
Cupra Leon
De Cupra Leon is de SEAT Leon in een sportieve jas en voorzien van een luxe uitrusting. De Cupra Leon, als hatchback en stationwagon, is onder meer te rijden met een krachtige plug-in hybride aandrijflijn. De volledig elektrische actieradius loopt op tot 131 kilometer.
Bekijk 159 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Zeer krachtige aandrijflijnen
- Zuinig als plug-in hybride
- Volledig elektrische actieradius van tot 131 kilometer
- Rijk uitgerust interieur
- De SportsTourer is ruim
- Ook in de elektrische stand klinkt nagebootst ‘motorgeluid’
- Relatief zwaar door accupakket
- Geen vierwielaandrijving
De Cupra Leon op een rij
- Prestaties en rijgedrag: de Cupra Leon is een sportief voorwielaangedreven model dat extra ruim is als SportsTourer. De plug-in hybride versie van na de 2024-facelift levert 272 pk.
- Verbruik: dankzij zijn hybrideaandrijflijn bedraagt het fabrieksverbruik 0,4 l/100km. Maak je vooral korte ritten en laad je regelmatig bij, dan kun je de Cupra Leon hoofdzakelijk elektrisch rijden.
- Uitrusting en comfort: de Cupra Leon is zeer rijk uitgerust. De basisversie beschikt onder meer over sportstoelen, parkeersensoren en een automatische airco.
- Betrouwbaarheid: de Cupra Leon heeft de SEAT Leon als basis en volgens de Wegenwacht is dat een behoorlijk betrouwbare auto. De Wegenwacht meldt verder dat de accu van de plug-inhybride meestal een heel autoleven mee gaat.
- Kosten: De Cupra Leon is een duurdere auto in onderhoud dan de SEAT Leon waar hij op gebaseerd is. Het sportieve model vraagt wat meer van zijn remmen en banden. Het lage brandstofverbruik van de plug-in hybride helpt de rijkosten te beperken.
De Cupra Leon is een veilige keuze als je een sportief model wilt rijden dat er ook nog een stoer uitziet. De plug-inhybride aandrijflijn maakt de Leon zowel krachtig als zuinig, terwijl de DSG-automaat veel rijcomfort biedt.
Automotive expert

Cupra Leon (2020 - heden)
Het sportieve Cupra-label staat inmiddels op eigen benen als los merk binnen de SEAT-onderneming. De Spanjaarden nemen de SEAT-modellen als basis en gooien daar hun eigen sportieve sausje overheen. De Cupra Leon baseert zich als zodanig op de SEAT Leon en is er als hatchback en ruimere stationwagon die de ‘SportsTourer’ heet. Ten opzichte van de SEAT Leon is de Cupra Leon luxer aangekleed en zorgen onder meer andere bumpers en donkerkleurige en koperkleurige accenten voor meer dynamische looks.
De Cupra is altijd voorzien van DSG-automaat die razendsnel schakelt. Onder de motorkap vind je minimaal een 150 pk sterke eTSI. Dat is een mild hybride benzinemotor. Een treetje hoger staat de eHybrid met 204 pk. Die plug-in hybride heeft een flinke elektrische actieradius. De e-Hybrid VZ is de krachtigste uitvoering en beschikt over 245 pk. Ook de VZ is een plug-in hybride.
Update in 2024
In 2024 krijgt de Cupra Leon een facelift. De koplampen worden voorzien van meer driehoekige elementen, terwijl ook de grille een ander uiterlijk krijgt. Nieuw in het interieur is het 12,9-inch grote digitale infotainmentscherm en een (optioneel) audiosysteem met 12 luidsprekers. De basisversie is voortaan de eHybrid met 204 pk, terwijl VZ plug-in hybride voortaan 272 pk levert. Beide stekkerversies bieden een elektrisch rijbereik van minimaal 100 kilometer.
Nieuwprijzen voor de Cupra Leon lopen uiteen van €41.870 tot €51.870.
Andere modellen van Cupra
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- anwb.nl
- cupraofficial.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op













