
Cupra Born
De achterwielaangedreven Cupra Born baseert zich op de Volkswagen ID.3, maar oogt en rijdt in Spaanse handen een stuk sportiever. De volledig elektrische hatchback heeft minimaal 204 pk en maximaal 326 pk. De actieradius loopt op tot 570 kilometer.
Bekijk 154 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Krachtige elektromotoren
- Tot 570 kilometer rijbereik
- Rijk uitgerust interieur
- Korte draaicirkel
- Ruim
- Zijramen en klimaatregeling laten zich onhandig bedienen
- Infotainment werkt niet altijd logisch
- Snelladen met 125 kW is niet wereldschokkend
- Geen caravantrekker
De Cupra Born op een rij
- Prestaties en rijgedrag: de Cupra Born is een sportieve achterwielaangedreven elektrische hatchback. Met minimaal 204 pk en maximaal 326 pk aan vermogen accelereert de Born vlot. De Spanjaard houdt van snelle bochten, maar biedt voldoende comfort.
- Verbruik: volgens de fabriek is het gemiddelde verbruik van de Born 15,3 kWh per 100 kilometer. Dat is volgens verwachting voor een model als dit. De Born daagt echter wel uit tot sportief rijgedrag. En dat zal je dat ook merken in het verbruik.
- Uitrusting en comfort: de Cupra Born is zeer rijk uitgerust. De basisversie beschikt onder meer over kuipstoelen met stoelverwarming, full-led koplampen en een multimediasysteem met groot digitaal scherm.
- Betrouwbaarheid: de Cupra Born baseert zich op de Volkswagen ID.3. Volgens de Wegenwacht kent dat model een aantal software-problemen. Zo wordt de sleutel soms niet herkend of wil het opladen niet starten. Software-updates kunnen de problemen oplossen.
- Kosten: De Cupra Born is gezien zijn sterke motoren en luxe uitrusting duurder in de aanschaf dan de in techniek vergelijkbare Volkswagen ID.3. In onderhoud kan de Born ook wat duurder zijn. Door snel optrekken kunnen de achterbanden het zwaarder te verduren krijgen.
Waar de Volkswagen ID.3. een allround elektrische gezinsauto is die je met het verstand koopt, schaf je de technisch vergelijkbare Cupra Born aan met je hart. De Born is sportiever, wilder en meer uitgesproken.
Automotive expert

Cupra Born (2021 - heden)
De Cupra Born is de Volkswagen ID.3.in een Spaans sportief jasje. De hatchback oogt sportiever, heeft een luxer interieur en rijdt dynamischer. De Born staat een stukje dichter op het asfalt en heeft een systeem waarmee de demping aanpasbaar is. Hoewel je met de Born hard door de bocht kunt en heel snel kunt optrekken, is de Born goed geschikt voor alledaags gebruik. Het interieur is ruim, er is genoeg plek voor bagage en de actieradius loopt uiteen van 405 tot 570 kilometer, afhankelijk van voor welke versie je kiest.
Tot de rijke standaarduitrusting behoren zaken als kuipstoelen met stoelverwarming en parkeersensoren. Luxere uitvoeringen voorzien onder meer in een 360 graden camera, adaptieve cruise control, dodehoek-detectie en 20-inch wielen.
Top-of-the-line is de Cupra Born VZ. Diens elektromotor is 326 pk sterk. Basisversie is de 204 pk sterke Born, terwijl er ook een e-Boost is. Die variant heeft een maximumvermogen van 231 pk. Nieuwprijzen van de Cupra Born beginnen bij €35.835 en eindigen bij €56.910.
Andere modellen van Cupra
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- anwb.nl
- ad.nl
- cupraofficial.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op












