (2004-2010)
In 2004 werd de Alfa Romeo 147 in het nieuw gestoken met andere, grotere lichtunits aan voor- en achterzijde en diverse andere updates. De GTA werd niet gewijzigd en verdween zoals eerder vermeld in 2005. Het interieur werd verfraaid en verbeterd en de techniek werd aangepakt. Daarbij kreeg de klant de keuze om een comfortonderstel te laten monteren (standaard op de 150 pk M-Jet). In 2007 werd een laatste update uitgevoerd die een stuk minder ingrijpend was. Deze versies zijn vooral te herkennen aan meer chroom in de grille: naast de horizontale lamellen, zijn ook de verticale verchroomd.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki
Automotive expert
“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- bbpartners.nl
- autocatalogarchive.com
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op