
Cupra Formentor
De Cupra Formentor is een sportief ogende en rijdende crossover met flink wat hybride kracht. De Formentor combineert een rijke uitrusting met veel binnenruimte. De volledig elektrische actieradius loopt op tot 125 kilometer.
Bekijk 551 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Zeer krachtige, zuinige aandrijflijnen
- Prima caravantrekker
- Volledig elektrische actieradius van tot 125 kilometer
- Rijk uitgerust interieur
- Ook met vierwielaandrijving
- Korte zittingen voorstoelen
- Finke wielkuip maakt achterin instappen wat lastiger
- Grote middentunnel kost zitruimte achterin
- In de elektrische stand klinkt nagebootst ‘motorgeluid’
De Cupra Formentor op een rij
- Prestaties en rijgedrag: de Cupra Formentor is een sportief rijdend model dat meestal voorwielaandrijving kent, maar er ook met vierwielaandrijving is. Meestal is de Formentor een krachtige plug-in hybride, maar de basisversie (van voor de facelift) beschikt alleen over een benzinemotor. De krachtigste versie levert 310 pk en is evenmin voorzien van elektrohulp.
- Verbruik: dankzij de volledig elektrische actieradius die oploopt tot 125 kilometer is het mogelijk om korte ritten compleet op stroom te rijden. Combineer je de benzinekrachtbron met de elektromotor, dan is een praktijkverbruik van 1 op 21 realistisch. Vanzelfsprekend heb je naast een benzineverbruik ook een stroomverbruik.
- Uitrusting en comfort: de Cupra Formentor is inclusief de basisuitrusting zeer rijk uitgerust. Zo zijn er altijd minimaal sportstoelen aan boord, naast een groot digitaal infotainentsysteem en 18-inch wielen.
- Betrouwbaarheid: Een aantal kleine elektronica- en softwareproblemen zijn bekend bij de Cupra Formentor, die verder betrouwbaar is.
- Kosten: De Cupra Formentor is als plug-in hybride net iets prijziger in het onderhoud dan een regulier benzinemodel. Bovendien is de Formentor met zijn accupakket een wat zwaarder model, waardoor je de banden wat meer belast, zeker bij sportief rijgedrag. Zijn zuinige karakter drukt de brandstofkosten.
De Cupra Formentor oogt stoer, rijdt sportief, is luxe en ruim. En zeker als vierwielaandrijver is de Spanjaard een prima caravantrekker. De Formentor is een comfortabele gezinsauto met een flinke dosis pit.
Automotive expert

Cupra Formentor (2020 - heden)
Waar Cupra-modellen zich baseren op bestaande modellen van SEAT, staat de Cupra Formentor op zichzelf. De stoere crossover is in de basis een ruime gezinsauto, die zich onderscheidt van veel concurrenten met een sportief rijgedrag, sterke motoren en een luxe uitrusting. Als plug-in hybride is de Formentor ook zuinig, terwijl de vierwielaangedreven topversie een prettige caravantrekker is.
De allround Formentor van voor de facelift heeft in de 150 pk sterke eTSI zijn basismotor. Er is ook een eHybrid met 204 pk, een e-Hybrid VZ met 245 pk. Beide zijn plug-in hybrides. Topversie voor de Nederlandse markt is de vierwielaangedreven 2.0 TSI met 310 pk. Elders is ook de 390 pk sterke VZ5 geleverd. Deze deelt zijn motor met de Audi RS3 en kan bijvoorbeeld vanuit Duitsland geïmporteerd worden. .
Update in 2024
In 2024 krijgt de Cupra Formentor een facelift. Grille, koplampen en achterlichten krijgen een flinke make-over. Binnenin is voortaan een 12,9-inch digitale infotainmentscherm standaard. Twee plug-in hybrides staan in de prijslijst. De basisversie is de eHybrid met 204 pk, terwijl de VZ plug-in hybride goed is voor 272 pk levert. Dankzij een flink groter accupakket loopt het volledig elektrische actieradius op van ongeveer 55 naar 125 kilometer.
Nieuwprijzen voor de Cupra Formentor lopen uiteen van €43.835 tot €52.835.
Andere modellen van Cupra
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- anwb.nl
- automotiveweek.nl
- cupra.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op













