































































Volkswagen ID.3 First Plus 58 kWh automaat | MATRIX LED | STUURWIELVERW. | CAMERA | BTW
202026.878 km
De Volkswagen ID.3 is de eerste auto van Volkswagen die alleen als elektrisch model beschikbaar is. Deze vijfdeurs hatchback is min of meer de nieuwste versie van de Volkswagen e-Golf, die ontstaan is uit een auto met een verbrandingsmotor. De Volkswagen ID.3 kwam in 2020 op de markt en staat te boek als een hele degelijke, makkelijk te gebruiken auto, zoals we van Volkswagen gewend zijn. Naast een keurige actieradius die prima de concurrentie aankan met vergelijkbare modellen van andere fabrikanten, biedt de ID.3 ook ruim voldoende plek voor een gezin met de nodige bagage.
Volkswagen heeft met de ID-lijn een volledig elektrische vloot auto’s in het assortiment. ‘ID’ staat voor ‘Intelligent Design’ en de 3 staat voor de plek die de ID.3 in deze lijn inneemt. De Volkswagen ID.4 is wat groter en te vergelijken met de Volkswagen Tiguan, terwijl de Volkswagen ID.2 (die in 2023 op de markt moet verschijnen) juist weer wat kleiner is en veel weg zal hebben van de VW Polo. De ID.3 is volgens deze filosofie dus te vergelijken met de Volkswagen Golf, het gigantische succesnummer van deze Duitse fabrikant, die ook zijn eigen elektrische versie heeft. Met de ID.3 heeft Volkswagen een auto in huis die keurig past in de steeds verder groeiende markt voor elektrische hatchbacks, zoals de BMW i3, de Kia e-Niro, de Nissan Leaf en de Opel Corsa-e.
Zoals het Volkswagen betaamt, is de ID.3 een buitengewoon gebruiksvriendelijke, degelijke auto, die uitstekend scoort op de fronten die voor een kleine gezinsauto belangrijk zijn: genoeg ruimte voor bestuurder en passagiers, eenvoudig te bedienen knoppen op het dashboard en een keurige actieradius. Wie het glas als half leeg ziet, zou kunnen zeggen dat de VW ID.3 een beetje een saaie auto is, maar dat is ook precies de bedoeling. Dit is een elektrische auto voor de massa. Die moet gewoon goed zijn en verder niets.
De Volkswagen ID.3 wordt aangeboden in negen verschillende versies: het gaat hierin om de ID.3 1st Plus, de ID.3 1st Max, de ID.3, de ID.3 City, de ID.3 Style, de ID.3 Life, de ID.3 Business, de ID.3 Tech en de ID.3 Max. Allemaal verschillen deze versies op hun eigen manier. Zo hebben de Plus, Max en Tech een elektromotor die meer dan 200 pk biedt, tegenover ongeveer 150 pk voor de goedkopere modellen en hebben de verschillende versies hun eigen interieurstijlen. Ook beschikken de duurdere modellen (doorgaans die met de meeste pk) ook over wat meer luxe en technische snufjes. De actieradius van deze modellen verschilt ook; de duurdere modellen komen tot meer dan 400 kilometer, de goedkopere halen ongeveer 300 kilometer. Overigens in beide gevallen zeer concurrerend met andere elektrische auto’s in deze prijsklasse.
De auto is dus een voorbeeld van degelijkheid en slimme techniek en dat komt natuurlijk wel tegen een prijs. Vooralsnog kost de instap-ID.3 je net geen 35.000 euro, de duurste versie kruipt richting de 50.000 euro. De Volkswagen ID.3 prijs doet de concurrentie dus niet beven, maar past - ook hier - uitstekend in de markt. Tweedehands modellen laten nog even op zich wachten, maar het valt aan te nemen dat een gebruikte ID.3 over een paar jaar wel voor zo’n 20.000 euro te koop zal staan. Al met als is de Volkswagen ID.3 absoluut geen spannende, snelle elektrische auto, maar juist een auto die goed zal passen bij de wensen van de grote massa: niet te duur, niet te snel, ruimte genoeg voor iedereen en gebouwd van degelijk materiaal dat lang mee gaat.