



























































Volkswagen ID.4 First Max 204pk 77 kWh + Warmtepomp + Trekhaak Wegklapbaar
20207.967 km
De Volkswagen ID.4 is een volledig elektrische Sports Utility Vehicle (SUV), die vanaf 2020 op de markt is. Net zoals alle SUV’s, staat de ID.4 hoog op zijn wielen, waardoor hij ook een hoge instap heeft. De auto biedt plaats aan vier volwassenen en heeft ruim voldoende ruimte voor flink wat bagage achterin. De ID.4 beschikt over een elektrisch accupakket, dat een actieradius brengt van ongeveer 340 kilometer, behalve bij de ID.4 Pro Performance, die volgens Volkswagen richting de 500 kilometer kan gaan op een opgeladen accu. Aangezien deze motor een auto van 2.000 kilogram in beweging moet brengen, hoef je van deze auto geen flitsende prestaties te verwachten, zoals bij sommige andere elektrische modellen.
De Volkswagen ID.4 deelt veel techniek met de iets kleinere Volkswagen ID.3 en is eigenlijk gewoon een elektrische versie van de Volkswagen Tiguan. Deze middelgrote SUV biedt dan ook voldoende ruimte voor het gemiddelde gezin en dit is dan ook precies de doelgroep waar Volkswagen met deze auto op ingezet heeft. Het is dan ook de bedoeling dat deze auto in grote aantallen gaat verkopen en Volkswagen dat dit hun best verkopende elektrische model wordt. Daarom is hij zo toegankelijk als maar mogelijk is; met een ruime kofferbak is er meer dan genoeg plek voor bagage, terwijl er ook gemakkelijk vier volwassenen in de ID.4 passen. Qua rij-eigenschappen biedt de Volkswagen ID.4 niet veel bijzonders; de elektrische motor is niet krachtig genoeg voor een snelle acceleratie, waarmee de prestaties eigenlijk gewoon heel vergelijkbaar zijn met de prestaties van vergelijkbare modellen die op benzine of diesel rijden. Voor ritten op de snelweg is deze auto uitstekend geschikt. De ID.4 is comfortabel, zwaar en ligt dus als een blok op de weg.
Volkswagen biedt de ID.4 aan in meerdere varianten: deze hebben de namen Life, Business, Family, Tech en Max. De Life is de instapversie en is uitgerust met lichtmetalen velgen, led-koplampen, een infotainment-systeem waarop je je telefoon kan bedienen en allerlei andere technische innovaties, zoals verwarmde stoelen en een verwarmd stuur. De ID.4 Business biedt dit ook allemaal, maar heeft onder andere een achteruitrijcamera en een een wat sjieker interieur, waar onder andere kunstleer in is gebruikt. De ID.4 Family doet hier een panoramisch glazen dak bij op en een uitgebreider airconditioning-systeem, plus een bagageruimte die op verschillende manier in te delen is. Tenslotte is er de ID.4 Max, die zich richt op een grotere actieradius. Deze auto beschikt over nog meer technische innovaties, waaronder een systeem waarmee je autonoom kan rijden (dus waarbij de auto voor jou stuurt). Naast deze vijf varianten is er ook de ID.4 City, een goedkopere versie die vooral gericht is op het stadsverkeer, en de vierwielaangedreven variant.
De Volkswagen ID.4 prijs hangt af van het model dat je zoekt en de tijd waarin je het koopt. De ID.4 Max is de duurste, de ID.4 Life voorlopig de goedkoopste. De Life gaat mee voor net iets meer dan 45.000 euro, de Max kost zo’n 58.000 euro. Al deze auto’s beschikken over zeer vooruitstrevende techniek in het interieur, waar veel gewerkt wordt met touch screen-schermen. Dit is helemaal van nu, maar het zijn wel schermen die erg gevoelig zijn en dus zal het je regelmatig gebeuren dat je per ongeluk het scherm aanraakt en het touch screen activeert. Dit kan wat vervelend zijn, maar went ongetwijfeld vrij snel. Al met als heeft Volkswagen met de ID.4 een uitstekende elektrische gezinsauto neergezet die de concurrentie met auto’s als de Audi E-Tron en Volvo XC40 P8 prima aankan. Deze auto’s gaan niet weg voor minder dan 60.000 euro, wat de Volkswagen ID.4 tot een zeer interessante optie maakt.